گفت‌وگو با آرش برهمند و پارسا جانباز در حاشیه مراسم اختتامیه الکام پیچ

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
رویداد الکام پیچ ازجمله‌ برنامه‌های جذاب نمایشگاه الکامپ ۲۵ بود که توجه بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. ازاین‌رو، به‌سراغ مسئولان اصلی این رویداد رفتیم تا از چندوچون آن بیشتر آگاه شویم.
تبلیغات

یکی از برنامه‌هایی که در نمایشگاه الکامپ امسال توجهات زیادی را به خود جلب کرد، الکام پیچ بود. در رویداد الکام پیچ، استارتاپ‌های نوپا برنامه‌های خود را معرفی و الگوهای درآمدزایی خود را توضیح می‌دهند.

در الکام پیچ، روزانه مدیران ۱۳ استارتاپ روی صحنه می‌آمدند و در پنج دقیقه تیم خود و برنامه‌هایشان را معرفی می‌کردند. تیم داوری متشکل از افراد موفق درزمینه‌ی کسب‌و‌کار نیز حضور داشتند که پس از اتمام ارائه، جلسه‌ی پرسش‌وپاسخ پنج‌دقیقه‌ای نیز با ارائه‌دهنده برگزار می‌کردند. 

گزارش‌های کامل رویداد الکام پیچ در الکامپ ۲۵، پیش‌تر به‌طور جامع در سایت زومیت قرار گرفته است. در این مطلب، با آرش برهمند، مسئول اجرایی الکام استارز و پارسا جانباز، مسئول اجرایی الکام پیچ، مصاحبه و از این دو سوالات متعددی درباره‌ی الکام استارز و رویداد الکام پیچ کرده‌ایم که به‌مدت چهار روز برگزار شد. همچنین، در گزارشی به مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان این رویداد پرداخته‌ایم.

اختتامیه الکام پیچ

مصاحبه‌ی خود با آرش برهمند را از پرسش درباره‌ی الکام استارز و کسب اطلاعات از این رویداد آغاز کردیم. امسال، پنجمین دوره‌ی الکام استارز بود و در سه دوره‌ی اخیر، مسئول اجرایی این بخش آرش برهمند بوده است. آرش برهمند درباره‌ی الکام استارز امسال گفت:

الکام استارز امسال بسیار پرشور و بزرگ‌ترین الکام استارز تاریخ بود. از آغاز الکام استارز تاکنون، هر سال تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این مراسم در مقایسه با سال قبل دوبرابر شده است. این قاعده امسال نیز ادامه داشت؛ اما بعید است سال آینده نیز چنین باشد؛ چراکه نمایشگاه ظرفیت پذیرایی از این همه تیم را ندارد و در فضای فعلی کشور، دوبرابرشدن تعداد فعلی تیم‌ها کمی بعید به‌نظر می‌رسد. در بیست‌و‌پنجمین نماشگاه الکامپ، ۹ سالن و ۱۵۰ غرفه به الکام استارز اختصاص داده شده بود. 

از آرش برهمند درباره‌ی حضور استارتاپ‌های خارجی در این رویداد پرسیدیم که این‌گونه پاسخ داد:

تاکنون در الکام استارز، حضور استارتاپ خارجی را شاهد نبوده‌ایم. به‌نوعی می‌توان گفت الکام استارز به‌دلایل مختلف ازجمله تحریم و... هیچ‌گاه سیاستِ درهای باز اقتصادی را تجربه نکرد. بااین‌حال، در سال‌های گذشته استارتاپ‌هایی نظیر سامسونگ AUT (واقع در دانشگاه امیرکبیر) در این رویداد حضور یافته‌اند. 
اختتامیه الکام پیچ

برهمند معتقد است یکی از دلایل گسترش و توسعه‌ی الکام استارز در مقایسه با روز اول، گرویدن بسیاری از کسب‌و‌کارهای سنتی به‌سمت این رویداد است. اکنون سؤال‌ها را کمی به‌سمت الکام پیچ سوق دادیم و بیشتر از چند‌و‌چون این رویداد آگاه شدیم. برهمند درباره‌ی الکام پیچ می‌گوید:

اجرای الکام پیچ از همان روز اول الکام استارز آغاز شد و از همان انتهای سالن ۱۸ کار خود را شروع کردیم. در چند سال اخیر، الکام پیچ شکل‌های مختلفی داشته و در سالن‌های متفاوتی بوده است. باوجوداین، از همان روز اول این رویداد برای ما اهمیت خاصی داشت و به‌دنبال ایجاد فضایی بودیم که استارتاپ‌ها برنامه‌های خود را ارائه دهند و در‌عین‌حال، برای صحبت‌کردن درمقابل جمعیت زیاد تمرین کنند. همچنین، بخش‌های دیگری نظیر آوردگاه سرمایه در الکام استارز بوده است تا استارتاپ‌ها در فضایی غیررقابتی با سرمایه‌گذاران در ارتباط مستقیم باشند. 

برهمند در صحبت‌های خود تأکید می‌کرد الکام پیچ رویداد کارآفرینی نیست و در اصل، رویداد انگیزشی‌آموزشی است. از او درباره‌ی وضعیت استارتاپ‌های سال‌های گذشته، به‌ویژه برگزیدگان دوره‌های قبل سؤال کردیم و او چنین پاسخ داد:

لزوما قرار نیست تمامی استارتاپ‌های دوره‌های گذشته و حتی برگزیدگان این دوره به شرکت تبدیل شده باشند. می‌توانم این‌طور بگویم حتی اگر تمامی استارتاپ‌های دوره‌های گذشته شکست خورده باشند، ناراحت نمی‌شویم؛ چراکه ذات استارتاپ همین است. در سطح جهان، آمارها نشان‌دهنده‌ی این است که تنها ۱ درصد استارتاپ‌ها موفق می‌شوند. طبیعتا وضعیت فعلی کشور ما نیز از دیگر نقاط جهان بهتر نیست؛ بنابراین، انتظار موفق‌شدن درصد زیادی از استارتاپ‌ها نابجا است و تلاش ما ایجاد فضا و فرصت برای انجام کار تیمی و کسب تجربه و اجرای ایده‌ها است. در آخر، بد نیست اشاره کنم ابرآروان برگزیده‌ی اولین دوره‌ی الکام پیج بود و اکنون کسب‌و‌کار نام‌آشنایی است.
اختتامیه الکام پیچ

درادامه‌، به‌سراغ پارسا جانباز، مسئول اجرایی الکام پیچ رفتیم و با او گفت‌وگو کردیم. یکی از سؤالات مهمی که از هر دو عزیز پرسیدیم، نحوه‌ی پوشش مراسم بود. از نظر ما پوشش و اطلاع‌رسانی این رویداد ضعیف بود که خود این ضعف در چند بُعد قرار می‌گیرد. در وهله‌ی اول، ضعف اطلاع‌رسانی این رویداد شاید برای شرکت‌کنندگان دلسردکننده باشد؛ به‌طوری‌که در چهار روز حضور ما در نمایشگاه و مشاهده ده‌ها و بلکه صدها بنر تبلیغاتی، کوچک‌ترین اطلاعیه‌ای از برگزاری روزانه الکام پیچ دیده نشده بود. 

در وهله‌ی دوم، ضعف پوشش این مراسم در هر دو بخش خبری و محتوای چندرسانه‌ای است؛ به‌طوری‌که زومیت تنها رسانه‌ای بود که رویداد الکام پیچ را پوشش کامل داد و هیچ‌ رسانه‌ای این رویداد را پوشش نداد.

زومیت تنها رسانه‌ای بود که الکام پیج را به‌طور کامل پوشش داد

این مسائل را با پارسا جانباز در میان گذاشتیم و نظر او چنین بود:

قبول دارم پوشش رسانه‌ای این مراسم می‌توانست خیلی بهتر از حالت فعلی باشد؛ اما نکته‌ای که در نظر داشتیم، واردنکردن فشار مضاعف به استارتاپ‌های نوپا بود. سیاست آقای اثنی‌عشری، ریاست محترم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، جذب حداکثری است. ما نیز به این قاعده معتقد هستیم؛ بنابراین، سعی کردیم تمامی استارتاپ‌هایی را بپذیریم که قصد داشتند در الکام پیچ حضور یابند و خط‌قرمز مهمی را زیر پا نمی‌گذاشتند. بنابراین، وقتی فیلتر پذیرش را باز می‌گذارید، احتمال حضور استارتاپ‌های نه‌چندان پخته بیشتر می‌شود. حالا اگر پوشش رسانه‌ای قوی ایجاد شود و استارتاپی به‌شکل بدی دیده شود، این حادثه می‌تواند موجب دلسرد‌شدن تمام اعضای آن تیم شود؛ ازاین‌رو، سعی کردیم تا توجه اصلی را معطوف به برگزیدگان این رویداد کنیم.

در برگزاری الکام پیچ با تأخیرهایی مواجه بودیم که پارسا جانباز دو عامل را در این مشکل مؤثر دانست:

  • مهیانبودن امکانات زیرساختی برای اجرای برنامه؛ چراکه امکانات زیرساختی نظیر صوتی و تصویری در تمامی نمایشگاه به‌شکل اشتراکی استفاده می‌شود و در بسیاری از موارد در زمان مقرر آن امکانات دردسترس نبود؛
  • بی‌نظمی استارتاپ‌ها و شلختگی تیم‌ها در انجام فرایندهای اداری؛ به‌طوری‌که در روز آخر مراسم، تیم‌های دوم و سوم مراسم در سالن حضور نداشتند.

بنابراین، جانباز از میان دو گزینه‌ی برگزاری منظم مراسم و حذف تیم‌های دوم و سوم یا تعلل در برگزاری مراسم و معاشرت با داوران و پیگیری وضعیت تیم‌های غایب یکی را باید انتخاب می‌کرد که او گزینه‌ی دوم را انتخاب کرد. تا همه‌ی تیم‌ها فرصت دیده‌شدن و ارائه‌کردن را داشته باشند. در‌این‌میان، برهمند به نکته‌ای اشاره کرد که ذکر آن خالی از لطف نیست:

امسال به‌دلیل تمامی مشکلات اقتصادی و... تمامی استارتاپ‌ها با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند و سال سختی برای تمامی آن‌ها است. بعضی مواقع همیاری و تشویق از تربیت مهم‌تر است. امسال نیز شرایط چنین بود؛ بنابراین، سعی می‌کردیم از برخورد چکشی حتی با بی‌نظم‌ترین استارتاپ‌ها خودداری کنیم. ما امسال تلاش کردیم مسائل انظباطی را با صحبت‌کردن و تذکردادن برطرف و به‌نوعیبه تمامی استارتاپ‌ها پدرانه نگاه کنیم.
اختتامیه الکام پیچ

درادامه‌ی گفت‌وگو، درباره‌ی تیم داوری و تفاوت افراد حاضر در این تیم در روزهای مختلف پرسیدیم و آرش برهمند در جواب گفت:

اساسا حضور داورها در این مراسم یک لطف بود. برای بسیاری از داوران در حین انجام مراسم کار پیش می‌آمد و بعضی داوران کمی دیرتر اضافه می‌شدند. نمی‌توان به آنان خرده گرفت؛ چراکه حضور آن‌ها لطف به این مراسم بود. درزمینه‌ی امتیازدهی نیز میانگین هر چهار روز را حساب و سعی کردیم این چهار میانگین را به‌هم نزدیک و همگرا کنیم تا عملا انحراف از معیاری نداشته‌ باشیم. 

بدین‌ترتیب، مکالمه‌ی گرم ما با آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام استارز و پارسا جانباز، مسئول رویداد الکام پیچ به‌پایان رسید و به‌سراغ بخش اعلام برگزیدگان پنجمین رویداد الکام پیچ رفتیم. در این مراسم اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نیز حضور داشت و جوایز برگزیدگان را اهدا کرد.

اختتامیه الکام پیچ

برگزیدگان فناپ‌پلاس

اولین جوایز الکام‌پیچ از طرف فناپ پلاس بود و به چهار‌ تیم زیر هر کدام پنج‌میلیون تومان اهدا شد:

بهترین استارتاپ ازلحاظ چابکی: سیتی ترکر

اختتامیه الکام پیچ

بهترین استارتاپ ازلحاظ احترام: توانیتو

بهترین استارتاپ ازلحاظ مسئولیت‌پذیری: کانگورو

بهترین استارتاپ ازلحاظ توانمندسازی: جاپارکز

اختتامیه الکام پیچ

برگزیدگان رفاتک

دو تیم اسمارت‌مدیکو و توانیتو، استارتاپ‌های برگزیده ازنظر رفاتک بودند و به هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه داده شد.

اختتامیه الکام پیچ

برگزیدگان معاونت فناوری ریاست‌جمهوری

دو جایزه‌ی ۱۰ میلیون‌ تومانی نوآوری امسال الکام‌پیچ را معاونت فناوری ریاست‌جمهوری به استارتاپ‌های ویدابیا و راورو اهدا کرد.

اختتامیه الکام پیچ

رتبه بندی تیم‌های الکام پیج از نگاه داوران

اختتامیه الکام پیچ

رتبه‌های برتر الکام پیج ۱۳۹۸

۳. کارجوپلاس: مبلغ ۱۵ میلیون تومان به این استارتاپ جایزه داده شد.

اختتامیه الکام پیچ

۲. پروفایل سنتر: مبلغ ۲۰ میلیون تومان به این استارتاپ جایزه داده شد.

اختتامیه الکام پیچ

۱- تریژر: مبلغ ۲۵ میلیون تومان به این استارتاپ جایزه داده شد.

اختتامیه الکام پیچ

تیم‌های دهم تا چهارم بدین‌شرح هستند که به هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه داده شد:

۱۰. دنگی‌پال 

۹. ایسمینار

۸. ترجمیار

۷. چرچرخ

۶. فربودانگاره

۵. ارزیابی و کلوب هوشمند

۴. فن‌آسا

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات