جذب سرمایه ۹٫۳ میلیارد دلاری استارتاپ‌های هند در سال ۲۰۲۰

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
کاهش جذب سرمایه‌ی امسالِ استارتاپ‌های هند درمقایسه‌با سال ۲۰۱۶ بی‌سابقه است.
تبلیغات

ظاهرا بحران ناشی از ویروس کرونا روی استارتاپ‌های هند نیز تأثیر گذاشته و معاملات آن‌ها را کاهش داده است. سال ۲۰۱۹، سال موفقی برای استارت‌های هندی بود و آن‌ها با جذب سرمایه‌ی ۱۴٫۵ میلیارد دلار رکورد زدند؛ درحالی‌که این میزان با نزدیک‌شدن به روز‌های آخر سال ۲۰۲۰ به ۹٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. هند یکی از جوامع بزرگ استارتاپی دنیا محسوب می‌شود و براساس بررسی‌های شرکت مشاوره‌ای Tracxn، از سال ۲۰۱۶ این اولین‌باری است که استارتاپ‌هایش کمتر از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. 

در سال ۲۰۲۰، تعداد معاملات استارتاپ‌های هند در‌مقایسه‌با سال گذشته از ۱،۱۸۵ به ۱،۰۸۸ کاهش یافت. گفتنی است تعداد معاملات حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری از ۲۶ معامله در سال گذشته به ۲۰ معامله در سال جاری کاهش یافت. امسال جذب سرمایه‌ی حاصل از این معاملات ۳٫۶ میلیارد دلار بود؛ درحالی‌که در سال گذشته ۷٫۵ میلیارد دلار بود. همچنین، تعداد معاملات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری در سال جاری در‌مقایسه‌با سال گذشته، از ۲۷ به ۱۳ کاهش یافت. البته آمار یادشده جذب سرمایه‌ی Jio Platforms را شامل نمی‌شود؛ زیرا این غول مخابراتی امسال به‌تنهایی بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد.

با وجود آمارهای کاهشی گزارش‌شده، استارتاپ‌های هند در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی جهش درخورتوجهی تجربه کردند. به‌گزارش Tracxn، استارتاپ‌های هند، دومین بازار بزرگ اینترنت، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ از ۴۶۱ معامله ۴٫۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. علاوه‌بر بحران ناشی از ویروس کرونا که بر استارتاپ‌های دنیا تأثیر گذاشته، کاهش مشارکت و نبود حضور بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دیگر عامل تأثیرگذار بر کاهش معاملات شناخته شده است.

به‌دلیل جنگ‌های مرزی میان هند و چین، غول‌های چینی مانند تنسنت و علی‌بابا و آنت‌گروپ، شرکت زیرمجموعه‌ی آن، معاملات کمتری با استارتاپ‌های هندی کرده‌اند. همچنین، سافت‌بانک سرمایه‌ی کمتری انتقال داده و شرکت‌های پورتفولیو آن، ازجمله Paytm و Oyo Rooms و Ola سرمایه‌‌ای جذب نکرده است.

البته بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا به رشد برخی از استارتاپ‌ها کمک کرده است. در‌حال‌حاضر، استارتاپ آموزشی Byju بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارزش دارد؛ درحالی‌که این رقم در ژانویه‌ی ۲۰۲۰، ۸ میلیارد دلار بود. همچنین در اوج شیوع کرونا، استارتاپ Unacademy در حوزه‌ی آموزش آنلاین دو جذب سرمایه‌ تجربه کرد و ارزش کنونی آن از ۵۰۰ میلیون دلار در فوریه‌ی امسال به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

امسال، شرکت Bond از Byju حمایت کرد. ماری میکر و سایر سرمایه‌گذاران نام‌آشنا از بنیان‌گذاران شرکت Bond هستند و به‌گفته‌ی منبع آشنا با معامله‌ی این شرکت با Byju، ارزش استارتاپ Byju تا سه سال آینده به بیش از ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. امسال، آن دسته از استارتاپ‌های مستقر در هند نیز رشد کرده‌‌اند که برپایه‌ی مدل SAAS فعالیت می‌کنند و به مشتریان سراسر جهان سرویس ارائه می‌دهند.

سال ۲۰۲۰، ۱۱ استارتاپ هندی ازجمله RazorPay ،Unacademy ،DailyHunt و Glance به یونیکورن تبدیل شدند؛ یعنی ارزش آن‌ها از یک‌میلیارد دلار بیشتر شده است. گفته می‌شود امسال، گوگل و فیسبوک چند معامله با استارتاپ‌های هند کردند. هفته‌ی گذشته، گوگل از Glance و DailyHunt حمایت و فیسبوک روی Unacademy سرمایه‌گذاری کرد. گفتنی است سال جاری میلادی، هر دو غول فناوری یادشده روی Jio Platforms سرمایه‌گذاری کردند.

وایبهاو دومکوندوار، بنیان‌گذار و یکی از مدیران Better Capital گفت:

رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ را شاهد بوده‌ام و حال که کووید ۱۹ اوضاع‌واحوال دنیا را بحرانی کرده است، اتفاقات رخ‌داده در آن سال‌ها را به‌خاطر می‌آورم. رکورد سال‌های گذشته شروع نسل جدیدی از تیم‌هایی بود که نسل بعدی شرکت‌ها را می‌ساختند.

امسال، Better Capital از استارتاپ‌های تازه‌تأسیس‌شده‌ی هند حمایت کرد و ۴۳ سرمایه‌گذاری و چند معامله‌ی دیگر انجام داد. ادغام و خرید شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. Byju استارتاپ WhiteHat Jr را با مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار و جولای امسال، Unacademy نیز استارتاپ PrepLadder، فعال در حوزه‌ی برگزاری دوره‌ برای دانشجویان پزشکی را با مبلغ ۵۰ میلیون دلار خرید.

افزون‌براین، Unacademy برای خرید بخش بزرگی از سهام Mastree نیز ۵ میلیون دلار هزینه کرد.از دیگر معاملات انجام‌شده روی استارتاپ‌های هند در سال جاری می‌توان به فروش Nedmeds و Urban Ladder به Reliance Industries اشاره کرد. برای اولین‌بار استارت‌های هندی در آستانه‌ی ورود به بازار سرمایه‌ هستند. گفته می‌شود سال ۲۰۲۱ Zomato و Flipkart و Policybazaar از استارتاپ‌هایی هستند که با ورود به بازار سرمایه، توجه عمومی به کسب‌وکارشان جلب می‌شود. به‌گفته‌ی تحلیلگران Bernstein، تا سال ۲۰۲۲ استارتاپ‌های Paytm ،Byju ،PhonePe و Delhivery وارد بازار سرمایه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات