چگونه اعتماد کارمندان را جلب کنیم

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کارمندی که به کارفرما و به محیط کار خود اعتماد داشته باشد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و این کلید اصلی موفقیت هر کسب‌وکاری است.
تبلیغات

جلب اعتماد کارمندان یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر کسب‌وکاری است. کارمندی که به کارش اعتماد نداشته باشد عملکردی زیر سطح استاندارد دارد و هر لحظه ممکن است شرکت را ترک کند. این روزها جلب اعتماد دیگران و مخصوصا کارمندان بسیار سخت شده است اما رهبر هر کسب‌وکاری وظیفه دارد اعتماد تک تک کارمندان خود را جلب کند. کارمندانی که به کارفرمای خود اعتماد داشته باشند همیشه از کارشان راضی هستند و بهره‌وری بالایی دارند. بنابراین این سوال پیش می‌آید یک کارآفرین یا موسس کسب‌وکار چگونه می‌تواند اعتماد و نظر مثبت کارمندان را جلب کند؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که به انجام این کار کمک می‌کنند.

۱- با هر یک از کارمندان خود وقت بگذرانید

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و کارمندان خود را تنها هنگام جلسات ملاقات می‌کنید مطمئنا فاصله‌ی زیادی میان شما و آن‌ها به وجود خواهد آمد. درست است که مدیر شرکت زمان زیادی برای انجام این کارها ندارد اما ملاقات‌های کوتاه چند دقیقه‌ای با هر فرد نقش مهمی در محکم کردن روابط ایفا می‌کند. اینکه کارمندی می‌بیند رئیس شرکت با وجود دغدغه‌های فراوان چند دقیقه‌ای از زمان خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهد احساس قدردانی کرده و به کار و محیط کار علاقه‌مند می‌شود.

trust

۲- موضوع جلب اعتماد را در جلسه‌ی مصاحبه یادآور شوید

فرآیند جلب اعتماد یک کارمند می‌تواند پیش از فرارسیدن اولین روز کاری آغاز شود. مصاحبه‌های اولین روز کاری به منظور یادآوری وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها در چند هفته‌ی اول کار است. همچنین این فرصت را برای کارفرما فراهم می‌کند که در مورد نگرانی‌ها و اهداف کسب‌وکار با کارمند تازه وارد صحبت کند. نتیجه چنین جلساتی این است که کارمند متوجه می‌شود به او اهمیت داده می‌شود و باید در کارش جدی باشد.

۳- پرسیدن نظر آن‌ها

شاید این موضوع پیش پا افتاده به نظر برسد اما زمانی که نظر یک کارمند در مورد موضوع مهمی پرسیده شود، بسیار خوشحال شده و انگیزه می‌گیرد. درواقع با این کار متوجه می‌شود حضورش برای شرکت و تیم کاری مهم است. پرسیدن نظر کارمند در مورد یک موضوع موقعیت برد برد است؛ زیرا نه تنها اعتماد و انگیزه‌ی کارمند را افزایش می‌دهد بلکه پیشنهادات مفیدی از طرف شخصی با نقطه نظر متفاوت ارائه می‌شود.

۴- شفاف بودن

صداقت بهترین سیاست در محیط کار است و با شفافیت حاصل می‌شود. اغلب کارفرماها تصور می‌کنند اگر اخبار شرکت را کمتر در اختیار کارمندان قرار دهند به نفع کسب‌وکارشان است. آن‌ها وظایف و کارهایی که باید انجام شود را به هر کارمند متذکر می‌شوند و توضیح اضافه‌ای بابت جزئیات ارائه نمی‌دهند. به‌عنوان مثال حقوق کارمندان و سود شرکت اطلاعاتی است که معمولا محرمانه است و شاید دلایل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود داشته باشد اما اغلب اوقات ضرر آن بیشتر است.

trust

۵- دادن آزادی عمل در انجام مسئولیت‌ها

برخی کارفرمایان نظارت دقیقی روی کارمندان دارند و آن‌ها را از هر نظر و شدیدا کنترل می‌کنند. درنتیجه کارمندان جایی برای نشان دادن خلاقیت و قدرتی برای تصمیم‌گیری ندارند. در این شرایط کارمندان احساس بی‌اعتباری و بی‌ارزشی می‌کنند و این برای کسب‌وکارهایی که دنبال جلب اعتماد کارمند هستند خوب نیست.

به یاد داشته باشید شما افرادی را استخدام کرده‌اید که معتقد بودید از سایر متقاضیان تواناتر هستند. بنابراین اگر به تصمیم خود اعتماد دارید باید به آن‌ها هم اجازه‌ی تصمیم‌گیری دهید. نیازی نیست مراحل کار را قدم به قدم به آن‌ها نشان دهید تنها کافی است تا جایی که به کسب‌وکار آسیب وارد نمی‌شود به آن‌ها آزادی عمل دهید. زمانی که شما به کارمند خود اعتماد داشته باشید آن‌ها نیز به شما اعتماد خواهند کرد.

۶- ارتباط داشتن خارج از محیط کار

شاید فکر کنید این پیشنهاد که رئیس شرکت با کارمندانش خارج از محیط کار ارتباط داشته باشد به هیچ عنوان خوب نیست. درصورتی‌که کاملا برعکس است. عده‌ی زیادی معتقدند زندگی کاری و زندگی شخصی باید از هم جدا باشد اما زمان گذاشتن با کارمندان بعد از ساعات کاری به منظور صرف شام یا صحبت کردن بسیار خوب است. کارمندان یک شرکت مطمئنا بعد از اتمام ساعات کاری با یکدیگر برنامه می‌گذارند و اگر این برنامه‌ها با حضور رئیس شرکت همراه باشد اعتماد آن‌ها به محیط کار افزایش پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات