تقویت مهارت رهبر به سبک مدیرعامل اسپاتیفای

پنج‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بسیاری از رهبران بزرگ دنیا مانند دانیل اک، بنیان‌گذار یک کسب‌وکار ۳۰ میلیارد دلاری ذاتا رهبر نبوده‌اند اما تصمیم گرفته‌اند خودشان را تغییر دهند.
تبلیغات

اگر احساس می‌کنید از نظر شخصیتی نمی‌توانید مدیرعامل موفقی باشید تنها نیستید و اغلب افراد مانند شما فکر می‌کنند. دانیل اک، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت خدمات استریم موسیقی یعنی اسپاتیفای یکی از مدیران موفقی است که ذاتا رهبر نبوده است. درواقع به گفته‌ی خودش شخصیتی دارد که در انجام هیچ کاری حرفه‌ای نیست اما با این حال توانسته است کسب‌وکارش را به بهترین نحو مدیریت کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی طرز تفکر او در مورد این موضوع و تمرین‌هایی که انجام داده می پردازیم.

اجازه ندهید چیزی شما را متوقف کند

دانیل اک در اغلب مصاحبه‌ها خود را یک بومی سوئدی معرفی می‌کند که در اکثر مواقع عملکرد نسبتا مناسبی دارد. به گفته‌ی خودش او از عهده‌ی انجام بسیاری از کارها برمی‌آید اما در انجام هیچ کدام عالی نیست. شاید این حرف‌ها از زبان صاحب یک کسب‌وکار ۳۰ میلیارد دلاری عجیب باشد اما حقیقت دارد. او می‌گوید: «من هنوز هم در سخنرانی‌ها خوب نیستم. بسیاری از رهبران سایر کسب‌وکارها بیشتر از من کاریزماتیک هستند اما من درون‌گرا هستم.»

او به این موضوع اعتراف کرده است که پیش از رشد دادن اسپاتیفای روی رشد دادن شخصیت خودش کار کرده است. اک برای اینکه الهام‌بخش و کاریزماتیک باشد تمرینات سخت و زیادی انجام داده است. او می‌گوید: «گاهی اوقات پیش می‌آید با یکی از کارمندانی که بیش از سه سال برای اسپاتیفای کار کرده تنها یک ملاقات ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشم و اگر در همان جلسه‌ی ۱۵ دقیقه‌ی نتوانم تأثیر خوبی روی طرف مقابل بگذارم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حفظ آرامش در روزهای سخت برای شخصی که ذاتا رهبر نیست بسیار سخت است و من به شدت روی این موضوع کار کرده‌ام. تمرینات ذهنی، گوش دادن به اپلکیشن‌های مدیتیشن به من کمک می‌کند از لحاظ روحی در شرایط خوبی باشم. من مجبور شدم جنبه‌هایی از شخصیتم را تغییر دهم که مایل به تغییر دادنشان نبودم. من زمان زیادی برای شناخت خودم صرف کردم و از دیگران بابت موضوعاتی که در انجامشان خوب نیستم کمک گرفتم.»

daniel ek

اک نه تنها روی بهبود خلق‌وخو و روحیه‌ی خود کار کرده، بلکه نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن با دیگران را نیز تغییر داده است. او می‌گوید: «من متوجه شدم برای اینکه کاری را خوب انجام دهم نیازی نیست خودم را تغییر دهم. بلکه لازم است خودم را شفاف‌تر و مختصرتر توضیح دهم. اگر در مورد موضوعی اطمینان نداشته باشم یا احساس کنم در انجام کاری خوب نبوده‌ام به مردم می‌گویم. این‌ها کارهایی هستند که شخصیت قدیمی من لزوما انجام نمی‌داد.»

اک خودش را دارای شخصیتی خصوصی می‌داند و با این حال به نقاط ضعف یا آسیب‌پذیری‌های خود اعتراف کرده است. به گفته‌ی متخصصان، این یکی از مهارت‌های کلیدی برای رهبری است.

daniel ek

مردم مدیرعامل به دنیا نمی‌آیند بلکه تبدیل به مدیرعامل می‌شوند

کاریزما مهارتی یادگرفتنی است. بسیاری از مدیران استارتاپ‌ها معتقدند رهبران بزرگ با ویژگی‌های مدیریتی متولد نمی‌شوند بلکه ساخته می‌شوند. برای یک بنیان‌گذار چند سال طول می‌کشد تا مهارت‌های لازم برای رهبری کسب‌وکار را یاد بگیرد. به‌عنوان مثال اگر بنیان‌گذار یا مدیرعامل شرکتی هستید و برای انجام کاری شک دارید و در عین حال نمی‌دانید از چه راه دیگری باید این کار را انجام دهید احساس بدی نداشته باشید. رهبران و مدیرعاملان زیادی وجود دارند که احساس مشابهی داشته‌اند و معتقدند همین موضوع شخصیت آن‌‌ها را شکل داده است.

رهبری استعداد ذاتی نیست که تنها عده‌ی کمی از افراد خوش‌شانس با آن متولد شده باشند بلکه یک مهارت یادگرفتنی است. هر شخصی با تمرین و قرار گرفتن در موقعیت مناسب می‌تواند این مهارت را در خودش تقویت کند و تنها کافی است که باور داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات