استعفای کارمندان و بررسی دلایل عمده آن

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
از دست دادن کارمندان به هر دلیلی می‌تواند شرکت را با مشکلات متعددی روبرو کند. شناسایی علل ترک شرکت توسط کارمندان، می‌تواند به مدیران کمک کند.
تبلیغات

حفظ کارمندان بااستعداد یکی از وظایف همیشگی مدیران است.  این وظیفه از آن جهت اهمیت دارد که جذب افراد مفید جدید برای شرکت، روندی بسیار هزینه‌بر و دشوار است. به همین دلیل، مدیران باید در ارتباطی مداوم با کارمندان باشند تا دلایل آن‌ها برای ماندن در شرکت یا رفتن از آن را متوجه شوند.

هر شرکتی دلایل منحصر‌ به‌فردی برای جذب یا طرد نیروها ایجاد می‌کند. البته تعدادی از عوامل در بین شرکت‌ها مشترک هستند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی عوامل مشترکی که باعث ترک شرکت از طرف کارمندان می‌شود، می‌پردازیم.

پاداش‌های ناچیز

هر فردی علاقه دارد به میزان تلاش و زحماتش برای شرکت، حقوق و پاداش دریافت کند. زمانی که کارمند متوجه شود حقوق و پاداش دریافتی او کمتر از ارزش افزوده‌ای است که برای شرکت به ارمغان می‌آورد، قطعا به فکر استعفا خواهد بود. تنها شرکت‌های بسیار بزرگ با فرهنگ سازمانی غنی یا برند شناخته‌شده، می‌توانند تنها درصد کمی از کارمندان را به این صورت استخدام و اداره کنند. البته در شرکت‌های کوچک و نوپا، چنین رفتاری قطعا با استعفای کارمندان روبرو خواهد بود.

میزان حقوق دریافتی

کمبود فرصت‌های پیشرفت کسب و کار

همه‌ی کارمندان به دنبال فرصت‌هایی برای رشد و افزایش مهارت‌های خود هستند. آن‌ها تمایل دارند با یادگیری موارد جدید، فرصت‌های بیشتری برای خود کسب کنند و از نردبان پیشرفت بالا بروند. به‌طور اخص، نسل نوجوان و جوانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند، به دنبال فرصت‌های یادگیری و پیشرفت بیشتر هستند. اگر آن‌ها به این نتیجه برسند که شرکت برنامه‌ای برای آموزش بیشتر آن‌ها و ایجاد فرصت‌های پیشرفت ندارد، قطعا به فکر استعفا خواهند افتاد.

مشکلات ارتباطی با مدیران و دیگر کارمندان

بسیاری از افراد، نه شرکت، بلکه همکاران و مدیران خود را ترک می‌کنند. اگر کارمندی ارتباط مناسب با مدیرش نداشته باشد، مستعد ترک سازمان است. علاوه بر آن، وقتی افراد هیچ دوست و همکار نزدیکی در شرکت نداشته باشند، تمایلی به ادامه‌ی کار نخواهند داشت.

امنیت شغلی

هیچ کس کار کردن در شرکت بدون آینده را دوست ندارد. شرکتی که از لحاظ مالی شفاف نیست و برنامه‌ها، اهداف و دستاوردهای مشخصی ندارد، محکوم به ترک کردن است. کارمندان باید بدانند که چه نتایجی از پروژه‌هایشان حاصل شده است و برنامه‌ی بعدی چیست. راه حل پیشگیری از این وضعیت، تنها شفاف‌سازی است. می‌توانید گزارش‌های آماری مالی و دستاوردی را در دوره‌های منظم با کارمندان در میان بگذارید تا آن‌ها نیز حس مشارکت در دستاوردها را تجربه کنند.

کشف فرصت‌های جدید

برخی اوقات افراد به دنبال فرصت‌های جدید، شغل فعلی خود را ترک می‌کنند. آن‌ها به دنبال شغل بهتر، فرصت آموزشی یا حتی تأسیس کسب و کار خود هستند. در این مواقع می‌توانید با جلسات مشاوره به آن‌ها راهنمایی ارائه دهید. البته در نهایت به یاد داشته باشید که این موقعیت به احتمال زیاد قابل حل شدن نیست. به بیان دیگر، وقتی فردی با چنین دلیلی تصمیم به ترک شرکت می‌گیرد، حفظ کردن او بی‌فایده یا حتی مضر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات