راهکارهای حفظ و بهبود تمرکز با مدیریت فضای فیزیکی

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برای مدیریت بهتر زمان، به مدیریت بهینه‌ی تمرکز نیاز داریم که باید در همه‌ی فضاهای زندگی و کار، به‌ویژه فضای فیزیکی، انجام شود.
تبلیغات

در مطالب قبلی مجموعه‌ی راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری مسائلی همچون لزوم مدیریت تمرکز و اهمیت آن در مدیریت زمان را مطرح کردیم. سپس، اهمیت و چگونگی مدیریت فضای دیجیتال را شرح دادیم که اقدام‌هایی همچون خاموش‌کردن اعلان‌ها و استفاده از زمان‌سنج برای بهبود تمرکز در فضای دیجیتال را شامل می‌شد. اکنون، به‌سراغ فضای فیزیکی می‌رویم و اهمیت و چگونگی مدیریت تمرکز با مدیریت این فضا را شرح می‌دهیم. درواقع، قصد داریم حفاظت و بهبود تمرکز فیزیکی را بررسی کنیم.

حفاظت از تمرکز فیزیکی به‌معنای مدیریت تمامی اجسام و اشیای موجود در اطراف ما است. تمامی کابل‌ها، برگه‌ها، لوازم شخصی، کتاب‌ها و هرآنچه ماهیت فیزیکی دارد و در اطراف محیط کار ما قرار می‌گیرد، ممکن است حواس را پرت کند. هر لحظه‌ای که به یکی از اجسام مذکور نگاه می‌کنیم، تمرکز ما از موضوع مهم و ارزشمند اصلی دور و روی جسم، کاربرد، چرایی قرارگرفتن آن و بسیاری موارد دیگر منعطف می‌شود. قطعا برای جلوگیری از این حواس‌پرتی، بهترین راه دورکردن اجسام از میدان دید است. همچنین، اگر بخواهید هر جسم را در مکان مخصوص خود قرار دهید، زمان بیشتری از شما می‌گیرد.

راه های افزایش تمرکز و یادگیری مدیریت فضای فیزیکی

برای حل مشکل یادشده، جعبه‌های ثابت یا کیف‌های همراه پیشنهاد می‌شوند. به‌عنوان مثال، در دفترکار خود و نزدیکی میزکار، جعبه‌ای روباز برای قراردادن اجسام اضافی اختصاص دهید. همین‌که جسم اضافه یا مزاحمی در اطرافتان دیدید، آن را داخل جعبه بگذارید. وقتی در خارج از محیط کار هستید، می‌توانید از پوشه‌های همراه یا کیف‌دستی ساده استفاده کنید. به‌محض دریافت شیئی جدید، تنها باید آن را داخل کیف همراه قرار دهید و با رسیدن به محل کار، آن را داخل جعبه‌ی مخصوص.

 مرحله‌ی بعدی، مدیریت اجسامی است که در جعبه‌ی مخصوص گذاشته‌ایم. پس از قراردادن اجسام اضافی در جعبه‌ی مخصوص، باید زمانی را برای مدیریت آن جعبه اختصاص دهیم. می‌توان ساعت مشخصی از یک روز هفته را به این کار اختصاص داد. سپس هر جسم را برداشت و پس از بررسی کارایی و زمان مدیریت مکان آن، مکان مخصوصی برایش تعبیه کرد. به‌عنوان مثال، اگر همیشه کابل صوتی روی میزتان باعث حواس‌پرتی می‌شود، پس از گذاشتن آن در جعبه،‌ در روز مشخص کابل را به محفظه‌ی مخصوص لوازم جانبی صوتی در محل کار خود منتقل کنید. اختصاص محفظه‌های مخصوص برای هر نوع جسم و کالا شما کمک می‌کند فشار کمتری برای مدیریت فضای فیزیکی به ذهن خود وارد کنید.

افزایش تمرکز

در جنبه‌ی تهاجمی مدیریت تمرکز در فضای فیزیکی، بازهم به‌دنبال راه‌هایی برای افزایش تمرکز هستیم. اولین راهکار نظم‌دهی به محیط است؛ اما برای تمرینی کاربردی‌تر، می‌توانید اطراف خود را با اجسام و علامت‌هایی پر کنید که توجه روی موضوع اصلی و باارزش را به شما یادآوری کنند. اجسام و یادگاری‌ها و حتی تصاویری که شما را به‌یاد موفقیت‌ها و درس‌های گذشته بیندازند، موجب حواس‌پرتی نمی‌شوند. آن‌ها به شما یادآوری می‌کنند چه مسائلی در زندگی برایتان ارزشمندتر است. سعی کنید با فراهم‌کردن و طراحی چنین اجسامی، یادآورهایی برای تمرکز روی موضوعات و اهداف مهم برای خود ترسیم کنید.

از روش‌های دیگر افزایش تمرکز می‌توان به بهبود ابزارهای کاربردی روزمره اشاره کرد. امروزه، کامپیوتر و میزکاری ابزارهای کاری مهم افراد هستند. با نگاهی به تجهیزات موجود، کارایی و بهره‌وری آن‌ها را بررسی کنید. نمایشگر، صفحه‌کلید، ماوس، میز، صندلی و تمامی ابزارهایی که روزانه با آن‌ها سروکار دارید، باید بهره‌وری زیادی داشته باشند. سرمایه‌گذاری روی این ابزارها با کمک به افزایش بهره‌وری، قطعا برایتان سودمند خواهد بود و از حواس‌پرتی‌هایی همچون نیاز به تعمیر و تغییر وضعیت و موارد مشابه جلوگیری می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات