کنترل ذهنیت عاملی برای تغییر روحیه و عملکرد

شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
روحیه و عملکرد قوی، در گروی یک ذهنیت مثبت و کنترل‌شده هستند. انتخاب کلمات و نحوه‌ی بیان آن‌ها در نتیجه‌گیری مورد نظر شما موثر هستند.
تبلیغات

هر فردی بیشتر از هر کس، با خودش صحبت می‌کند. کلماتی که در هنگام مواجهه با چالش‌ها در مکالمه با خودتان به‌کار می‌برید، تاثیری مستقیم بر مدت زمانی دارد که طول می‌کشد تا خود را پیدا کنید. بنابراین باید کلماتی را انتخاب کنید که شرایط را برایتان تغییر دهند و توصیف‌کننده‌ی آن نباشند. زمانی‌که سخنی را به زبان می‌آورید، صرف‌نظر از خوب یا بد بودن آن، به آن هویت می‌بخشید؛ هویتی به‌عنوان یک ایده، توقع یا آرزو. با سخن گفتن، دانه‌ای کاشته می‌شود که دیر یا زود نتیجه‌ی آن را درو خواهید کرد.

زمانی‌که روحیه‌تان پایین است، احساسات خود را با دیگران در میان نگذارید؛ بلکه به آن‌ها از روحیه‌ای بگویید که خواستار احساس کردن آن هستید. با کنترل سخنان و نحوه‌ی بیان آن‌ها (یعنی عبارات مثبت به‌همراه شور و اشتیاق)، وضعیت روحی و جسمی خود را تغییر دهید. همان‌طور که جرج دبلیو کرین روانشناس می‌گوید: «به گونه‌ای رفتار کنید که می‌خواهید به‌نظر برسید؛ به این طریق به‌زودی به همان شیوه‌ای که رفتار می‌کنید، دگرگون خواهید شد».

موفقیت

لی کولان، موسس شرکت مشاوره‌ای The L Group و یک نویسنده‌ی موفق است. او در این زمینه صحبت‌هایی دارد که در ادامه از زبان خودش می‌خوانیم.

با کنترل سخنان و نحوه‌ی بیان آن‌ها، وضعیت روحی و جسمی خود را تغییر دهید

سالی که کسب‌و‌کار خودم را راه‌اندازی کردم، به یاد می‌آوردم. آن سال را به شوخی، «سال یک میلیون دروغ» نامیده‌ام. دلیل آن را توضیح می‌دهم. من مانند اکثر کسب‌وکارهای استارتاپی دیگر با چالش‌ها، ناامیدی‌ها و تغییر رویه‌هایی روبرو شدم. دوستانم از من می‌پرسیدند: «لی، با کسب‌وکارت چه می‌کنی؟»؛ تنها پاسخ واقعی این بود: «خب، سال سختی را پشت‌سر گذاشتم. صرفه‌جویی زیادی کردم تا بتوانم این شرایط را سروسامان بدهم. به‌کار انداختن روابط کاری برای نتیجه گرفتن از مشتریان سخت‌تر از آن بود که تصور می‌کردم. شروع به کار، بسیار سخت‌تر از تصوراتم بود».

کاشتن

شرایط کاملا به همین شکل بود که توصیف کردم. اما با بیان این شرایط، متوجه یک اتفاق شدم. این نوع پاسخ دادن، دوستانم را بی‌حوصله و نهایتا از من دور کرد. بنابراین تصمیم گرفتم از کلماتی استفاده کنم که در ازای توصیف شرایط، آن را تغییر دهند. حرفی به دروغ نمی‌زدم بلکه به‌تنهایی از دیدگاه انتخابی‌ام صحبت می‌کردم. برای مثال می‌گفتم: «در مورد چشم‌اندازهای کاری‌ام، احساس مثبتی دارم و مطمئن هستم که بهترین اقدامات را برای نتیجه‌گیری در طولانی‌مدت انتخاب کرده‌ام. مهم‌تر این‌که در مورد کارم بسیار پرشور هستم و این بالاترین حد از موفقیت است». کلماتی که استفاده می‌کردم، دانه‌هایی از موفقیت را می‌کاشتند که قرار بود جوانه بزنند. خوشبختانه در دومین سال کاری‌ام، نصف سال اول دروغ گفتم!

اکثر مردم از کار کردن و زندگی با افرادی که نگرش مثبت و خوش‌بینانه دارند، لذت می‌برند. به دیگران بگویید که می‌خواهید چه احساسی داشته باشید و به این صورت بسیار زود به آن دست می‌یابید. اگر روزی دوباره، احساس کسلی و ناراحتی کردید و دوستی حال شما را پرسید؛ روحیه‌تان را پرانرژی توصیف کنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات