دو سیاست مهم؛ عامل مقاومت اپل دربرابر تعدیل نیرو

یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نمایش علامت پیروزی توسط تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل / Apple
اپل برخلاف سایر بزرگان فناوری دست به تعدیل نیرو نزد. تحلیلگران از دو سیاست مهم به‌عنوان عوامل مقاومت اپل دربرابر تعدیل نیرو یاد می‌کنند.
تبلیغات

اکثر شرکت‌های صنعت فناوری در دوران همه‌گیری کرونا تعداد زیادی نیروی جدید استخدام کردند و با کاهش درآمد در‌نتیجه‌ی مشکلات اقتصادی، تصمیم گرفتند بخشی از نیروی کار خود را اخراج کنند. اپل جزو معدود برندهای بزرگ دنیا محسوب می‌شود که هنوز دست به تعدیل نیرو نزده است.

بلومبرگ در گزارشی جدید به سیاست‌هایی اشاره می‌کند که به اپل برای مقاومت در‌برابر تعدیل گسترده‌ی نیروها کمک کرد. یکی از تصمیمات مهم اپل، نحوه‌ی استخدام نیروهای جدید در دوران کرونا بود. درحالی‌که شرکت‌هایی مثل آمازون و متا و سیلزفورس در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ تعداد نیروهایشان را تقریبا دو برابر کردند، اپل فقط ۲۰ درصد نیروی کار اضافه استخدام کرد.

حتی آلفابت، شرکت مادر گوگل، سراغ استخدام حدوداً ۶۰ درصد نیروی کار اضافه رفت و در‌نتیجه‌ی این سیاست، مجبور شد ۱۲٬۰۰۰ نفر از کارکنان خود را به‌‌دلیل مشکلات اقتصادی اخراج کند. به‌گفته‌ی بلومبرگ، آلفابت و آمازون تقریباً ۳۰٬۰۰۰ نفر نیرو اخراج کردند. در همین حین زوم، اپلیکیشن معروف تماس ویدئویی، سراغ اخراج ۱۵ درصد از کارکنان خود رفت.

در پایان سال ۲۰۲۲، اپل سرعت استخدام نیروهای جدید را کاهش داد؛ اما همچنان در بخش‌های حیاتی شرکت نیروی جدید جذب کرد. با وجود کاهش سرعت استخدام، اپل همچنان دربرابر تعدیل نیرو مقاوم بوده است.

عامل دومی که به اپل برای جلوگیری از تعدیل نیرو کمک کرده، بهره‌وری نیروهای این شرکت در کسب‌و‌کارهای مختلف است. بر‌اساس داده‌های بلومبرگ، اپل در ۶ سال اخیر درآمد به‌ازای نیروی کار اضافه را تقریباً دو برابر افزایش داده است که دستاوردی مهم محسوب می‌شود.

در بازه‌ی بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، اپل به‌ازای نیروهای اضافه ۱٫۱۷ میلیون دلار درآمد به جیب می‌زد و این آمار با آلفابت و آمازون مقایسه‌کردنی بود. در بازه‌ی بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، این عدد بیش از دو برابر رشد کرد و به ۲٫۵۱ میلیون دلار رسید. در همین بازه‌ی زمانی، درآمد شرکت‌های دیگر به‌ازای نیروهای اضافه افت کرد یا به مقداری ناچیز افزایش یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات