گزارش زومیت از رویداد فراخام در حاشیه نمایشگاه استارت اکسپو اصفهان

شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
رویداد فراخام در تاریخ ۳ تا ۶ مهر در حاشیه‌ی نمایشگاه استارت اکسپو اصفهان و به همت مجموعه‌ی خدمات گردشگری عتیق گشت برگزار شد.
تبلیغات

نمایشگاه StartExpo اصفهان در تاریخ ۳ تا ۶ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر و به همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری این شهر برگزار شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه، آشنایی هرچه بیشتر مردم و فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار در اصفهان با اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌ها و تیم‌های فعال در این حوزه بود. یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، شرکت خدمات مسافرتی عتیق گشت بود که رویدادی جانبی را نیز با هدف حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های حوزه‌ی گردشگری و با نام فراخام اجرا کرد. زومیت به‌عنوان حامی رسانه‌ای رویدادهای کسب‌وکار، گزارشی را از این رویداد فراهم کرده است.

عتیق‌گشت مجموعه‌ی خدمات مسافرتی است که در حال حاضر تحت مدیریت حمیدرضا اشجع فعالیت می‌کند. اشجع از سال‌های ابتدایی اوج گرفتن استقبال از سرویس‌‌های آنلاین سفر، در این حوزه فعال بوده و اولین سرویس خود را تحت عنوان ایرپلین تیکت در تابستان سال ۱۳۹۳ و به‌عنوان اولین سرویس فروش آنلاین بلیط هواپیما در ایران راه‌اندازی کرده است.

مجموعه‌ی عتیق‌گشت پس از مدتی فعالیت در فضای فروش بلیط هواپیما، با طرحی جدید و با هدف در دست گرفتن بخش بیشتری از بازار، سرویس مستر بلیط را در بهمن سال ۹۴ برای ارائه‌ی انواع بلیط‌های اتوبوس، قطار و هواپیما راه‌اندازی کرده است. فعالیت‌های این مجموعه در فضای آنلاین و فرهنگ استارتاپی آنها، پس از مدتی باعث شد تا به فکر توسعه‌ی هرچه بیشتر مجموعه بر مبنای همین فرهنگ و همچنین،‌ حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی گردشگری بیافتند.

فراخام

از دل همین تفکرات حمایتی، بخش توسعه و شتاب‌دهی مجموعه‌ی عتیق‌گشت با نام پایرتس (Pirate) شروع به کار کرد. طبق گفته‌ی اردلان جوادی مدیر پایرتس، این مجموعه به‌صورت یک CVC یا Corporate Venture Capital وارد فضای استارتاپی حوزه‌ی گردشگری ایران شده است و هدف اصلی خود را، حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های حوزه‌ی گردشگری می‌داند.

مجموعه عتیق‌گشت برای حمایت از استارتاپ‌های گردشگری،‌ شتاب‌دهنده‌ی پایرتس را تاسیس کرده است

 پایرتس برخلاف شتاب‌دهنده‌های دیگر، چرخه‌ی مشخص یا قانون‌گذاری مدونی را برای جذب ایده و استارتاپ تدوین نکرده است. دلیل این امر نیز از زبان مدیران آن، حمایت از تمامی افراد فعال در حوزه‌ی گردشگری در هر سطح است. به بیان دیگر، پایرتس قصد دارد به فضایی امن برای فعالان و ایده‌پردازان گردشگری در کل ایران تبدیل شود تا مسیر راه‌اندازی و موفقیت استارتاپ خود را در کنار آنها تجربه کنند. مدیران پایرتس، تمام سهم بازار گردشگری ایران را هدف خود می‌دانند. آنها از هر مجموعه‌‌ای چه در مرحله‌ی ایده‌پردازی، جذب اولیه‌ی سرمایه یا حتی پس از راه‌اندازی محصول نیز حمایت می‌کنند.

در حال حاضر ۱۲ استارتاپ در مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری پایرتس حضور دارند و هدف مجموعه تا پایان سال جاری، رسیدن به ۲۰ استارتاپ است. از خدمات ارائه‌شده در مجموعه‌ی شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری پایرتس می‌توان به منتورشیپ، سرمایه‌گذاری،‌ فضای کاری در شهر اصفهان و تهران و حتی تامین نیروی فنی اشاره کرد. لازم به ذکر است فعالان اکوسیستم استارتاپی در حوزه‌ی گردشگری می‌توانند با ارتباط از طریق ایمیل info[@]atighgasht.ir طرح و ایده‌ی خود را برای کارشناسان مجموعه‌ی پایرتس ارسال کنند.

فراخام

در حال حاضر ۶ استارتاپ پایرتس در مراحل نهایی قرار دارند. ۲ استارتاپ محصولات خود را معرفی کرده و ۴ استارتاپ دیگر تا ماه‌های آینده رونمایی خواهند شد. یکی از استارتاپ‌های آماده‌ی رونمایی این مجموعه، گِردگَرد نام دارد که با تمرکز روی تامین محتوای مناسب برای علاقه‌مندان به گردشگری خارجی فعالیت می‌کند. ابوالفضل دانش بنیان‌گذار این مجموعه بوده که از میان نیروهای فعال در مجموعه‌ی عتیق‌گشت بیرون است.

استارتاپ بعدی مجموعه‌ی پایرتس، ایران‌گرد نام دارد که تحت مدیریت علی کریمی از اعضای سابق مجموعه‌ی عتیق‌گشت شروع به کار کرده است. این استارتاپ، کلیه‌ی خدمات مربوط به گردشگری داخلی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. این استارتاپ، خود زیرمجموعه‌های متنوعی دارد که از مراحل اولیه مانند برنامه‌ریزی تا رزرو مکان‌ها را برای مشتریان انجام می‌دهد. در کنار ایران‌گرد، استارتاپ وین‌اوپر فعالیت می‌کند که تمرکز اصلی خود را روی تورهای کوتاه‌مدت و طبیعت‌گردی گذاشته است. در تعریف کلی، وین‌اوپر دستیار حرفه‌ای مجریان گردشگری است.

تیم‌های استارتاپی گردشگری در هرمرحله‌ای می‌توانند به پایرتس مراجعه کنند

رادار ۳۶۱ استارتاپ دیگر پایرتس بوده که حسین نوعی بنیان‌گذار آن است. این سرویس با هدف جستجو و پیشنهاد بهترین بلیط‌‌های مسافرتی فعالیت می‌کند. رادار ۳۶۱ یک متاسرچ بین ارائه‌دهندگان بلیط اجرا می‌کند، اما خرید نهایی از طریق سرویس اصلی وب‌سایت‌های فروش آنلاین انجام می‌شود. سفرنما نیز از استارتاپ‌های حاضر در این شتاب‌دهنده است که به همت سپهر انشایی تاسیس شده و با هدف مشاوره‌ی سفر و با تمرکز بر گردشگری داخلی فعالیت می‌کند.

پوآرو نام استارتاپ دیگر و آماده‌ی بهره‌برداری مجموعه‌ی پایرتس است که به‌صورت یک بازی محیطی مبتنی بر مکان‌های دیدنی شهرها عرضه خواهد شد. بازیکنان این بازی، در گردشگری خود امتیازهایی را برای بازدید از مکان‌‌های مختلف دریافت می‌کنند که می‌توانند از آنها در موارد مختلف مانند خرید محصول یا حتی دریافت خدمات استفاده کنند. محسن احمدوند بنیان‌گذار این استارتاپ است که ایده و طرح اولیه‌ی خود را به مجموعه‌ی پایرتس آورده است. پس از تایید طرح و ایده‌ی او، مجموعه‌ی پایرتس خدمات متنوعی ازجمله سرمایه‌گذاری، تامین نیروی فنی، محل کار و مشاوره‌های حقوقی و کسب‌وکار را در اختیار آنها قرار داده است.

فراخام

رویداد فراخام

فراخام در تعریف ساده ترکیبی از دو کلمه‌ی فراخواستن و خام است. مجموعه‌ی عتیق‌گشت و شتاب‌دهنده‌ی پایرتس با هدف حمایت از ایده‌ها و استارتاپ‌های حوزه‌ی گردشگری، این رویداد را در حاشیه‌ی نمایشگاه استارت‌اکسپو اصفهان برای اولین بار برگزار کردند. به بیان دیگر، فراخام شروعی بر رویدادهای جذب ایده و استارتاپ توسط مجموعه‌ی عتیق گشت است که در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بعدی نیز تکرار خواهد شد. نمایشگاه بعدی که میزبان رویداد فراخام خواهد بود، نمایشگاه کار شریف است که ۲۲ تا ۲۴ مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

هدف عتیق‌گشت از برگزاری رویداد فراخام، فراهم کردن امکانات لازم برای ایجاد پختگی در افراد کم‌تجربه یا بی‌تجربه‌ای است که با هدف راه‌اندازی کسب‌وکار یا قدم گذاشتن در مسیری نو، تصمیم‌گیری می‌کنند.

روند برگزاری رویداد فراخام، شامل سه بخش اصلی بود که در روزهای برگزاری نمایشگاه استارت اکسپو در سالن اختصاصی عتیق گشت اجرا شد. یکی از بخش‌های اصلی این رویداد، سخنرانی فعالان باتجربه‌ی حوزه‌های مختلف کاری بود که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با تجارب این افراد یا اصطلاحا رهبران موفقیت، و همچنین ارتباط نزدیک با آنها برگزار شد. سخنرانان این مراسم از میان انواع فعالان کسب‌وکار از معمار تا پزشک و حتی بازیگران را شامل می‌شدند.

فراخام

 از سخنرانان مشهور این مراسم می‌توان به دکتر قانعی در حوزه‌ی‌ معماری، فریدون کورنگی بنیان‌گذار و مدیر شتاب‌دهنده‌ی مپس، گلرخ داوران‌پور موسس استارتاپ هاسپیتل، افشین هاشمی بازیگر، مهندس سرشوقی بنیان‌گذار مجموعه‌ی کامور و همچنین مدیرعامل مجموعه‌ی عتیق‌گشت اشاره کرد.

رویداد فراخام با هدف تسهیل معرفی و شروع به فعالیت ایده‌های استارتاپی حوزه گردشگری برگزار شد

اما بخش اصلی رویداد فراخام، به ارائه‌ی ایده‌ها و طرح‌های اجرا شده‌ی افراد فعال در حوزه‌ی گردشگری اختصاص داشت. در این بخش، ۱۰ فرد و تیم مستقل فعال در این حوزه، در طول دو روز ایده‌های خود را برای حضار و داوران فراخام ارائه کردند. طرح‌های حاضر در این رقابت از همه‌ی مراحل از ایده‌پردازی تا طرح‌های اجراشده را تشکیل می‌دادند.

در روز پایانی نمایشگاه استارت اکسپو، مجموعه‌ی عتیق‌گشت سه ایده‌ی برتر را از بین شرکت‌کنندگان در مسابقه‌ی فراخام انتخاب کرد که به فراخور مرحله‌ی کاری، خدمات و اعتباراتی را از این مجموعه و شتاب‌دهنده‌ی پایرتس دریافت کردند.

یکی دیگر از بخش‌های رویداد فراخام، غرفه‌های اختصاصی استارتاپ‌های حاضر در شتاب‌دهنده‌ی پایرتس بود که در سالن اختصاصی عتیق‌گشت، به ارائه‌ی طرح و محصول خود برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه پرداختند. در واقع مدیران مجموعه با اختصاص این فضا تلاش کردند تا حمایت‌های معنوی و زیرساختی را برای ارائه‌ی هرچه بهتر این استارتاپ‌ها به عموم مردم انجام دهند.

فراخام

در نهایت مجموعه‌ی عتیق گشت با برگزاری رویداد فراخام قصد داشت تا فضای کسب‌وکار اصفهان و خصوصا حوزه‌ی گردشگری را بیش از پیش با بازارها و فرصت‌های نو آشنا کرده و همچنین، ایده‌پردازان این حوزه را نیز به حضور جدی‌تر تشویق کند. مدیران این مجموعه امیدوراند استقبال صورت‌گرفته از این رویداد، شروعی بر برنامه‌های مشابه در موقعیت‌های بعدی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات