Airbnb نیویورک را به نقض حریم خصوصی متهم کرد

یک‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس‌ از اینکه شهردار نیویورک بخشنامه‌ای را برای نظارت بر داده‌های سرویس‌های اقامتگاه اشتراکی به تصویب رساند، شرکت Airbnb به‌طور رسمی از این شهر شکایت کرد.
تبلیغات

شرکت Airbnb، از شهر نیویورک به‌خاطر قانونی که اخیراً به تصویب رسانده، به‌صورت رسمی شکایت کرد. طبق این قانون، وب‌سایت‌های اقامتگاه‌های اشتراکی موظف‌اند اطلاعات میزبانان خود را در اختیار مراجع قانونی این شهر قرار دهند.

این قانون با هدف نظارت بر صاحب‌خانه‌هایی تصویب‌شده که آپارتمان‌های خود را به‌مدت کوتاه اجاره می‌دهند و در اصطلاح عام، «هتل‌های غیرقانونی» نامیده می‌شوند. Airbnb که دادخواست خود را در دادگاه منطقه‌ای جنوب ایالت ثبت کرده، مدعی است که قانون جدید «قانونی غیرعادی، از طرف دولتی است که پا را از حدود خود فراتر نهاده». این شرکت در دادخواست خود به این نکته اشاره می‌کند که تصویب این قانون، نقض «قانون ذخیره‌سازی ارتباطات» است که طبق آن، شرکت‌هایی نظیر Airbnb، بدون رضایت کاربران یا توجیه قانونی، حق افشای اطلاعات کاربران خود را ندارند.

بخشنامه‌ی فوق که در تاریخ ۱۸ جولای سال جاری به تصویب شهردار رسید، شرکت‌ها را موظف می‌کند که هر ماه گزارشی را تسلیم مقامات مربوطه کنند. در این گزارش باید برخی از اطلاعات میزبانان ذکر شود؛ ازجمله:  

  • نام، آدرس، شماره تلفن و ایمیل
  • آدرس واحدهایی که برای کوتاه‌مدت اجاره داده می‌شوند؛ شامل شماره واحد، شهرک و کد پستی
  • آدرس اقامتگاه اجاره‌ای روی وب‌سایت Airbnb و سایر شناسه‌های مرتبط
  • آیا میزبان بخشی از خانه را اجاره می‌دهد یا همه‌ی خانه را
  • تعداد روزهایی که خانه به اجاره رفته است
  • Airbnb بابت هر اجاره، چقدر پول دریافت کرده است
  • میزبان چقدر بابت اجاره‌ی خانه‌ی خود پول دریافت کرده است
  • اطلاعات مربوط به حسابی که میزبان از طریق آن، اجاره‌ی خانه را از سرویس اشتراکی دریافت می‌کند.
  • Airbnb sues New York City

    Airbnb در دادخواست خود اشاره می‌کند که این قانون به‌وضوح مشخص نکرده که اطلاعات فوق چگونه محافظت می‌شوند. در قسمتی از دادخواست آمده است:

    در این بخشنامه هیچ تبصره‌ای وجود ندارد که اداره‌ی اجرایی شهرداری را از به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها با آژانس‌های دیگر، یا اشخاص ثالث نظیر افراد مرتبط با لابی هتل‌ها، منع کند. همه‌ی این افراد ممکن است تحت قانون آزادی اطلاعات، خواهان به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها باشند.

    Airbnb سال ۲۰۱۶ نیز پس از به تصویب رسیدن قانونی که به‌اشتراک‌گذاری خانه‌های غیرقانونی را به‌شدت محکوم و مجازات می‌کرد، از شهر نیویورک شکایت کرده بود. با این‌حال این شرکت دو ماه بعد با نیویورک به توافق رسید.

    نیویورک تنها شهری نیست که اطلاعات میزبانان خانه‌های اشتراکی را درخواست کرده است. اما نکته اینجا است که در شهرهایی با قوانین مشابه، نظیر سانفرانسیسکو، شیکاگو و سیاتل، خود میزبانان باید نام‌نویسی کنند و داده‌های موردنیاز را ارائه دهند. شهر نیویورک از Airbnb و شرکت‌های مشابه می‌خواهد که رضایت میزبانان را جلب و اطلاعات را از طرف آن‌ها ارسال کنند.

    به‌نظر می‌رسد دردسرهای Airbnb، در جدال با شهرها بر سر نظارت بر خانه‌های اشتراکی، پایانی ندارد. درعین‌حال، مراجعه به دادگاه تنها راهی است که این شرکت برای غلبه بر قوانین هرروزه‌ی شهرها در پیش‌رو دارد. لازم به ذکر است که این شرکت، منابع خوبی در اختیار دارد و سال گذشته، یک دوره‌ی جذب سرمایه‌ی یک میلیارد دلاری را به پایان برده است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت به سودآوری رسیده است. پرونده‌هایی از این‌ دست، تا حدودی جنبه‌ی تبلیغاتی نیز دارند و به جلب افکار عمومی کمک می‌کنند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات