مزایا و معایب چابک سازی کسب‌وکار

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ادامه‌ی حیات سازمان‌ها تنها در گرو حذف فرآیند‌های غیر‌ضروری و چابک‌سازی مجموعه، به منظور پاسخ سریع‌تر و بهتر به شرایط جدید و نیاز‌های متغیر است.
تبلیغات

چابکی برای موفقیت کسب و کار‌های امروزی بسیار اهمیت دارد. اما تحولات سریع و بدون فکر، شکننده هستند. امروزه فقط شرکت‌های فناوری نیستند که به دنبال چابکی باشند، هر چه بیش‌تر در دنیای دیجیتال غوطه‌ور می‌شویم، همه‌‌ی کساب‌وکار‌ها برای ممانعت از هم‌پاشیدگی و ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان نیازمند سرعت عمل بیش‌تری هستند.

در واقع استفاده از راه‌حل‌های چابک به امری متداول در بین شرکت‌های امروزی تبدیل شده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به تعدادی از شرکت‌هایی که با فراهم کردن محیط کار چابک به مدل‌های خاصی از کسب و کار دست یافته‌اند اشاره می‌کنیم.

شرکت مریل لینچ در عملی ابتکاری طرح شفافیت هزینه‌ها را به منظور بهبود مدیریت بخش خدمات آی‌تی راه‌اندازی کرد.

گروه خدمات مالی PNC در مدت فقط ۵ ماه نزدیک به ۳۸۰۰ شعبه و مرکز تماس جدید برای تامین الزامات قوانین جدید فدرال تاسیس کرد.

مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد با استفاده از منابع موجود، مرکز آموزش‌های آنلاین را در مدت ۳ هفته راه‌اندازی کرد.

اچ‌آر بلاک حلقه‌‌هایی از مدیران پروژه‌ برای پاسخگویی به نیاز‌های مشاوره‌ای داخلی سازمان تشکیل داد. همین کار آن‌‌ها را قادر ساخت تنها در ۱۷ روز ۵۵۲ شعبه جدید در محل فروشگاه‌های زنجریه‌ای والمارت تاسیس کنند.

انثم مدل کسب وکار برای ۷۲۰۰۰ هزار مشتری را در کم‌تر از ۳ ماه طراحی کرد.

چابکی

روز به روز سرعت تغییرات بیش‌تر می‌شود. کسب و کار‌‌ها باید همواره خود را با شرایط جدید وفق دهند ولی این تطبیق‌های سریع برای کسب و کار‌های سنتی با سازمان‌های طول و دراز و فرآیند‌‌های پیچیده ممکن نخواهد بود.

با وجود مزایای بسیار چابک‌سازی هنوز هم سازمان‌های بسیاری تمایلی به اجرای آن ندارند. آن‌ها می‌دانند که مشتریانشان فرار هستند و نیازهایشان به سرعت تغییر می‌کند، اما برای پاسخ سریع به این نیاز‌ها از سازمان‌بندی مجدد مجموعه واهمه دارند.

مشکلات چابک سازی

مشکلاتی که سازمان‌ها در فرآیند چابک سازی با آن‌‌ها مواجه می‌شوند عبارت است از:

  • از دست دادن کارمندان شایسته‌ای که قادر به تطبیق خود با سیستم جدید نیستند یا این تغییرات را به منزله‌ی تهدیدی برای فعالیت خود می‌دانند.
  • سردرگمی مدیران با سبک جدید فعالیت در فرآیند‌‌های چابک. گاهی اوقات مدیران بیش‌ از حد به فرآیند‌ها وابسته می‌شوند.
  • کنار گذاشتن شدن تعدادی از کارمندان غیر ضروری پس از حذف فرآیند‌های غیر ضروری.
  • از دست دادن تعدادی از مشتریانی که علاقه‌ای به سبک جدید ارائه‌ی خدمات ندارند.
  • سردرگمی در درک اهداف جدید به علت تحولات اساسی. با حذف اشتباه برخی از مجموعه‌های ضروری ادامه‌ی حیات کسب و کار با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.

مزایای چابک سازی

مزایای کنار گذاشتن موانع دست و پاگیر و افزایش سرعت عمل کارمندان عبارت است از:

  • توانایی پاسخ سریع‌تر به نیاز‌های متغیر مشتریان.
  • هماهنگی سریع‌تر با قوانین و دستورالعمل‌های جدید.
  • عکس‌العمل سریع‌تر  و بدون دغدغه به ضرب‌العجل‌های ناگهانی.
  • خلاقیت و کشف فرآیند‌های ابتکاری به انعطاف‌پذیری و آزادی عمل بیش‌تر کارمندان.

برای چابک‌سازی مزایای بسیاری می‌توان ذکر کرد. اشتراک‌ همه‌ی آن‌ها در سرعت عمل است. امروزه مشتریان تمایل دارند نیاز‌‌هایشان بدون دغدغه و فوری تامین شود. تنها راه پاسخ سریع به نیاز‌ةای متغیر و جدید مشتریان چابک‌سازی سازمان است.

چابکی سازمانی

طراحی بهترین راهکار

وقتی از صحبت از چابک‌سازی می‌شود، اگر فرآیند‌های غیر ضروری را با استراتژی حذف کرده باشید، مزایای آن بر مشکلاتش می‌چربد. برای شروع بهتر است تغییرات را برای بخش‌های کوچک تصور کرده و اثرات مثبت و منفی آن‌ها را ارزیابی کنید. برای انجام سریع‌تر و بهتر امور به کارمندانتان آزادی عمل بیش‌تری دهید. با بازخوردی که از این تحولات می‌گیرید سایر بخش‌های سازمان را دوباره سازمان‌دهی کنید.

سخن پایانی

چابک‌سازی شرط حتمی ادامه‌ی حیات سازمان‌ها در عصر دیجیتال امروزی است. البته هر کاری مشکلات خاص به خود را دارد اما اگر نتیجه‌ی ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان باشد ارزش دردسر‌هایش را دارد. فراموش نکنید نباید بی‌گدار به آب زده و با تغییرات اشتباه سازمان را به نابودی بکشانید. همواره سرعت بیش‌تر نیازمند تمرکز بیش‌تر است. استراتژی‌های جدید طراحی کنید و به مرور آن را به بخش‌های سازمان تعمیم دهید.در نهایت مجموعه با کم‌ترین آشفتگی به مدل‌های جدید که منجر به ارائه‌ی خدمات بیش‌تر و بهتری می‌شود، عادت خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات