ارزش سهام AMD در کمتر از دو ماه ۵۰ درصد کاهش یافت

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ارزش سهام AMD به‌ واسطه‌ی موفقیت و درآمدزایی بالای شرکت اینتل، کاهشی بی‌سابقه‌ را تجربه می‌کند و به نصف ارزش دوران اوج خود رسیده است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که اوضاع برای سهامداران شرکت AMD دائماً بدتر می‌شود.

شرکت AMD تا مدتی پیش، یکی از گزینه‌های محبوب بازار بورس بود و ارزش سهام آن طی هشت ماه اول سال جاری، رشدی ۲۳۰ درصدی داشت. اما در طول شش هفته‌ی گذشته، درآمد ناامیدکننده و همچنین بازگشت رقیب اصلی آن به میدان، ضربه‌ای باورنکردنی به سهام این شرکت وارد کرد.

لازم به ذکر است که قیمت هر سهم AMD در ماه شهریور (سپتامبر)، به بیش از ۳۴ دلار افزایش یافت. علت این صعود، خوش‌بینی کارشناسان پیرامون تراشه‌ی جدید ۷ نانومتری‌ ای‌ام‌دی و مشکلات شرکت رقیب، یعنی اینتل در تولید تراشه‌ی ۱۰ نانومتری بود.

اما در اواسط ماه شهریور (سپتامبر)، یک گزارش تحقیقاتی منتشر شد که عنوان می‌کرد مشکلات اینتل، آن‌قدر هم که تصور می‌شود بد نیست. پس‌ از آن بود که ورق برگشت و عده‌ی زیادی شروع به فروش سهام AMD خود کردند. همین امر باعث شد ارزش سهام این شرکت به‌ شدت افت کند (حدود ۲۰ درصد نسبت به زمان اوج خود).

 AMD's stock price

AMD موفق شد سهام خود را در محدوده‌ی ۲۵ دلار مدیریت کند. اما روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، زمانی که گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی سوم امسال و راهنمای درآمد سه‌ماهه‌ی چهارم این شرکت منتشر شد، قیمت سهام آن ۱۵ درصد دیگر سقوط کرد. اخبار روز جمعه، حاکی از فروش بیش از انتظار اینتل بود که برآورد درآمد یک سال مالی این شرکت را به‌شدت بالا برد. پیرو این خبر، ارزش سهام AMD به ۵۰ درصد قیمت روزهای اوج خود در طول سال جاری رسید.

بااین‌حال وال‌استریت هنوز به AMD خوش‌بین است و طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، میانگین قیمت هدف سهام این شرکت؛ ۲۳.۵۸ دلار تعیین‌شده است. مارک لیپاسیس تحلیلگر گروه مالی جفریز روز پنجشنبه در یادداشت خود به مشتریان نوشت:

در سمت مثبت ماجرا، AMD سرور هفت نانومتری MPU را پیش از اینتل و همچنین یک پردازنده گرافیکی هفت نانومتری را پیش از انویدیا عرضه می‌کند. ما انتظار داریم که این موضوع به افزایش سود سهام AMD منجر شود. ما برآوردهای خودمان را پایین تعیین می‌کنیم، اما فروش یکجای ۲۳ درصد از سهام را یک واکنش افراطی می‌دانیم. ما خریدار ویژه‌ی سهام AMD در شرایط ضعف هستیم.

لیپاسیس قیمت هدف سهام AMD را حدود ۳۰ دلار برآورد می‌کند، یعنی ۷۰ درصد بالاتر از نرخی که این سهام در روز جمعه معامله شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات