سازمان تامین اجتماعی با بیمه کارکنان دورکار موافقت کرد

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۹ ماه پس از شیوع ویروس کرونا، در نهایت سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد از این پس، بیمه‌ی کارکنان دورکار بدون نیاز به بازرسی مأمور بیمه امکان‌پذیر است.
تبلیغات

درحالی‌که از زمان آغاز شیوع کرونا دولت بارها بر لزوم دورکاری کارمندان تأکید کرده است و ‌اکنون ۵۰ درصد کارمندان دولت در تهران دورکاری می‌کنند، سازمان تأمین اجتماعی به‌تازگی شرایط بیمه کارکنان دورکار را اعلام کرد. تا پیش از ابلاغ این بخشنامه، کارفرمایان در زمان بازرسی مأمور بیمه در محل کار با مشکل مواجه می‌شدند؛ چرا که طبق قانون، کارفرما موظف به رد کردن بیمه برای اشخاصی است که در محل کار حضور دارند.

بنا بر بخشنامه‌ی سازمان تأمین اجتماعی، کارگاه‌هایی که تاکنون اقدام به ارسال لیست بیمه‌ی کارکنان خود می‌کردند اما طی سال‌ جاری به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا و با اجرای سیاست‌های دورکاری، تعطیل شده‌اند یا با نیمی از افراد خود فعالیت می‌کنند، می‌توانند بدون بازرسی بازرس بیمه همچنان اقدام به ارسال لیست بیمه کنند و دیگر نیازی به بازرسی نخواهد بود؛ البته درصورتی‌که کارفرما پیش از ابلاغ بخشنامه، حداقل یک ماه برای افراد خود بیمه پرداخت کرده‌ باشد.

بازرسان بیمه همچنین موظف شده‌اند در صورت اعلام کارفرما مبنی بر اینکه نیم یا تمامی افراد حاضر در کارگاه دورکار هستند، اسامی دورکاران را به‌عنوان بیمه‌شده‌ی تأمین اجتماعی در لیست بیمه‌شدگان قید و تأکید کند که آن‌ها دورکار بوده‌اند. به‌علاوه، حقوق و مزایای اشخاص دورکار مانند شاغلان حاضر در کارگاه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، کارفرمایان کارگاه‌هایی که معافیت حق بیمه‌ی سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر کارگر دارند، مشمول قانون نمی‌شوند و بازرسی از این کارگاه‌ها ادامه خواهد داشت. اگر کارگاه در دوره‌ی دورکاری اقدام به جذب نیروی دورکار کند، کارفرما موظف است لیست آن‌ها را در سامانه‌ی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند تا سازمان، موافقت خود را به‌صورت غیر حضوری به اطلاع آن‌ها برساند.

بنا بر این بخشنامه، مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف مدت یک هفته پس از صدور این دستور، تمهیدات لازم را به‌ منظور طراحی و ساخت سیستم‌ مکانیزه‌ی مورد نیاز و اصلاح سیستم‌های موجود به کار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات