غرامت میلیارددلاری در کمین ایلان ماسک؛ توییتر شرکت ابداع‌کننده استراتژی «قرص سمی» را استخدام کرد

دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
توییتر با هدف شکست‌دادن ایلان ماسک در دادگاه، با شرکتی همکاری خواهد کرد که از بنیان‌گذار آن به‌عنوان خالق استراتژی معروف «قرص سمی» یاد می‌کنند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد توییتر برای اقدام همه‌جانبه علیه ایلان ماسک آماده است. منابع معتبر ادعا می‌کنند توییتر با شرکت حقوقی Wachtell, Lipton, Rosen & Katz وارد همکاری شده و یکی از بنیان‌گذاران این شرکت به نام مارتین لیپتون را استخدام کرده است تا به‌کمک تخصص آن‌ها در مباحث حقوقی، با ایلان ماسک در دادگاه رقابت کند.

ورج ضمن اشاره به معتبربودن شرکت Wachtell, Lipton, Rosen & Katz، می‌گوید مارتین لیپتون خالق استراتژی «قرص سمی» است که روی حمایت از حقوق سهام‌داران تمرکز می‌کند. هنگام تلاش اولیه‌ی ایلان ماسک برای خرید توییتر، مدیران این شبکه‌ی اجتماعی سراغ استراتژی قرص سمی رفتند تا برنامه‌های ماسک را خنثی کنند؛ اما درنهایت با پیشنهاد اغواکننده‌ی او موافقت کردند.

شرکت‌ها در استراتژی قرص سمی به تمامی سهام‌داران خود به‌جز فردی خاص (در این نمونه ایلان ماسک) امکان می‌دهند که سهام را با تخفیف بخرند. با این کار میزان تسلط آن فرد بر سهام شرکت کاهش پیدا می‌کند. جمعه‌ی گذشته، تیم حقوقی ایلان ماسک پرونده‌ی جدیدی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت کرد تا اعلام کند که دیگر علاقه‌ای به خرید توییتر با پرداخت ۴۴ میلیارد دلار ندارد و می‌خواهد از این قرارداد عقب‌نشینی کند.

قرارداد بین ماسک و توییتر شامل بند غرامت یک‌میلیارددلاری است. ایلان ماسک برای پرداخت‌نکردن این غرامت، توییتر را به نقض مفاد قرارداد متهم کرده است. در پاسخ به اقدام ایلان ماسک، رئیس هیئت‌مدیره‌ی توییتر اعلام کرد که این شرکت پرونده را به دادگاه می‌کشاند و اطمینان دارد که در دادگاه پیروز خواهد شد. بسیاری از کارشناسان حقوقی می‌گویند احتمال پیروزی ایلان ماسک در دادگاه بسیار کم است. در ابتدا، صرفاً بحث غرامت یک‌میلیارددلاری مطرح بود؛ اما یکی از کارشناسان اخیراً اعلام کرده است که درصورت اقدام همه‌جانبه‌ی توییتر علیه ایلان ماسک در دادگاه، احتمالاً جریمه‌ی درنظرگرفته‌شده برای مدیرعامل تسلا بسیار بیشتر خواهد بود. او مشخصاً می‌گوید عقب‌نشینی از قرارداد با توییتر ممکن است نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای ماسک هزینه‌بر شود؛ اما احتمالاً مدیران این شبکه‌ی اجتماعی مشکل را ازطریق مذاکره با شخص ماسک حل خواهند کرد.

درحال‌حاضر، پرونده در مراحل اولیه به‌سر می‌برد و توییتر با اقدام قانونی قصد دارد ایلان ماسک را به پرداخت ۴۴ میلیارد دلار و بستن قرارداد مجبور کند. بلومبرگ می‌گوید همکاری با شرکت حقوقی Wachtell, Lipton, Rosen & Katz نشان می‌دهد که توییتر برای اقدام قانونی علیه ایلان ماسک در دادگاه صدارت عظمی ایالت دلاور بسیار جدی است. روز گذشته، ایلان ماسک در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد و به درخواست‌ها برای واکنش به اقدام توییتر پاسخ منفی داد؛ البته ماسک با انتشار توییت جدیدی به این موضوع واکنش نشان داده است.

گفته می‌شود توییتر برای تیم حقوقی خود دو وکیل مهم استخدام کرده است. یکی از آن‌ها ویلیام ساویت نام دارد که پیش‌تر به‌عنوان نماینده‌ی شرکت‌هایی مثل Anthem و Sotheby’s در دادگاه دلاور دربرابر سهام‌داران مطالبه‌گر حضور پیدا کرده است. دومین وکیل لیو استراین نام دارد که پیش‌تر رئیس دادگاه صدارت عظمی ایالت دلاور بوده است و ۲۰ سال سابقه‌ی فعالیت به‌عنوان قاضی در دادگاه‌های این ایالت را دارد. استراین قبل از اینکه در سال ۲۰۲۰ عضو Wachtell, Lipton, Rosen & Katz شود، رئیس دیوان عالی ایالت دلاور بود.

گزارش‌ها می‌گویند ایلان ماسک برای حضور در دادگاه سراغ شرکت حقوقی Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan رفته است. یکی از پرونده‌های خبرساز این شرکت، دعوای حقوقی بین سامسونگ و اپل بود؛ جایی که اپل ادعا کرد گوشی‌های سری گلکسی از روی آیفون کپی شده‌اند. Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan در آن دادگاه به‌عنوان نماینده‌ی سامسونگ حضور پیدا کرد. این شرکت قبلاً در پرونده‌هایی مثل ماجرای خصوصی‌سازی تسلا و حواشی پیش‌آمده با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایلان ماسک دفاع کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات