پاسخ به یک سؤال مهم: چرا شیائومی در بازار پرسود آمریکا غایب است؟

پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوشی شیائومی / Xiaomi در برابر پرچم آمریکا
شیائومی بدون حضور در بازار آمریکا، سومین برند بزرگ بازار موبایل است؛ چرا غول چینی صنعت موبایل همچنان گوشی‌هایش را در این کشور نمی‌فروشد؟
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت که روی بازار موبایل نظارت انجام می‌دهد، می‌گوید فروش گوشی‌های هوشمند در سال گذشته‌ی میلادی افت قابل‌توجهی تجربه کرد. به‌طور کلی در سال ۲۰۲۲ تعداد گوشی‌های عرضه‌شده به بازار ۱۲ درصد کاهش یافت. این عدد در فصل چهارم ۲۰۲۲ به ۱۸ درصد رسید.

در نتیجه‌ی کاهش فروش، درآمد حاصل از صنعت موبایل با افت ۹ درصدی به ۴۰۹ میلیارد دلار رسید. این نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تاکنون است که درآمد صنعت موبایل تا این حد پایین می‌آید.

صنعت موبایل، بازار بسیار پرجنب‌و‌جوشی دارد و جایگاه شرکت‌های مختلف، به‌صورت فصلی تغییر می‌کند. جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهند اپل پس از تصاحب جایگاه سامسونگ در فصل پایانی ۲۰۲۲، هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت صنعت موبایل است.

درآمد اپل در سال گذشته‌ی میلادی به ۳۹۴٫۳ میلیارد دلار رسید و این شرکت ۲۳ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت. سامسونگ با سهم ۱۹ درصدی، جایگاه دوم بازار را به خود اختصاص داد. غول کره‌ای صنعت فناوری سال گذشته تقریبا ۲۴۵٫۷ میلیارد دلار درآمد به جیب زد.

لوگو اپل آیفون ۱۳
با احتساب سهم بازار و حجم عرضه‌ی گوشی، اپل هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت صنعت موبایل است

در سال ۲۰۱۱ تنها ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها گوشی هوشمند داشتند. تا آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) این عدد به ۸۵ درصد رسید. آمار نشان می‌دهد که حدودا ۹۷ درصد از ساکنان آمریکا گوشی دارند (این آمار افزون‌بر دستگاه‌های هوشمند شامل گوشی‌های ساده نیز می‌شود). تا ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) حداقل نیمی از جمعیت دنیا گوشی هوشمند داشتند. برخی از منابع ادعا می‌کنند که در حال حاضر ۸۶ درصد از انسان‌ها گوشی دارند.

در کمال تعجب، ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا را ندارد و این لقب در اختیار چین است

اپل و سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت موبایل مجموعاً ۴۲ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. با در نظر گرفتن زمان، انرژی و بودجه‌ی فراوانی که اپل و سامسونگ به پویش‌های تبلیغاتی اختصاص می‌دهند، طبیعی است که بسیاری از آمریکایی‌ها ندانند صنعت موبایل میزبان ده‌ها شرکت دیگر است.

در کمال تعجب، ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا را ندارد و این لقب در اختیار چین است. به همین دلیل وقتی نام شیائومی را در رتبه‌ی سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت موبایل می‌بینیم، متعجب نمی‌شویم. شیائومی امروزه یکی از اصلی‌ترین بازیگران این صنعت محسوب می‌شود و طرفداران زیادی در چین و شماری از بازارهای بین‌المللی دارد.

لوگوی شیائومی و 5G پشت شیائومی ۱۲ پرو

شیائومی همه‌چیز می‌سازد؛ از گوشی و لپ تاپ و ساعت هوشمند گرفته تا اسکوتر، ایرباد، ستاپ‌باکس، ماشین اصلاح، جاروبرقی و حتی قاشق و چنگال!

گوشی‌های شیائومی که از نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند، غالباً ارزش خرید بالایی دارند و مدل‌های رده‌بالا از کیفیت ساخت قابل‌توجهی بهره‌مند هستند. شیائومی گوشی‌هایی می‌سازد که اغلب اوقات به دوربین پیشرفته مجهزند.

شیائومی گوشی‌هایش را در بیش از ۵۰ کشور مختلف می‌فروشد، اما نام ایالات متحده در بین این کشورها دیده نمی‌شود. به روایت اسلش‌گیر، عده‌ای معتقدند که شیائومی هرگز در بازار آمریکا حضور نداشته است، اما این ادعا حقیقت ندارد.

عده‌ای معتقدند که شیائومی هرگز در بازار آمریکا حضور نداشته است، اما این ادعا حقیقت ندارد

اپراتور US Mobile در تاریخ ۱ فوریه‌ی ۲۰۱۶ (۱۲ بهمن ۱۳۹۴) به‌طور ناگهانی فروش شماری از گوشی‌های شیائومی و میزو را در بازار ایالات متحده شروع کرد. US Mobile یکی از اپراتورهای نسبتا شناخته‌شده در بازار آمریکا است که از شبکه‌ی T-Mobile استفاده می‌کند.

کمتر از ۲۴ ساعت بعد، فروش گوشی‌های شیائومی متوقف شد. در آن زمان اپراتور T-Mobile اعلام کرد که گوشی‌های شیائومی باید وارد پروسه‌های اضافه‌ای برای دریافت مجوز شوند.

همزمان شیائومی گفت US Mobile از این شرکت برای فروش گوشی‌هایش در بازار آمریکا اجازه نگرفته است. غول چینی صنعت موبایل در بیانیه‌ای گفت هیچ برنامه‌ای برای «توزیع قانونی گوشی در بازار آمریکا» ندارد.

صفحه نمایش گوشی شیائومی می ۱۱ لایت در دست

سال‌ها بعد، در دورانی که دونالد ترامپ روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش را سپری می‌کرد، دولت ایالات متحده مدعی شد که شیائومی جزو «شرکت‌های نظامی حزب کمونیست چین» است و به همین دلیل این شرکت را وارد فهرست سیاه کرد.

با ورود شیائومی به فهرست سیاه وزارت بازرگانی، آمریکایی‌ها اجازه‌ی هرگونه سرمایه‌گذاری در این شرکت را از دست دادند و فروش محصولات شیائومی در بازار آمریکا سخت‌تر شد.

دونالد ترامپ در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش شیائومی را تحریم کرد، اما این حکم توسط دولت جو بایدن لغو شد

شیائومی در واکنش به تصمیم آمریکا از این کشور شکایت کرد و در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) دولت جو بایدن حکم صادرشده توسط دولت ترامپ را لغو کرد.

دو سال از زمانی که شیائومی رفع تحریم شد، می‌گذرد؛ اما گوشی‌های این شرکت همچنان به‌صورت رسمی در بازار آمریکا فروخته نمی‌شوند. تحلیلگران دو دلیل اصلی را عامل غیبت شیائومی در بازار آمریکا می‌دانند.

دلیل اول به مدل کسب‌و‌کار شیائومی ارتباط دارد. این شرکت طبق قوانین خودش، محدودیت پنج درصدی برای سود حاصل از فروش سخت‌افزار در نظر می‌گیرد. این رویکرد باعث شده است که شیائومی عموماً گوشی‌هایش را با قیمت پایین‌تری نسبت‌به اپل، سامسونگ و بسیاری از شرکت‌های دیگر عرضه کند. استراتژی شیائومی در بازار آمریکا می‌تواند ضربه‌ی بزرگی به شرکت‌هایی مثل اپل بزند.

دلیل دوم به سیاست عرضه‌ی گوشی توسط شیائومی برمی‌گردد. مدل کسب‌و‌کار شیائومی با مدل بازار آمریکا که وابسته‌به امضای قرارداد با اپراتورهایی نظیر ورایزن و تی-موبایل است، تضاد دارد. شیائومی همواره گوشی‌هایش را به‌صورت آنلاک می‌فروشد.

پشت گوشی شیائومی می ۱۰ / Xiaomi Mi 10 5G

هیوگو بارا، نایب‌رئیس شیائومی، در مصاحبه‌ای که سال گذشته با خبرگزاری اندروید سنترال انجام داد، گفت: «برندها برای ورود به بازار ایالات متحده ملزم‌به همکاری با اپراتورها هستند و شیائومی تمایلی به انجام این کار ندارد.» مدیرعامل شیائومی همچنین گفته بود شرکت‌های چینی در بازار آمریکا هر لحظه در خطر تحریم‌شدن هستند.

شیائومی به‌منظور تغییر مدل کسب‌و‌کار خود و ورود به بازار ایالات متحده مجبور است زمان، منابع و بودجه‌ی قابل‌توجهی را صرف کند؛ آن هم در شرایطی که شرکت‌های چینی (نظیر تیک تاک) به‌شدت در بازار آمریکا تحت فشارند.

داستان برند: شیائومی؛ از رقبای بی‌رحم تا جنگ پتنت‌ها
داستان برند: شیائومی؛ از رقبای بی‌رحم تا جنگ پتنت‌ها
مطالعه '12

شیائومی سال گذشته گفت با این‌که کسی نمی‌تواند اهمیت بازار آمریکا را زیر سؤال ببرد، در حال حاضر هیچ برنامه‌ی زمانی مشخصی برای عرضه‌ی گوشی در این کشور ندارد. از آن زمان، تنش اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین افزایش یافته است.

افزون‌بر این موارد، نکته‌ی مهم دیگری را نیز نباید فراموش کرد. بازار ایالات متحده قوانینی سفت‌وسخت برای سندهای ثبت اختراع (پتنت) دارد. شیائومی در بسیاری از محصولاتش از برندهای دیگر الهام گرفته و بعید نیست که برای ثبت پتنت‌های مختص‌به بازار آمریکا، به مشکل بخورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات