مایکروسافت با چنگ‌و‌دندان در پی تصاحب اکتیویژن: بریتانیا به «ادعاهای خودخواهانه سونی» استناد می‌کند

پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت در بیانیه‌ای با لحن تند علیه سنگ‌اندازی سازمان رقابت و بازار بریتانیا در قرارداد تصاحب اکتیویژن موضع گرفته و سونی را به خودخواهی متهم کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت که حس می‌کند در مسیر تصاحب اکتیویژن بلیزارد با چالش‌های زیادی مواجه شده، از سونی و نهادهای رگولاتوری بریتانیا انتقاد کرده است. شرکت ردموندی می‌گوید مقامات بریتانیا بیش از حد بر استدلال‌های خودخواهانه‌ی سونی متمرکز شده‌اند و به همین دلیل در پی سنگ‌اندازی در روند تصاحب اکتیویژن بلیزارد هستند.

براساس گزارش Ars Technica، سازمان رقابت و بازار بریتانیا موسوم به CMA ماه گذشته‌ی میلادی تحقیقات روی قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد را وارد فاز دوم کرد و احتمالاً درنتیجه‌ی این اتفاق، مخالفت رسمی خود را اعلام می‌کند. تحقیقات فاز دوم همچنین ممکن است مایکروسافت را به فروش بخش‌هایی از کسب‌و‌کار اکتیویژن بلیزارد مجبور کند.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا متن کامل تحقیقات را منتشر کرده و مایکروسافت نیز به این بیانیه واکنش نشان داده است تا بر موضع اولیه‌ی خود پافشاری کند.

سونی می‌گوید که احتمال دارد مایکروسافت بازی‌های محبوب و پول‌ساز سری کالاف دیوتی را از دسترس کاربران پلی استیشن خارج و آن‌ها را به‌صورت انحصاری روی ایکس باکس منتشر کند. سونی که قدمت زیادی در صنعت بازی دارد، می‌گوید پیشنهاد مایکروسافت برای انتشار سری کالاف دیوتی روی پلی استیشن به مدت حداقل سه سالِ‌ دیگر فراتر از توافق‌های فعلی، «ناکافی» است.

سونی نگران است که کالاف دیوتی به بازی انحصاری ایکس باکس تبدیل شود

در واکنش به این موضوع، مایکروسافت نامه‌ای برای نهادهای رگولاتوری بریتانیا ارسال کرده و گفته بیش از ۲۰ سال است که پلی استیشن بزرگ‌ترین پلتفرم کنسول گیمینگ در سراسر دنیا به‌حساب می‌‌آید. مایکروسافت می‌گوید ادعاهای سونی اعتبار ندارد و مایکروسافت به‌عنوان سومین ارائه‌دهنده‌ی بزرگ بازی در این صنعت نمی‌تواند سونی را که رهبر بازار است تحت فشار قرار دهد.

مایکروسافت می‌گوید استراتژی محروم‌سازی از بازی نمی‌تواند سونی را تضعیف کند و بیانیه‌ی اخیر بریتانیا به اشتباه متکی‌بر استدلال‌های خودخواهانه‌ی شرکت ژاپنی است. مایکروسافت می‌گوید سونی درباره‌ی اهمیت بازی‌های سری کالاف دیوتی مبالغه کرده و نسبت‌به توانایی خود برای پاسخِ متقابل بی‌توجه بوده است.

مایکروسافت تأکید می‌کند که صنعت بازی، صنعتی پویا است و سونی با وجود این‌که موافق افزایش رقابت‌پذیری مایکروسافت نیست، به‌لحاظ عملی می‌تواند خودش را با شرایط تطبیق دهد و همچنان با مایکروسافت رقابت کند. به گفته‌ی مایکروسافت، افزایش رقابت در صنعت بازی در نهایت به نفع گیمرها تمام می‌شود.

مایکروسافت هنوز متن کامل بیانیه‌ای را که برای سازمان رقابت و بازار بریتانیا فرستاده منتشر نکرده است، اما در بخش‌هایی از آن می‌گوید فرضیه‌ی این سازمان (یعنی متضرر شدن سونی از قرارداد بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد) مبتنی‌بر یک نگرانی همه‌گیر است: این‌که مجموعه‌بازی‌های اکتیویژن به‌خصوص سری محبوب کالاف دیوتی به ایکس باکس امکان می‌دهد رقبایش را در بازار محروم کند. به گفته‌ی مایکروسافت، این نگرانی نابه‌جا است: «ارجاع‌نامه‌ی سازمان رقابت و بازار بریتانیا به مجموعه‌ی شگفت‌انگیز و متنوع محتوای گیمینگ که دردسترس فعالان صنعت وجود دارد اشاره نمی‌کند و اهمیت محتواهای اکتیویژن بلیزارد رقابت در صنعت بازی را بیش از حد بزرگ جلوه می‌دهد.»

مایکروسافت می‌گوید سونی دررابطه‌با اهمیت بازی‌های سری کالاف دیوتی بزرگ‌نمایی کرده است

مایکروسافت گفته است که قصد دارد مجموعه‌ی کالاف دیوتی را به روش‌های جدیدی برای تعداد بیشتری از گیمرها دردسترس قرار دهد. شرکت ردموندی برای تأکید بر قدرت سونی در صنعت بازی به افزایش قیمت کنسول‌ نسل جدید این شرکت اشاره کرده و گفته است سونی بدون ترسِ از‌دست‌دادن سهم بازار، قیمت محصولاتش را بالا می‌برد.

مایکروسافت همچنین به اقدامات اخیر سونی برای تصاحب چند استودیوی بازی‌سازی نظیر بانجی (سازنده‌ی بازی دستینی ۲) اشاره کرده است. سونی بخشی از سهام شرکت‌های فرام‌ سافت‌ور (سازنده‌ی الدن رینگ) و اپیک گیمز را نیز دراختیار دارد. مایکروسافت می‌گوید: «در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۸۰ بازی انحصاری روی پلتفرم پلی استیشن منتشر شد، تقریباً پنج برابر بیشتر از بازی‌های انحصاری ایکس باکس.»

سازمان رقابت و بازار بریتانیا ماه گذشته‌ی میلادی مدعی شده بود که تصاحب اکتیویژن بلیزارد به دست مایکروسافت می‌تواند رقابت در صنعت بازی را به‌شکل قابل ملاحظه‌ای تضعیف کند. این سازمان گفته بود مایکروسافت از لحاظ تئوری می‌تواند جلوی انتشار کالاف دیوتی در سایر پلتفرم‌ها و حتی سرویس‌های اشتراکی بازی را بگیرد یا عملکرد این مجموعه‌بازی را در پلتفرم‌های غیر ایکس باکس ضعیف کند: «سازمان رقابت و بازار نگران است کنترل کامل بر مجموعه‌بازی‌های محبوب و پرفروشی مثل کالاف دیوتی و وارکرفت و کندی کراش باعث شود مایکروسافت با اثرگذاری بر توانایی رقابت سونی، به مشتریان آسیب بزند، آن هم در شرایطی که مایکروسافت همین‌حالا جایگاه قدرتمندی در بازار کنسول‌های گیمینگ، سیستم‌های عامل و زیرساخت‌های ابری دارد.»

مایکروسافت برای بستن قرارداد باید از تمامی نهادهای رگولاتوری مهم در سراسر دنیا مجوز کسب کند. این شرکت هم‌اکنون منتظر صدور مجوز از سوی کمیسیون فدرال تجارت در آمریکا است. شرکت ردموندی پیش‌تر مجوز نهادهای رگولاتوری برزیل را کسب کرده است.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا حداکثر تا تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۳ (۱۰ اسفند ۱۴۰۱) تصمیم نهایی خود در قبال قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن را اعلام می‌کند. به فاصله‌ی ۱۲ هفته پس از انتشار این گزارش، سازمان رقابت و بازار از لحاظ قانونی می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد. در اواخر سال جاری میلادی جلساتی با محوریت این ماجرا برگزار خواهد شد. مایکروسافت گفته است که اطمینان دارد سازمان رقابت و بازار بریتانیا در نهایت مجوز بسته شدن قرارداد را صادر می‌کند.

ورود قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن به فاز دوم تحقیقات سازمان رقابت و بازار اتفاق مهمی است. انویدیا پیش‌تر در قراردادی خبرساز به‌دنبال تصاحب آرم بود، اما پس از این‌که سازمان رقابت و بازار این قرارداد را وارد فاز دوم تحقیقات کرد، در نهایت انویدیا مجبور شد از تصاحب آرم عقب‌نشینی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات