اسپیس ایکس کارمندانی را که در نامه‌ای از ایلان ماسک انتقاد کرده بودند اخراج کرد

جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس اسپیس ایکس می‌گوید شماری از کارکنانی که در نوشته شدن نامه‌ی سرگشاده علیه ایلان ماسک نقش داشته‌اند، اخراج شده‌اند. این کارکنان رفتار ماسک را مایه‌ی شرمساری خود اعلام کرده بودند.
تبلیغات

براساس گزارش ورج، اسپیس ایکس شماری از کارکنان خود را که نامه‌ای سرگشاده برای انتقاد از ایلان ماسک نوشته و منتشر کرده بودند، اخراج کرده است. ظاهراً رئیس SpaceX در حمایت از ایلان ماسک اعلام کرده کارکنانی که نامه‌ی سرگشاده علیه مدرعامل شرکت نوشته‌اند پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند.

نامه‌ی سرگشاده‌ در انتقاد از ایلان ماسک که جزئیات آن نخستین بار توسط رسانه‌ی ورج اطلاع‌رسانی شد توسط گروهی از کارکنان اسپیس ایکس به نگارش درآمد و سپس شاهد انتشار آن در گروه‌های چت این شرکت بودیم. نویسندگان در بخشی از نامه اعلام کرده بودند رفتارهای ایلان ماسک به‌خصوص در هفته‌های اخیر به دفعات باعث سردرگمی و شرمساری آن‌ها شده است. کارکنان از اسپیس ایکس خواسته‌ بودند که به‌صورت علنی رفتارهای ایلان ماسک را محکوم کند.

در بخش دیگری از نامه‌ی سرگشاده اعلام شد ایلان ماسک در نقش مدیرعامل و برجسته‌ترین سخنگوی اسپیس ایکس، به‌عنوان چهره‌ی اصلی شرکت دیده می‌شود و هر توییتی که می‌نویسد، اساسا نوعی بیانیه‌ی مطبوعاتی از طرف اسپیس ایکس است: «مهم است برای تیم‌ها و نیروهای بااستعدادمان شفاف‌سازی کنیم که پیام‌های ایلان ماسک منعکس‌کننده‌ی کار ما، مأموریت ما و ارزش‌های ما نیست.»

نیویورک تایمز با مشاهده‌ی ایمیلی از گوئین شاتول، رئیس اسپیس ایکس، می‌گوید عصر پنجشنبه شماری از افرادی که در تهیه‌ی نامه نقش داشته‌اند اخراج شده‌اند. شاتول در ایمیل خود گفته نامه و درخواست‌های مطرح‌شده باعث ناراحتی کارکنان و ایجاد ترس در بین آن‌ها شده است.

شاتول ادعا می‌کند برخی از کارکنان برای امضای نامه مورد آزار قرار گرفته‌اند و ادامه می‌دهد: «شماری از کارکنان نیز عصبانی شدند، چون برای امضا کردن نامه‌ای تحت فشار قرار گرفتند که منعکس‌کننده‌ی دیدگاه‌های آن‌ها نبود.» مدیرعامل اسپیس ایکس می‌گوید شماری از کارمندان گفته‌اند به دلیل انتشار این نامه تمرکز کافی روی کارشان ندارند.

به گفته‌ی شاتول، اسپیس ایکس در روزهای آینده قرار است سه موشک برای ارسال ماهواره به فضا پرتاب کند و درحال‌حاضر نباید درگیر حاشیه شود. گوئین شاتول می‌گوید اسپیس ایکس کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و نیازمند چنین جنبش‌هایی که زیاده‌روی محسوب می‌شوند، نیست.

یکی از کارکنان اسپیس ایکس که در نوشتن نامه نقش داشته و نخواسته هویتش را فاش کند می‌گوید سایر کارکنان شرکت اعتقاد دارند که واکنش گوئین شاتول «بی‌ملاحظه و کورکورانه» بوده است.

اسپیس ایکس فعلاً ترجیح داده است به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی پاسخ ندهد.

ایلان ماسک همواره فردی پرحاشیه بوده، بااین‌حال از زمان رسانه‌ای شدن قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری او و توییتر، رفتارهای مدیرعامل اسپیس ایکس بیشتر از هر زمان دیگری در زیر ذره‌بین قرار گرفته است. ماه گذشته در گزارشی اعلام شد ایلان ماسک به‌‌طور غیرمستقیم به یکی از خدمه‌های پرواز اسپیس ایکس گفته در صورت برقراری رابطه‌ی جنسی برای او یک اسب می‌خرد. ظاهراً اسپیس ایکس ۲۵۰٬۰۰۰ دلار حق‌السکوت به این خدمه‌ی پرواز پرداخت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات