فاکتورهایی که آزادکاران متخصص را از افراد تازه‌کار متمایز می‌کند

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مشتریان در صورتی حاضرند پروژه‌های بزرگ خود را به آزادکاران بسپارند که از تخصص، اعتبار حرفه‌ای و کیفیت خدمات آن‌ها اطمینان داشته باشند.
تبلیغات

تصور کنید به آرایشگاه رفته‌اید تا موهایتان را کوتاه کنید. دو آرایشگر آماده‌ی خدمت کردن به مشتریان هستند: یک آرایشگر حرفه‌ای و مجرب با مدرک معتبر و یک آرایشگر ناشی و تازه‌کار. اگر قصد نداشته باشید که از یک تخفیف فوق‌العاده بالا استفاده کنید، کدام آرایشگر را انتخاب می‌کنید؟

در عرصه‌ی آزادکاری نیز اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند با افراد حرفه‌ای کار کنند، نه یک مبتدی. در حقیقت اگر می‌خواهید کلاس بهتری از مشتریان را ترسیم کنید، امتیاز بیشتری به دست آورید و زمان کمتری را صرف مذاکره کنید، باید موقعیت خود را به‌عنوان یک متخصص تثبیت کنید.

بااین‌حال کسب اعتبار آزادکاری، به‌خودی‌خود اتفاق نمی‌افتد. شما باید به اعتبار و شهرتی عالی دست پیدا کنید و مهارت‌های خود را به‌شدت تقویت نمایید به‌طوری‌که در بازار رقابتی از دیگران متمایز شوید. به این منظور می‌توانید با استفاده از یک چهارچوب پنج مرحله‌ای، از مرحله‌ی دانشجویی به مرحله‌ی تخصص برسید.

A distinct niche

تخصص انحصاری

اگر به رشته‌هایی که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ سریع‌ترین رشد را درزمینه‌ی آزادکاری داشته‌اند نگاهی بیندازید، می‌بینید که همه‌ی آن‌ها بسیار تخصصی هستند. برای مثال شما طراحی وب را به‌عنوان یک‌رشته‌ی عمومی در این فهرست مشاهده نمی‌کنید، بلکه با طراحی تجربه‌ی کاربر روبرو می‌شوید. یا به‌جای توسعه‌ی نرم‌افزار، چندین نوع از مهارت‌های تخصصی توسعه را خواهید دید.

شما با انتخاب یک‌رشته‌ی تخصصی‌تر، فرصت پیدا می‌کنید توانایی‌های خودتان را بهتر و دقیق‌تر به مخاطبان عرضه کنید. به عبارتی مشتریان بالقوه شما را به‌عنوان یک متخصص واقعی می‌شناسند. به‌علاوه می‌توانید دایره‌ی مشتریان هدف خود را متمایز از رقیبان تعریف کنید.

 A great website

یک وب‌سایت عالی

به‌احتمال‌زیاد، شما علاقه‌ای ندارید در رستورانی غذا بخورید که میز و صندلی‌های آن در دست تعمیر هستند و منوی آن خوانا نیست. واقعیت این است که حتی اگر رستوران سرآشپز فوق‌العاده‌ای داشته باشد هم تفاوتی در ایده‌ی شما به وجود نمی‌آورد. به‌طور مشابه، اگر به فروشگاهی قدم بگذارید که کالاها در گوشه و کنار آن پرتاب‌شده باشند، انگیزه‌ی خرید خود را از دست می‌دهید. وب‌سایت شما، فروشگاه شما است، پس اطمینان حاصل کنید که از جذابیت بالایی برخوردار است و مشتریان به‌راحتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اگر خودتان یک طراح وب حرفه‌ای نیستید، از خدمات یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید و هزینه‌ی آن را سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارتان بدانید، زیرا یک وب‌سایت خوب به شما کمک می‌کند در هر ساعت ۶۵ درصد بیشتر کارکنید.

 A powerful online presence

حضور آنلاین قدرتمند

راه‌اندازی یک وب‌سایت عالی، شروع کار شما است. اگر می‌خواهید اطمینان پیدا کنید که مشتریان به‌راحتی شما را پیدا می‌کنند و امکان ارتباط با مشتریان بالقوه نیز مهیا است، باید در رسانه‌های اجتماعی فعالیت مؤثری داشته باشید. به این معنی که خودتان را به‌عنوان رهبر فکری یک رشته‌ی تخصصی معرفی کنید. برای مثال:

  • یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و در آن راهنمایی‌ها و نظرات خود مرتبط با صنعت خود را به اشتراک بگذارید.
  • از توییتر برای پیداکردن گفتگوهای مرتبط استفاده کنید و افکار خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارید.
  • در وب‌سایت کوئرا و نمونه‌های مشابه داخلی سؤالاتی که به زمینه‌ی کاری شما مربوط می‌شوند را بیابید و پاسخ‌های خوبی به آن‌ها بدهید.
  • از مشتریانی که از خدمات شما راضی هستند دعوت کنید ایده‌های خود را در وبلاگ و وب‌سایت شما به اشتراک بگذارند.
  • با تأثیرگذاران یا اینفلوئنسرهای صنعت خود رابطه برقرار کنید و نظرتان را در مورد پست‌ها و محتوای آنان به اشتراک بگذارید.
  • به گروه‌های تخصصی فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی بپیوندید.
  • مقالاتی را برای نشریات آنلاین بنویسید که می‌دانید مخاطبان شما آن‌ها را مطالعه می‌کنند.
Lifelong learning

یادگیری مداوم

هرگز یادگیری مهارت‌های جدید و حتی شرکت در دوره‌هایی که به گواهینامه‌های معتبر ختم می‌شوند را متوقف نکنید. تنها در این صورت می‌توانید تغییر تقاضای مشتریان را درک کنید و همیشه برترین خدمات را ارائه دهید. خوشبختانه امروزه شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین، کار بسیار ساده است. مخصوصاً حضور در یکی از دوره‌های مدیریت و کسب‌وکار به شما کمک می‌کند مبانی اداره‌ی یک کسب‌وکار موفق را درک کنید.

اگر بتوانید علاوه بر رشته‌ی تخصصی فعلی، در رشته‌های مرتبط هم گواهینامه یا مدارک آموزشی دریافت کنید، اعتبار حرفه‌ای خود را به‌شدت افزایش می‌دهید. به‌علاوه کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و پادکست‌های خوب را فراموش نکنید.

فرایند صحیح معرفی

شما باید مطمئن شوید که مشتریان، طی دورانی که با شما کار می‌کنند تجربه‌ای عالی را پشت سر می‌گذارند. به این منظور باید همه‌ی مسائل حساس را بررسی و نکاتی را که باعث اختلاف‌نظر می‌شوند رفع کنید. به‌عنوان‌مثال یکی از اولین مسائلی که باید به آن رسیدگی کنید راه‌حلی دقیق برای قراردادها، صورتحساب‌ها و پروسه‌ی پرداخت است.

یکی دیگر از نکات مهم، آموزش مشتریان است. شما باید برای آگاهی بخشی به مشتریان، وقت کافی بگذارید و به آن‌ها نشان دهید که چگونه کار می‌کنید و خدمات خود را چگونه تحویل می‌دهید. به یاد داشته باشید که فرایند معرفی، از زمانی که مشتریان پروژه‌ای را سفارش می‌دهند شروع نمی‌شود، بلکه از لحظه‌ای آغاز می‌شود که از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند. پس اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان وب‌سایت پیش از تماس گرفتن با شما همه‌ی راهنمایی‌های لازم را از پست‌های وبسایت دریافت کرده‌اند.

با اجرای دقیق پنج مرحله‌ی بالا، می‌توانید مشتریان را متقاعد کنید که یک متخصص واقعی هستید. این مراحل به‌هیچ‌وجه سریع و آسان نیستند، اما ارزش تلاش و انرژی شما را دارند و سطح کلاس مشتریان و نرخ بازدهی کسب‌وکار شما را بالا می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات