روحیه‌ی ماجراجویی، شتاب‌دهنده‌ی موفقیت کارآفرینان

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کارآفرینان برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ، علاوه بر سخت‌کوشی و جدیت، باید روحیه‌ی خطرپذیری را نیز در خود تقویت کنند.
تبلیغات

زمانی که به پیش‌نیازهای یک موفقیت بزرگ فکر می‌کنیم، سخت کار کردن و زیاد کار کردن، نخستین گزینه‌های ما هستند. ما فکر می‌کنیم برای موفقیت، باید از «آن برنامه‌ی خاص» پیروی کنیم، متمرکز باشیم و واقعاً سخت کار کنیم. ولی شاید همین ذهنیت باعث شود مهم‌ترین شتاب‌دهنده‌ی موفقیت خود را نادیده بگیریم.

به‌علاوه، ما همیشه مردمی را می‌بینیم که در حال به چالش کشیدن این مدل هستند. حالا دیگر از داستان موفقیت‌های عجیب کارآفرینان هوشمند متعجب نمی‌شویم. اما این افراد از موفقیت چه می‌دانند که ما نمی‌دانیم؟

در این مطلب می‌خواهیم از سه گام غیرمرسوم در مسیر موفقیت صحبت کنیم، گام‌هایی که به روحیه‌ی مخاطره پذیری و ذهنیت ماجراجوی شما مربوط می‌شوند:

Inside of friendship

کسب‌وکارهایی که از دل روابط دوستانه برمی‌آیند

جولی داون، مؤسس شرکت Prosperity Queendom، سفر کارآفرینی خود را در ۲۲ سالگی و زمانی آغاز کرد که در یک رویداد بین‌المللی کارآفرینی شرکت کرده بود. او اذعان می‌کند که در این رویداد، اصلاً روی توسعه‌ی مسیر شغلی خود متمرکز نبود، بلکه فقط می‌خواست از معاشرت با افرادی که در این حوزه کار می‌کردند لذت ببرد. اما همین دوستی‌ها بود که چندین سال بعد، پایه‌ی روابط تجاری و همکاری‌های متعدد حرفه‌ای او شد.

سریع‌ترین راه برای تقویت یک رابطه این است که تجربه‌ی مشترکی را باهم پشت سر بگذارید. زمانی که دو نفر در شیب تند یک کوه برای بقا تلاش می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بر مشکلات فائق شوند. همین امر سطح اعتماد بین آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود به درکی از یکدیگر برسند که در زندگی عادی روزمره، هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود.

 اما قرار نیست ما از یک کوه صعود کنیم یا در یک مسافرت بین‌المللی لوکس با همکارانمان آشنا شویم. بااین‌حال روابطی که در طول یک ماجراجویی کوچک مثل شرکت در یک رویداد هیجان‌انگیز برقرار می‌کنید، از عنصر خاصی برخوردار است که مزایای آن را بعداً خواهید دید: یک تجربه‌ی مشترک.

روابطی که بدین طریق ایجاد می‌شوند و ادامه می‌یابند، پایه‌های فوق‌العاده‌ای برای کسب‌وکار خواهند بود. مردم با افرادی که دوستشان دارند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند، بهتر کار می‌کنند. بنابراین زمانی که تمرکز خود را از شبکه‌سازی به تجربه‌های عمیق منتقل می‌کنید، نوعی از روابط را شکل می‌دهید که به موفقیت کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

هنگامی‌که روابط جدیدی برقرار می‌کنید، درهای بیشتری به روی شما باز می‌شود و نکات جدیدی یاد می‌گیرید. درواقع تجربه‌های جدید شما با سایر مردم، پتانسیل فرصت‌های جدید را افزایش می‌دهد.

embracing the unknown

به استقبال ناشناخته‌ها بروید

تاکنون چند بار خودتان را در شرایط خاصی قرار داده‌اید و سپس به اطرافتان نگاه کرده‌اید و پرسیده‌اید: «واقعاً دارم چه‌کار می‌کنم؟» هر زمان که روی مرز ترس راه می‌روید، به نسخه‌ی دیگری از خودتان تبدیل می‌شوید که بیشتر قابل احترام و تحسین است.

بسیاری از کارآفرینان پس از مدتی حس می‌کنند که چیزی را از داده‌اند، یا زندگی روزمره‌ی آن‌ها حال و هوای دیگری پیداکرده است. زمانی که مردم به‌شدت کار می‌کنند، غالباً به ورطه‌ی الگوهای تکرار سقوط می‌کنند. همان‌طور که همه‌ی ما به روتین‌های روزمره‌ی خود عادت می‌کنیم. متأسفانه در این نقطه، فرصت زیادی برای رشد و خلاقیت وجود ندارد.

زمانی که از منطقه‌ی امن خود خارج می‌شوید، زندگی کاملاً تغییر می‌کند. شما به سرزمینی قدم می‌گذارید که در آن خلاقیت و احتمالات جدید دیگری وجود دارد و همین عناصر، بذر موفقیت هستند. خروج از منطقه‌ی امن لزوماً به این معنی نیست که کارهای دیوانه‌واری انجام دهید و از طرفی، تجربه‌ای نیست که با پول قابل خریدن باشد. شما در هرکجا که هستید می‌توانید این سفر را شروع کنید و تقریباً هیچ هزینه‌ای هم متحمل نمی‌شوید.

سعی کنید ناشناخته‌های شهر خود را کشف کنید و ایده‌هایی که به ذهنتان خطور می‌کند را دنبال کنید. زمانی که به ناشناخته‌ها پاسخ مثبت بدهید، امکانات نامحدودی را پیش روی خود مشاهده می‌کنید.

 spirit of adventure makes you a better leader

روحیه‌ی ماجراجویی شما را به رهبر بهتری تبدیل می‌کند

در دنیای کارآفرینی شما با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه خواهید شد. گاهی خودتان را نیز به چالش می‌کشید و باید شجاعت و قدرت تغییر بسیاری از عادات قدیمی خود را داشته باشید. این کار، بخش دیگری از جادوی ماجراجویی و تجربه است.

ذهنیت نواندیش و روحیه‌ی کنجکاوی، نه‌تنها چشم شما را به روی فرصت‌های بالقوه باز می‌کند و روابط فوق‌العاده‌ای را به زندگی شما می‌آورد، بلکه در این روند، شما را به انسان دیگری تبدیل می‌کند.

مدتی بعد متوجه می‌شوید که در بحران‌ها، آرامش بیشتری دارید، نسبت به تجارب دیگران همدلی و احترام بیشتری نشان می‌دهید و بهتر درک می‌کنید که انسان‌ها باهم متفاوت‌اند.

اگر زمانی که اتومبیلتان نیمه‌شب کنار جاده خراب‌شده، به‌تنهایی و با پای پیاده راه را ادامه داده باشید، یا اگر در یک روز سخت، راهتان را از میان طوفان گردوخاک پیداکرده باشید، با ترس‌های خود روبرو شده‌اید. بنابراین زمانی که کسب‌وکار شما با بحران مواجه می‌شود، قوی‌تر هستید و بهتر آرامش خود را حفظ می‌کنید و تصمیم‌گیری بهتری هم خواهید داشت.

اگر از منطقه‌ی امن زندگی خارج نشوید و به ماجراجویی‌های تازه تن ندهید، معنی واقعی زندگی را نمی‌فهمید. هیچ تضمینی وجود ندارد که ریسک‌پذیری و تغییر عادت‌های قدیمی، به ارتباطات عالی و تجارب فوق‌العاده منجر شود، ولی اگر در روتین همیشگی خود باقی بمانید و منتظر باشید اتفاق خاصی رخ دهد، مطمئناً  شاهد هیچ معجزه‌ای نخواهید بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات