آیا نتفلیکس بیش از حد ارزش‌گذاری می‌شود؟

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تحلیلگران می‌گویند نتفلیکس یک خانه پوشالی است که بیش از حد ارزش‌گذاری شده و باید منتظر یک تلنگر باشد.
تبلیغات

نتفلیکس می‌خواهد دیگران فکر کنند که همه‌چیز بدون مشکل در جریان است؛ در هر گزارش درآمد، کمترین آمار ممکن را افشاء می‌کند که اغلب در مورد رشد تعداد کاربران است و سپس سرمایه‌گذاران طعمه را گرفته و پشت‌سرهم خرید می‌کنند. همین دو هفته پیش، نتفلیکس رکوردهای جدید مشترکانش را اعلام کرد و سهام شرکت پس از آن رونق گرفت.

اما سهام از آن زمان به بعد تا حدودی درهم‌وبرهم بوده است، که مسئله‌ی ارزش غیرواقعی و بیش از حد سهام را پیش می‌کشد. گزارش جدیدی از Morningstar به این موضوع می‌پردازد.

بر اساس این تحلیل جدید، نتفلیکس با گذشت زمان با دنیایی از مشکلات روبه‌رو است. مطمئناً، این شرکت با سرعتی شگفت‌آور در حال جلب مشترکان جدید است اما دورنما و وضعیت سرویس استریم ویدیو نیز تقریباً به همین سرعت در حال تغییر است. چرا؟ چون رقابت شدیدی جریان دارد. این گزارش می‌گوید:

وجود رقابت نه فقط از سوی آمازون، بلکه از تازه‌واردان با سرمایه‌های بزرگ و دیگر بازیگران محلی و منطقه‌ای جریان دارد.

این دسته از بازیگران شامل سرویس OTT آینده‌ی دیزنی و همچنین حرکت‌هایی از شرکت‌هایی مانند اپل و والمارت است که همگی در تلاش برای وارد شدن به بازی استریم ویدیو هستند.

بر اساس نظر نیل ماکر، تحلیلگر اصلی، نتفلیکس در حال سرمایه‌گذاری‌های فراتر از انتظار و سریع برای جذب این مشترکین است. اکنون شرکت در حال سرمایه‌گذاری سالانه‌ی ۸ میلیارد دلاری در برنامه‌سازی است و هیچ دلیلی برای باور اینکه این مقدار کاهش خواهد یافت، وجود ندارد. ماکر می‌نویسد:

نتفلیکس شبیه شبکه‌های سنتی رسانه‌ای مانند CBS یا HBO است، از این جهت که باید به‌طور مداوم به ارائه و تولید و ساخت محتوای جدید هم برای جذب مشترکین جدید و هم نگه‌داشتن بینندگان موجود ادامه دهد.

او معتقد است اگر Netflix سرمایه‌گذاری در برنامه‌سازی‌های جدید و گران قیمت را متوقف کند، باید منتظر کاهش بیشتر مشترکان باشیم.

در همین حال، این شرکت مجبور خواهد شد با ادامه‌ی گسترش بین‌المللی خود، حتی بیشتر از این هم پول خرج کند که باعث مشکلات بیشتر برای جریان نقدینگی آن خواهد شد.

netflix

علاوه‌بر این، نتفلیکس احتمالاً با چالش ارائه‌ی سرویس با قیمت پایین‌تر توسط رقبا مواجه خواهد شد. ماکر می‌نویسد: «بازیگران جدید، در حال آماده‌‎سازی برای ورود به صحنه‌ی رسانه‌ی تعاملی (VoD) هستند، از جمله دیزنی یک سرویس جدید را در آینده‌ی نزدیک راه اندازی خواهد کرد و این بسیار محتمل است که قیمت‌گذاری این سرویس‌های جدید برای با هدف شکست دادن Netflix صورت گیرد. در گذشته، افزایش قیمت‎های نتفلیکس با واکنش منفی مشترکانش همراه بوده است، بنابراین احتمال دارد که کاربران جذب سرویس‎های ارزان‌تر شوند. این امر بیشتر برای بازارهای بین المللی مثل هند صادق است که نتفلیکس در حال حاضر نیز بسیار گران به شمار می‎رود».

اساساً، گرچه نتفلیکس بر این واقعیت متکی است که مشترکین بسیاری در اختیار دارد و به‌طور کلی به‌عنوان پلتفرم اصلی برای استریم ویدئو شناخته می‌شود، Morningstar استدلال می‌کند که همه‌چیز در شرف تغییر است. وضعیت رقابت و قیمت‌ها مستعد دگرگونی است و نتفلیکس مجبور خواهد بود برای برای حفظ و راضی نگه داشتن مشترکان به سرمایه‌گذاری در عرضه‌ی محتوای جدید ادامه دهد.

بنابراین، ممکن است ورق برگردد و نتفلیکس و سهام آن با مشکلات ناشی از تغییرات صنعت مواجه شود. مورنینگ استار می‌نویسد:

همچنان اعتقاد داریم که بازار به اخبار رشد مشترکان بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و ما برآورد ارزش منصفانه‌ی ۱۲۰ دلار را تکرار و بر آن تاکید می‌کنیم.

ارزش سهام Netflix در حال حاضر ۳۱۵ دلار است که این به معنای کاهش عمده‌ای در قیمت سهام است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات