دولت چین «عمیقاً نگران» تشدید تحریم‌های هواوی است

پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
مطالعه 1 دقیقه
خواب مقام دولت چین در جلسه
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین می‌گوید این کشور تحولات مربوط‌به افزایش تحریم‌های هواوی توسط آمریکا را به دقت دنبال می‌کند.
تبلیغات

با افزایش تنش سیاسی و اقتصادی بین ایالات متحده و چین، دولت جو بایدن تصمیم دارد تحریم‌های اعمال‌شده علیه هواوی را سخت‌تر کند. آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت‌های تکنولوژیک چین، صنعت تراشه‌ی این کشور را نیز تحریم کرده است و گزارش‌های ضدونقیض می‌گویند ژاپن و هلند قصد دارند در تحریم چین به آمریکا ملحق شوند.

هواوی چند سال پیش با دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا،‌ در فهرست سیاه وزارت بازرگانی این کشور قرار گرفت. قرارگیری در فهرست سیاه بدین معنی است که شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با هواوی مجبورند مجوزی ویژه دریافت کنند. آمریکا این مجوز را برای برخی از شرکت‌ها مثل اینتل و کوالکام صادر کرده است.

منابعی آگاه که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، می‌گویند دولت آمریکا قصد دارد از این پس تمامی درخواست‌های مجوز همکاری با هواوی را رد کند. با این کار همکاری شرکت‌های آمریکا با هواوی به‌طور کامل به پایان خواهد رسید.

نشریه‌ی گیزموچاینا می‌‌نویسد مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین، گفته این کشور عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط‌به افزایش تحریم هواوی است. این مقام دولت چین در ادامه اضافه کرد که کشورش تحولات مربوط‌به تحریم‌های هواوی را به دقت دنبال می‌کند و قاطعانه مخالف استدلال آمریکا درباره‌ی تهدید امنیت ملی توسط هواوی است. چین می‌گوید آمریکا در حال سوءاستفاده از جایگاهش در صنعت فناوری است و محدودیت‌هایی غیرمنطقی علیه شرکت‌های چینی اعمال می‌کند.

چین می‌گوید تحریم‌های اضافه علیه هواوی، نقض آشکار قوانین اقتصادی و تجاری بین‌المللی است. دولت چین وعده داده است که به‌صورت رسمی و قاطعانه از حق و حقوق قانونی و منافع شرکت‌های چینی محافظت کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات