راهکارهای کنترل بهتر زندگی برای والدین شاغل

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
حتی در بهترین روزها، والد شاغل بودن می‌تواند شبیه به هدایت یک کشتی در آب‌های طوفانی باشد. چگونه با این چالش‌ها کنار بیاییم؟
تبلیغات

والد شاغل بودن در بدترین حالت، مثل این است که سعی داشته باشید بدون سکان از تندبادی گذر کنید. در خانه، نیازهای بچه‌ها همه چیز را هدایت می‌کند و در محل کار، این رئیس، مشتریان یا موعد تحویل پروژه است که روز را اداره می‌کند. بنابراین، کاملاً طبیعی است که گاهی اوقات والدین شاغل احساس کنند اوضاع از کنترل خارج شده است.

خبر خوب اینکه هیچ پدر و مادر شاغلی در دریاهای آزاد تنها نیست. براساس مطالعه‌ی مؤسسه‌ی Pew Research پنجاه‌وشش درصد از والدین شاغل اظهار می‌کنند که ایجاد تعادل میان مسئولیت‌های شغلی و خانواده کار دشواری است.

خبر بهتر اینکه راه‌هایی برای کنترل بیشتر وجود دارد. مطمئنا، آشفتگی والدین هم دائمی است و هم غیرقابل پیش‌بینی. اما با چند استراتژی هوشمندانه، والدین شاغل می‌توانند بر بخش‌های خاصی از زندگی خود کنترل داشته باشند و بر سایر بخش‌ها احساس قابل‌مدیریت‌کردن و در قبال والدبودن و فرزندپروری بازدهی بیشتری داشته باشند.

تقسیم وظایف و کنترل

بسیاری از والدین احساس سردرگمی می‌کنند چون برای آن‌ها اداره‌ی خانواده‌ای با وجود کودکان، کارهای بسیار زیادی وجود دارد. اگر کودکان خود را با شریک زندگی خود بزرگ می‌کنید، خانواده را ازطریق تبدیل آن به یک مشارکت واقعی تحت کنترل درآورید.

یک نمودار تقسیم وظایف بین پدر و مادر تهیه کنید. دقت کنید که کارهای ظاهراً کوچک را نیز بیاورید، مانند مدیریت خدمات مراقبت از کودکان، نظارت بر بودجه و برنامه‌ریزی رویدادهای خانوادگی. نوشتن همه چیز، اختلافات در تقسیم کار را کاملاً آشکار می‌سازد. یک مطالعه همبستگی مثبت بین صمیمیت و انجام مشارکتی کارهای خانه را نشان می‌دهد.

childcare

اضافه‌کردن یک ساعت دیگر برای مراقبت از کودکان

چه شما پرستار خانگی داشته باشید یا بچه‌ها را به مراکز مراقبت از کودکان می‌سپارید، می‌تواند وسوسه انگیز باشد که برای صرفه‌جویی در هزینه و گذراندن وقت با کودکان خود استفاده از خدمات مراقبت از کودکان را به حداقل برسانید. اما رفتن مستقیم از آشوب بچه‌ها در خانه به تکاپوی محل کار و دوباره برگشتن می‌تواند شما را در وضعیت دائمی سراسیمگی قرار دهد.

پرستار بچه را یک ساعت زودتر زمان‌بندی کرده و در آرامش دوش بگیرید. کودک خود را نیم ساعت زودتر به مراکز مراقبتی بسپارید و قبل از کار در یک کافه به مطالعه‌ی مجله‌ی مورد علاقه‌ی خود بپردازید. مغز شما قبل از تعویض دنده به استراحت نیاز دارد.

اولویت‌بندی کنید و از برخی سرگرمی‌ها چشم‌پوشی کنید

زمان ارزشمندترین موجودی والدین شاغل است. مطالعه گالوپ نشان داد که ۵۵ درصد از والدین با فرزندان زیر ۱۸ سال، در مقابل ۳۵ درصد از افراد بدون فرزند، بیشتر اوقات احساس نداشتن زمان کافی دارند. این یک حقیقت مسلم برای والدین شاغل است: زمان کافی برای انجام هر کاری که قصد انجام آن‌را دارید، وجود ندارد.

رندی زاکربرگ کتاب معروفی نوشته است در مورد اینکه چگونه مردم می‌توانند سه مورد از موارد زیر را در هر زمان معین مدیریت کنند: کار، خواب، خانواده، تناسب اندام و دوستان. بنابراین مواردی که اهمیت بیشتری دارند را انتخاب کنید و بپذیرید که از پس انجام همه‌ آن‌ها برمی‌آیید.

این اولویت‌بندی به سرگرمی‌ها و سفر نیز قابل تعمیم است. ممکن است مدت‌ها به سرگرمی مورد علاقه‌ی خود نپرداخته باشید یا روی پاسپورت شما ممکن است برای مدتی گردوغبار نشسته باشد. بسیار خوب. تو فقط داری این موارد را به حال خود رها می‌کنی ولی فقط برای مدت زمان محدودی.

ورزش

زمانی را به ورزش و خودتان اختصاص دهید

والد شاغل بودن به این معنا نیست که شما هرگز نمی‌توانید برای دوستان و تناسب اندام خود وقت بگذارید. در حقیقت ورزش و داشتن سرگرمی استرس را کاهش می‌دهد و ۵۸ درصد والدین با فرزندان زیر ۱۸ سال، استرس مکرر را در مقایسه با ۳۹ درصد از افراد بدون فرزند گزارش کرده‌اند. شما به این فعالیت‌ها نیاز دارید و باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

تقویمی از تمرینات ورزشی و همچنین ملاقات‌های هفتگی یا دوهفته یک‌بار با دوستانتان ارسال کنید. خدمات مراقبت از کودکان را برنامه‌ریزی کنید یا با همسرتان برای تخصیص وقت خود هماهنگ کنید، اعلان ساعت برای برنامه‌های خود تنظیم کنید.

اولویت دادن به ورزش به‌ویژه برای والدین مهم است. نه‌تنها فرزندانتان برای وضع سلامتی مناسب به شما وابسته هستند، بلکه یک مطالعه نشان می‌دهد کودکان زمانی‌که والدینشان به ورزش می‌پردازند بیشتر خودشان این کار را انجام می‌دهند. اگر نمی‌توانید این کار را برای خودتان انجام دهید، این کار را برای کودکان خود انجام دهید. (اما واقعا، این کار را برای خودتان انجام دهید.)

حضور داشته باشید

پدر و مادر خوبی بودن، انرژی و تمرکز زیادی لازم دارد و همین موارد برای برای داشتن یک شغل درخشان نیز نیاز است. هیچ‌چیز به‌طور کامل یک والد شاغل سردرگم را که در حین تعریف قصه برای کودکان تماس‌های کاری را جواب می‌دهد یا در طی یک جلسه‌ی کاری به مدیر مهدکودک پیامک می‎‌زند را نمی‎تواند توصیف کند. این موارد برای والدین، بچه‌ها و همکاران استرس‌زا است.

زمانی‌که در محل کار هستید، سعی کنید در محل کار باشید. وقتی در خانه هستید، سعی کنید در خانه باشید. به حضور داشتن متعهد شوید. ثابت شده که ذهن‌آگاهی به کاهش استرس و افزایش مهارت‌های مقابله کمک می‌کند.

How Working Parents Can Feel Less Overwhelmed

به یاد داشته باشید: این دوران موقتی است

والد بودن ممکن است موقتی نباشد، اما والد کسی بودن که شما را ساعت ۵ صبح بیدار می‌کند و تا زمان رفتن به خواب در شب به شما نیاز دارد، موقتی است. بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، به مدرسه خواهند رفت و بعد از مدرسه برای انجام فعالیت‌ها در خانه می‌مانند و شما شگفت‌زده خواهید شد که آن‌ها برای شما وقت باقی می‌گذارند.

زمانی‌که همه چیز سردرگم‌کننده و سخت می‌شود، والدین شاغل باید دوباره و دوباره با صدای بلند به خود یادآوری کنند: «این وضعیت موقتی است» شما یک روز دوباره زمان بیشتری برای سفر رفتن و صبح‌ها را بیشتر خوابیدن خواهید داشت.

در حقیقت، پدر و مادر شاغل بلافاصله بعد از گذراندن دوران ابتدایی فرزندپروری به حالت عادی خود باز نمی‌گردند، ولی وضعیت بهتر می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که درحالی‌که بهره‌وری مادران شاغل هنگامی که فرزندان آن‌ها جوان هستند، کاهش می‌یابد، با بزرگ‌شدن فرزندان بسیار بهره‌ور خواهند شد.

بنابراین، باید به والدین شاغل سردرگم بگوییم که جای امیدواری وجود دارد. چیزی بیش از امید وجود دارد - امروز راه‌حل‌هایی برای دیوانگی کم‌تر وجود دارد و داده‌هایی وجود دارد که می‌گوید شما فردای بهتری هم در پیش رو خواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات