شب‌زنده‌داری و خواب در شرکت؛ فرهنگ کاری ایلان ماسک در توییتر قدمتی ۲۷ ساله دارد

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لبخند ایلان ماسک خوشحال در کت شلوار مشکی
ایلان ماسک کارکنان توییتر را به «فرهنگ کاری سخت» متعهد کرده است؛ فرهنگی که قدمتش به آغاز دوران حضور ماسک در حوزه‌ی کسب‌و‌کار برمی‌گردد.
تبلیغات

ایلان ماسک پس از خرید توییتر، از کارکنان این شرکت خواست به «فرهنگ کاری سخت» متعهد شوند؛ جایی که کارمندان باید ساعات طولانی مشغول کار شوند و حتی در‌صورت لزوم، در محیط شرکت بخوابند. این سبک مدیریتی را قبلاً در دوران بحرانی تسلا نیز مشاهده کرده بودیم. در آن زمان، حتی شخص ایلان ماسک نیز در محیط کار می‌خوابید.

دیدگاه ایلان ماسک درباره‌ی فرهنگ کاری سخت به سال‌ها پیش برمی‌گردد. جیمی سانی در کتاب «بنیان‌گذاران» به سیاست‌های ایلان ماسک در اولین استارتاپش اشاره کرده است.

کتاب جیمی سانی دو ماه قبل از آن منتشر شد که ایلان ماسک پیشنهاد خرید توییتر را مطرح کرد. این کتاب روی ظهور ایلان ماسک و افرادی تمرکز دارد که به او برای بنیان‌گذاری سرویس مالی پی‌پال کمک کردند.

در سال ۱۹۹۵، ایلان ماسک به‌همراه برادرش، کیمبال، سرویس Zip2 را بنیان‌گذاری کرد که فهرست کسب‌و‌کارها را روی نقشه ارائه می‌داد؛ قبل از فرا‌رسیدن دوران محبوبیت سرویس‌های نقشه‌یاب اپل و گوگل.

بر‌اساس کتاب «بنیان‌گذاران»، ایلان ماسک فضای اداری ساده‌ای در شهر پالو آلتوی کالیفرنیا اجاره کرد. او در آن دوران در اداره می‌خوابید و برای استحمام از یکی از حمام‌های عمومی استفاده می‌کرد.

ایلان ماسک مدت کوتاهی پس از خرید توییتر گفت تا زمانی‌که مشکلات این شرکت رفع نشوند، در اداره می‌خوابد. ایلان ماسک بخشی از فضای اداری مقر مرکزی توییتر را به اتاق‌خواب تبدیل کرد تا کارکنان هنگام استراحت از شرکت خارج نشوند.

یکی از افرادی که در توییتر کار کرده است، می‌گوید ایلان ماسک اتاق‌خوابی برای خودش نیز ساخته بود. مقام‌های دولتی به توییتر گفته‌اند که مقر مرکزی‌اش را به‌عنوان مناطق خواب و استراحت برچسب‌گذاری کند؛ در‌غیر‌این‌صورت باید تخت‌خواب‌ها را بردارد.

جیمی سانی می‌گوید ایلان ماسک که در دوران بنیان‌گذاری Zip2 همیشه از خواب محروم بود، به‌صورت عمومی سایر مدیران و همکارانش را سرزنش می‌کرد.

۲۷ سال بعد، سیاست‌های کاری ایلان ماسک همچنان به‌وضوح دیده می‌شوند. اوایل سال جاری میلادی، گفته شد ایلان ماسک معمولاً در دفاتر کاری توییتر قدم می‌زند و به‌صورت تصادفی از کارکنان می‌پرسد که مشغول کار روی چه پروژه‌ای هستند. منبعی آگاه که نخواسته است هویتش فاش شود، می‌گوید: «در آن زمان باید بفهمید که چگونه بدون اخراج‌شدن، سؤال را جواب دهید.»

بیزنس اینسایدر می‌نویسد که Zip2 در سال ۱۹۹۹ با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار فروخته شد؛ درست قبل از اینکه ایلان ماسک شرکت مالی X.com را بنیان‌گذاری کند. این شرکت در‌نهایت با یکی از شرکت‌های پیتر تیل ادغام شد تا پی‌پال متولد شود.

ایلان ماسک، توییتر و تسلا؛ تاکتیک‌هایی مدیریتی که تاریخ را تکرار می‌کنند
ایلان ماسک، توییتر و تسلا؛ تاکتیک‌هایی مدیریتی که تاریخ را تکرار می‌کنند
مطالعه '7

سیاست‌ کاری ایلان ماسک در دومین شرکتش نیز ادامه پیدا کرد. هریس فریکر، هم‌بنیان‌گذار X.com، به جیمی سانی گفت ایلان ماسک در آن دوران تا ساعت ۴ بامداد کار می‌کرد و سپس در اتاق محل کارش چرتی کوتاه می‌زد؛ اما فریکر قبل از بازشدن بازارهای مالی در ساعت ۶:۳۰ به محل کار می‌رسید.

سانی در بخشی از کتابش می‌نویسد: «ازنظر فریکر، این نشانه‌ای قطع ارتباط ماسک با شرکت بود؛ اما از نگاه ایلان ماسک، استارتاپ‌ها با شب‌زنده‌داری مدیریت می‌شدند.» با اینکه قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری توییتر بیش از ۱۰۰ برابر ارزش بیشتر از قرارداد فروش Zip2 دارد، ثروتمندترین فرد دنیا همچنان همان انرژی را برای شرکت جدیدش می‌گذارد.

ایلان ماسک ماه گذشته گفت از زمان تصاحب خرید هر هفته به‌طور میانگین بیش از ۱۲۰ ساعت کار کرده است: «می‌خوابم، بیدار می‌شوم، کار می‌کنم، دوباره می‌خوابم، بیدار می‌شوم و کار می‌کنم. همین کار را هفت روز هفته انجام می‌دهم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات