چرا بهبود‌های جزئی، بسیار ارزشمند هستند

سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک شبه رفتن راه صد ساله امکان‌پذیر نیست. دستاورد‌های بزرگ حاصل بهبود‌های کوچک و پیوسته هستند و هیچ محصولی هرگز از ابتدا کامل نبوده است.
تبلیغات

در دنیای کسب‌ و کار، فاصله‌ بین خوب، بهتر، و بهترین شرکت‌ها هرگز به این اندازه زیاد نبوده است. روز‌هایی که محصولات پرفروش چندین برابر بهتر از سایر رقیبان بودند، گذشته است. مشتریان انتظار دارند محصولی که تهیه ‌می‌کنند از همه‌ی جنبه‌ها ممتاز باشد. موفقیت شرکت‌های امروزی در گرو بهبود‌های اندک و ناچیزی است که در طول زمان با هم جمع و ترکیب شده و در نهایت منجر به ایجاد تاثیرات بزرگی می‌شوند. در حقیقت مفهوم منافع ترکیبی نشان می‌دهد که چگونه پیشرفت‌های بزرگ از تفاوت‌های بسیار کوچک در طول زمان حاصل می‌شوند.

برای درک بیش‌تر، تاثیر ترکیب تفاوت‌های کوچک را در مثال بازاریابی دو فروشگاه آنلاین لباس مردانه A و B بیان می‌کنیم. هر دوی آن‌ها با یک میلیون مشترک ایمیل، برای نسل‌های جوان لباس‌ راحتی می‌فروشند، سنجه‌های شرکت A حاکی از ۱۰ درصد نرخ باز کردن ایمیل (OR) و ۳ درصد نرخ کلیک به تبلیغ (CTR) و ۲ درصد نرخ تبدیل (CVR) است. در حالی که این ارقام برای شرکت B‌ به ترتیب برابر با ۱۲، ۵ و ۴ درصد است. چرا تنها مزیت ۲ درصدی در نرخ تبدیل، شرکت B را در جایگاهی بالاتر از شرکت A قرار داده است؟

کیفیت سنجی
مقاله‌های مرتبط:

شرکت B از بازاریابی ایمیلی به ۲۴۰ فروش دست پیدا کرده است. در حالی که شرکت A با یک چهارم فروش شرکت B فقط ۶۰ لباس فروخته است. این امر تاثیر شدید حقیقتی را نشان می‌دهد که تفاوت‌های به ظاهر کوچک می‌توانند اختلاف‌های بسیار بزرگی را رقم بزنند. نتیجه‌ی این مثال به ما یادآوری می‌کند که هرگز نباید از توجه به جزئیات غافل شد. شرکت‌هایی که تفاوت‌های جزئی را ناچیز می‌شمارند، به مرور از بازار حذف می‌شوند.

کسب و کار‌ها باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب و تلاش خستگی ناپذیر برای بهبود ابعاد مختلف محصول یا خدمات خود، از این سرنوشت اجتناب کنند. هر چه باشد، اگر تصویر برند یک شرکت مبتنی بر کیفیت باشد، محصول یا خدمات ارائه شده نیز باید آن را منعکس کند. اما شرکت‌ها چگونه می‌‌توانند این کار را انجام دهند؟

همیشه کیفیت خدمات خود را بررسی کنید

معمولاً نسخه‌ی بتا، آزمایشی به منظور رفع ایرادات احتمالی شناخته می‌شود. در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید، اکنون زمان شدت عمل و به قول معروف مو از ماست بیرون کشیدن است. اغلب با شرکت‌هایی مواجه هستیم که بعد از ارائه‌ی محصول اولیه از خود بسیار راضی هستند. خطر ورود رقبا و شکست محصول بعد از عرضه‌ی آن افزایش می‌یابد و باید با بررسی‌های موشکافانه نواقص آن را رفع کرد.

بررسی کیفیت خدمات

بسیار آزمایش کنید

با بررسی‌های مدام معیار‌‌هایی مانند آزمایش نسخه‌‌ها، تضمین کیفیت و تحقیقات میدانی، کیفیت خدمات خود را روز به روز بهتر کنید. در حالی که همه‌ی اعضا باید به نتیجه بررسی‌ها متعهد باشند، اما مسئولیت‌های خاص باید به افراد مناسبی سپرده شود. معمولاً استارتاپ‌‌هایی که اسم و رسم چندانی هم ندارند، از این مرحله چشم‌پوشی می‌کنند.

حداقل اصول فرآیند آزمایش محصول محصول عبارت است از:

  • آزمایش محصول در استفاده‌های شخصی.
  • بررسی طراحی و کاربردپذیری محصول.
  • تحلیل نتایج آزمایشات و هدایت تست‌های آتی.

نتایج کار خود را ثبت کنید

هیچ برند یا شرکتی وجود ندارد که در ابتدای کار بهترین محصول را ارائه داده باشد. همان‌طور که شاهد هستید، طراحی محصولات مرحله به مرحله به بلوغ خود نزدیک می‌شود. شاید زمانی روشی یا محصولی به عنوان بهترین راه‌حل در نظر گرفته شده باشد ولی مدتی بعد کنار گذاشته شده است. آشنایی مشتریان حتی با نتایج غیر عملی تحقیقات، باعث جلب اعتماد آن‌ها می‌شود.

رشد و بهبود محصولات فرآیند متغیری است. آنچه که باید به خاطر سپرد تلاش و ارزیابی پیوسته است. هرچه شرکت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، باید برای درک بازار و موقعیت‌های پیش‌رو تمرکز بیش‌تری داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات