دورکاری و تحول بزرگ دنیای اشتغال

پنج‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آیا می‌خواهید با اشتغال به صورت دورکاری در خانه و در کنار خانواده، در هر ساعت‌کاری که دوست دارید به درآمد بالایی دست پیدا کنید، یا درآمد خود را از شغل کارمندی کسب کنید؟
تبلیغات

در جهان پرمشغله امروزی اینترنت و رسانه‌های پیشرفته نقش عظیمی در تغییر روش‌های عادی کسب‌وکار و کاهش رفت‌وآمدهای وقت‌گیر ایفا می‌کنند. دورکاری (فریلنسرینگ یا freelancering) یکی از عنوان‌های شغلی است که علاقمندان بسیاری را این روزها به خود جلب می‌کند. در این مقاله‌ی زومیت به یکی از مقاله‌های ارائه شده‌ی مجله جهانی کسب‌وکار فوربز آمریکا می‌پردازیم. این مقاله اشاره به تحول عظیمی دارد که دورکاری در اشتغال‌زایی داشته است.

مری میکر یک سرمایه‌گذار خطرپذیر (که از آن با عنوان‌های «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند) است. او یکی از شریکان و کارکنان شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر کی‌پی‌سی‌بی و تحلیلگر امنیتی سابق وال‌استریت است. مجله جهانی کسب‌وکار فوربز آمریکا، در سال ۲۰۱۴ میلادی او را به عنوان هفتادوهفتمین زن قدرتمند جهان معرفی کرد. 

چند روز پیش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی، مری میکر گزارش سالیانه‌ خود را که طرفداران بسیاری منتظر آن بودند در اینترنت منتشر کرد. کار‌های او هرساله با سروصدای زیادی علاقمندان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. او در گزارش‌های خود وقایع اینترنت را به ترتیب زمان و وقوع رشد و پیشرفت آن‌ها شرح می‌دهد و به چگونگی تاثیرگذاری و دگرگون‌سازی اینترنت بر صنایع‌ متوالی می‌پردازد.

امسال او با تاکیدی بر «کارهای حق‌الزحمه‌ای» یا «کار‌های کارمزدی»، به‌طور مفصل به تاثیر اینترنت بر اشتغال‌زایی پرداخته است. او داده‌های خود را از منابع گسترده‌ای جمع‌آوری کرده است. اطلاعات او در این گزارش مشاهده‌های بسیار جالبی را در اختیار قرار می‌دهد. یافته‌های او مبنی بر اهمیت تغییری ساختاری‌ است که دورکاری فراهم آورده است. دورکاری این تغییر را در رابطه با اینکه فرد چگونه، برای چه کسی، کجا و چه زمانی کار می‌کند ایجاد کرده‌ است.

میکر گزارش خود را درباره‌ی دورکاری با یادآوری انگیزه‌های پیشین افراد دورکار (فریلنسر یا freelancer) آغاز می‌کند. او با مروری بر تحقیق اخیر بیان‌ می‌کند که ۵۱٪ از کارکنان به منظور داشتن برنامه‌ی کاری منعطف قصد تغییر شغل دارند.

نیمی از کارمندان برای داشتن برنامه‌کاری منعطف تغییرشغل می‌دهند

این درحالی است که ۳۵٪ مابقی تمایل به شغل دومی دارند که به آنها اجازه دورکاری بدهد. این شرایط درخواستی با آنچه که افراد دورکار به عنوان مزایای دورکاری توصیف می‌کنند به‌شدت سازگار است. در زیر به دلایل ارائه شده‌ی این افراد که در دیدگاه آن‌ها از کمبودهای اصلی شغل کارمندی نیز به شمار می‌روند، اشاره می‌کنیم:

  • انعطاف‌پذیری
  • زندگی بهتر و تعادل‌کاری
  • کنترل نوع کار، محل کار و کارفرما
  • او سپس اعلام کرد که آنچه می‌دانیم در شمارش معکوس و در حال رخ دادن است. تعداد نیروی‌ دورکار بی‌شمار و در حال رشد است. درحقیقت، این تعداد به اندازه‌ی سه برابر تعداد نیروی‌کار کل در حال افزایش است.

    چالش اصلی افراد دورکار بدست آوردن شغلی است که قصد انجام آن را دارند. در این رابطه او به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت اشاره می‌کند. تحقیق‌ صورت گرفته حاکی از این است که چگونه فناوری با آسان‌سازی دسترسی افراد دورکار به این موقعیت‌های شغلی، به پیشرفت این تغییر در اشتغال‌‌زایی کمک کرده است. شرکت‌های کاریابی ویژه‌ی افراد با استعداد (مانند تاپتال، آپ‌ورک و غیره) و قابلیتی که شبکه‌های اجتماعی در ارائه‌ی اطلاعات دارند، پیداکردن موقعیت‌های شغلی جذاب را برای افراد دورکار بسیار آسان کرده‌اند.

    تعداد نیروی‌ دورکار به اندازه‌ی سه برابر تعداد نیروی کار کل در حال رشد است

    همچنین این دو اهرم قدرتمند این توانایی را دارند که در صورت نیاز شرکت‌ها به استعداد‌های کاری این افراد، آن‌ها را به یکدیگر معرفی کنند. شرکت‌های کاریابی خدمات اداری حائز اهمیت را نیز برای افراد دورکار ارائه می‌دهند. این عمل شرکت‌ها موجب می‌شود تا آن‌ها کارهای خود را به نحو احسن انجام دهند. فناوری ارتباطات نیز اشتغال‌زایی را برای این دسته از افراد بسیار ساده‌تر کرده است. به‌این‌ترتیب، پیشرفت اقتصادی برنامه‌نویسان با دریافت دستمزدی بالاتر از آنچه که از کارمندی دریافت می‌کردند، امکان‌پذیر است.

    اشتغال زایی

    سرانجام میکر خبر می‌دهد که چگونه رشد این شرکت‌های کاریابی در آمریکا و در سطح بین‌الملل در حال انفجار است. او با اشاره به گزارشی از شرکت نرم‌افزاری تجاری-مالی این‌توییت بیان می‌کند که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶/۸ میلیون نفر، سال ۲۰۱۷ میلادی ۵/۴ میلیون نفر و سال ۲۰۱۵ میلادی ۲/۴ میلیون نفر از مردم در سایت‌های دورکاری عضو شده‌اند.

    در ۵سال گذشته شاهد شروع تحول دورکاری در اشتغال‌زایی بوده‌ایم. شرکت کاریابی تاپتال در مطالعه‌های خود به این نتیجه رسید که ۹۱٪ از سازمان‌های مورد بررسی این شرکت، افراد دورکار استخدام کرده‌اند و ۷۹٪ از این سازمان‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند تا مشارکت افراد دورکار را در فعالیت‌های خود افزایش دهند (گزارش سازمان نیروی کار تاپتال، سال ۲۰۱۷ میلادی).

    بااین‌حال، دورکاری بدون‌شک به سرعت به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. به زودی نیروهای کاری ترکیب شده از کارمندان و افراد دورکار، به تیم‌های کاری متصل و جدانشدنی از هم تبدیل خواهند شد. در آینده‌ی نزدیک خواهیم دید که چگونه سازمان‌ها کمال استفاده را از این نوآوری جدید خواهند برد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات