مایکروسافت: نیمه‌شب‌ها به سومین زمان اوج بهره‌وری کارمندان دورکار تبدیل شده است

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تحقیقات مایکروسافت نشان می‌دهد که رواج کار هیبریدی عادت کاری کارمندان را تغییر داده و باعث شده است بسیاری از آن‌ها اغلب تا نیمه‌شب کار کنند.
تبلیغات

با فراگیرشدن فرهنگ کار هیبریدی، کارمندان روز‌ها دیرتر از معمول کارشان را شروع می‌کنند و تا نیمه‌شب نیز همچنان مشغول کار هستند. شاخص روند کار مایکروسافت نشان می‌دهد که با رواج کار هیبریدی، علاوه‌بر زمان‌های قبل از ناهار و عصر، زمان اوج بهره‌وری سومی نیز به ساعات کاری اضافه شده است.

مایکروسافت این سومین زمان اوج بهره‌وری را ساعات پایانی شب معرفی کرده است؛ زیرا بیشتر افراد دورکار بسیاری از کارهای خود را عصرها و در ساعات پایانی روز انجام می‌دهند.

به‌طورکلی، ساعات کاری قبل از ناهار یکی از ساعاتی است که کارمندان در آن زمان‌ها به اوج بهره‌وری خود می‌رسند. پس از استراحت ظهرگاهی دوباره به سر کار خود باز می‌گردند و بعد‌از‌ظهرها نیز برای برخی زمان اوج بهره‌وری دوم محسوب می‌شود. به‌گزارش windowscentral، مایکروسافت براساس اطلاعات شاخص روند کار خود، نموداری منتشر کرده است که زمان اوج بهره‌وری سوم کوچکی، اما در‌عین‌حال درخورتوجهی را درحدود ساعت ۱۰ شب نشان می‌دهد.

working-three-peaks-productivity

با اینکه این داده‌های خام در تعداد زیاد برای بررسی روندها بسیار مفید هستند و تخمین مناسبی از تغییر عادات کاری کارمندان ارائه می‌کنند، نمی‌توانند انگیزه‌ی تغییر رفتار کارمندان را نشان‌ دهند. برای مثال، کارمندان ممکن است ترجیح دهند تا کارهای خود را در طول روز پخش و سبک‌تر کار کنند یا از انعطاف‌پذیری دورکاری برای گذراندن زمان بیشتری با خانواده در طول روز استفاده و شب‌ها کار کنند. البته این احتمال نیز وجود دارد که دورکاری به‌سادگی حجم کاری افراد را افزایش داده باشد.

مری چروینسکی، از مدیران گروه تحقیقات مایکروسافت، دراین‌باره گفت:

بسیاری از کارمندان دورکاری که در خانه فرزند کوچکی دارند، نمی‌توانند زمانی را برای استراحت یا غذاخوردن یا ورزش‌کردن اختصاص دهند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در روز استراحت کنند و بعد از صرف شام درکنار خانواده‌، کارهایشان را انجام دهند.

حتی اگر کارمندان این سبک زندگی را به سبک کاری قبلی ترجیح دهند، انجام شبانه‌ی کارها شرایط پیچیده‌‌ای را برای کارمندان و مدیران ایجاد کند. شمسی اقبال، محقق اصلی بخش بهره‌وری و هوشمندی مایکروسافت، توضیح داد:

دلیل شکل‌گیری سومین زمان اوج بهره‌وری با دو زمان دیگر متفاوت است. باید دید که این زمان درنتیجه‌ی انعطاف‌پذیری زمان کاری به زمان اوج تبدیل شده است یا نتیجه‌ی تجاوز ساعات کاری به زندگی شخصی کارمندان است.

اقبال خاطرنشان کرد که صرف‌نظر از دلیل شب‌کاری کارمندان، اطمینان از ساعات کاری یکسان برای همه‌ی کارمندان موضوع مهمی است:

درحال‌حاضر و با رواج فرهنگ دورکاری، دیگر نمی‌توان فرض کرد که همه‌ی اعضای تیم از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر دردسترس باشند یا از افراد انتظار داشته باشند زمانی خارج از ساعات کاری معمول کاری انجام دهند. فکر می‌کنم باید انتظارات خود را تغییر دهیم و بپذیریم که می‌توان برای انجام کارهای غیرضروری عجله نکرد.

اقبال تأکید کرد که برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت، مانند اپلیکیشن تیمز و اوت‌لوک این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که با تأخیر به پیام‌ها پاسخ دهند و وقتی ایده‌ای به ذهنشان می‌رسد، بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد، آن را در ساعاتی خارج از ساعات کاری عادی ارسال کنند.

چروینسکی با تأیید سخنان اقبال گفت:

همه‌ی کارمندان باید بتوانند کارها را طبق شرایط خود و بدون استرس انجام دهند. این آزادی‌عمل درصورتی‌که در زمان و با روشی مشخص همراه شود، می‌تواند سازنده باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات