شهر مناسب برای راه‌اندازی استارتاپ چه ویژگی‌هایی دارد

شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ‌ها برای رونق کسب‌وکار خود باید در شهر یا منطقه‌ای فعالیت کنند که از کسب‌وکار آن‌ها حمایت کند و زمینه‌ را برای پیشرفت فراهم کند.
تبلیغات

اگرچه سیلیکون‌ ولی منطقه‌ای قدیمی و معروف برای استارتاپ‌های فناوری است، اما برای رسیدن به موفقیت لازم نیست حتما در این منطقه فعالیت کنید. بسیاری از شهرها به دنبال جذب شرکت‌های نوپا و دستیابی به درآمد احتمالی و اعتبار خوب حاصل از موفقیت‌ استارتاپ‌های جدید هستند. جوامع مختلف به سختی برای بهبود عملکرد استارتاپ‌های خود تلاش می‌کنند.

برای مثال همسایه‌ی سیلیکون‌ ولی در جنوب آمریکا یعنی لس‌آنجلس را درنظر بگیرید. به نقل از CB Insights میزان جذب سرمایه‌ی استارتاپ‌های فناوری در این منطقه در سال ۲۰۱۶ به ۳ میلیارد دلار سرمایه رسیدند. شهر فرشته‌ها امروزه پس از سان‌فرانسیسکو و نیویورک رتبه‌ی سوم را در فعالیت‌ استارتاپ‌ها به خود اختصاص داده است. مدیرعامل شرکت VentureDevs، جو گاردنر از فعالیت در این منطقه رضایت دارد. او می‌گوید:

ترکیب خارق‌العاده‌ای از افراد خلاق، استارتاپ‌های جاه‌طلب، سازمان‌های پررونق و سرمایه‌ی اقتصادی در این قسمت در جریان است. این ترکیب یک دستورالعمل عالی برای شرکت‌های روبه‌رشد است که به توسعه نیاز دارند و همین‌طور شرکت‌هایی که می‌خواهند با آن‌ها کار کنند.

حتی می‌توان گفت کالیفرنیا هم تنها گزینه‌ی موجود نیست، انگیزه‌های کارآفرینی متعددی برای فعالیت در مناطق مختلف وجود دارد؛ اما صرف‌ نظر از منطقه‌ی فعالیت، آگاهی از گرایش‌ها و فرصت‌ها کلید دستیابی به یک موقعیت مشخص و موفق برای استارتاپ است.

شهر مناسب

در جست‌وجوی خانه‌ای برای استارتاپ

با وجود مناطق پررونقی که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار وجود دارد، سعی کنید به دنبال علائمی متناسب با کسب‌وکار خود بروید، به‌طوری‌که آن منطقه آینده‌ی خوبی را برای کار درزمینه‌ی فعالیت شما فراهم کند.

۱. اکوسیستم پشتیبان

یک شهر باید به‌طورکلی از فرهنگ استارتاپ و کارآفرینی حمایت کند. این حمایت می‌تواند به شکل محرک‌ها و انگیزه‌های دولتی برای استارتاپ‌ها (برای مثال کاهش مالیات)، استقبال شهر موردنظر از تنوع، یا شناخت عمومی و ارزش‌گذاری بر فرهنگ بومی استارتاپ خود را نشان دهد.

به‌عنوان‌مثال، شهر تورنتو علاوه بر سیاست‌گذاری کانادا مبنی بر صدور ویزاهای سریع برای کارگرهای ماهر در قانون‌گذاری خود برای بهبود گوناگونی و تعهد دانشگاه تورنتو به آموزش عالی درزمینه‌ی کارآفرینی تلاش می‌کند.

۲.هزینه‌ی پائین زندگی

اگرچه وجهه و اعتبار زندگی در شهرهای بزرگ وسوسه‌انگیز است، اما هزینه‌ی اجاره‌ی فضای کار در این شهرها بسیار بالا است. توانایی فراهم کردن یک موقعیت و مکان مناسب برای کارمندان و مؤسسین استارتاپ می‌تواند به زیربنای کسب‌وکار جدید کمک کند. هر عاملی مثل فضای ارزان‌تر اداری که منجر به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها شود، می‌تواند راه استارتاپ را قبل از اتمام سرمایه، هموار کند.

محیط ارزان و کاهش هزینه‌ها به رشد استارتاپ کمک می‌کنند

یک مثال از این نمونه چاتانوگا در تنسی است، بر اساس مطالعه‌ی SmartAsset هزینه‌های این منطقه در رابطه با اجاره‌ی محیط کار و حقوق کارمندان پائین است. این مطالعه تخمین می‌زند که یک صاحب کسب‌وکار با پنج کارمند می‌تواند در این منطقه و در یک دفتر تقریبا ۳۰۰ متری کسب‌وکاری با سرمایه‌ی ۲۲۵٬۴۴۲ هزار دلار را به مدت پنج سال راه‌اندازی کند.

۳. حضور آموزش عالی

وجود آموزشگاه‌ و دانشگاه نزدیک به محیط کسب‌وکار یک ویژگی مطلوب دیگر برای استارتاپ‌ها است. زیرا این ویژگی‌ها می‌توانند کارآموزها و دیگر منابع قابل پشتیبانی را در اختیار کسب‌وکار قرار دهد. دانشگاه‌ها هم با مشارکت فعال استارتاپ‌ها در دوره‌ها و کارگاه‌های جدید به‌صورت مستقیم به رشد آن‌ها کمک می‌کنند.

اخیرا، بعضی دانشگاه‌ها معامله را با پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها در برنامه‌های تقویتی آکادمیک جذاب می‌سازند. برای مثال دانشگاه برکلی، ۱۰۰ هزار دلار به هر تیم استارتاپ در برنامه‌ی خود پیشنهاد می‌دهد.

۴. دسترسی به سرمایه

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، بنابراین صرف‌نظر از این‌که کجا زندگی می‌کنید با منبع وسیعی از سرمایه‌گذارها در کشور خود یا در سراسر جهان روبه‌رو هستید. بااین‌حال در اختیار داشتن گزینه‌های بومی سرمایه‌گذاری هم می‌تواند به شما کمک کند. فقط مطمئن شوید برای دستیابی به سرمایه‌گذاری آمادگی لازم را دارید.

سعی کنید در تلاش برای جست‌وجوی سرمایه‌گذاری یک داستان جدید و جذاب از کسب‌وکار خود ارائه کنید. اگر سرمایه‌گذارهای خود را در یک شهر به اشتراک بگذارید، این داستان جذاب‌تر هم خواهد شد و می‌توانید بر عنصر بومی در داستان استارتاپ خود تأکید کنید.

۵. منبعی از مربیان بالقوه

 نیاز به مربی یا منتور را فراموش نکنید. مربیان می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین تسریع‌کنندگان موفقیت شما باشند و شهرهایی که دارای یک منبع باتجربه و پیوسته از راهنماهای بالقوه هستند رتبه‌ی بالایی در فهرست بنیان‌گذار استارتاپ خواهند داشت.

با یافتن ریشه‌های استارتاپ در یک جامعه می‌توانید با افراد مختلف آشنا شده و کسب‌وکار خود را بسازید. این روش بهترین استفاده از مشاوره در طول مسیر کسب‌وکار است. ارائه‌ی یک ایده‌ی خوب و گردآوری یک تیم به‌اندازه‌ی کافی دشوار است. قرار دادن شرکت خود در یک موقعیت نامناسب وضعیت را سخت‌تر می‌کند. تحقیقات را شروع کرده و موقعیت‌های مناسب احتمالی را پیدا کنید. پس از بررسی پنج معیار بالا می‌توانید به یک انتخاب آگاهانه برسید که آینده‌ی استارتاپ شما به آن وابسته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات