اشتباهاتی که می‌توانند آینده شغلی‌ شما را نابود کند

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بسیاری از ما به دلایلی در شغل خود موفقیت چندانی احساس نمی‌کنیم و اشتباهاتی را تکرار می‌کنیم که مانع ما خواهند شد.
تبلیغات

اگر هنوز هم در زندگی حرفه‌ای خود در جایگاه مطلوب قرار نگرفته‌اید، تنها نیستید! اکثر افراد از شغل خود متنفر هستند. بسیاری از مردم بابت این موضوع، رئیس خود را سرزنش می‌کنند و او را مسئول این وضعیت افتضاح می‌دانند! درحالی‌که مشکل شما در آینه‌ی روبرویتان قرار دارد.

مقصر اصلی

بسیاری از ما اشتباهاتی مرتکب می‌شویم که ما را عقب نگه داشته‌اند. اسکیپ پریچارد نویسنده‌ی کتاب ۹ راز یک آینده‌ی موفق می‌گوید:

همیشه برایم جای تعجب بود که چرا بعضی از مردم موفق می‌شوند و بعضی دیگر شکست می‌خورند.

پریچارد طی رهبری یک تیم روانشناسی و مصاحبه با بیش از ۱۰۰۰ نفر، به بررسی اشتباهات آن‌ها پرداخت که در ادامه به معمول‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

اشتباه اول: رؤیای شما رؤیای شما نیست!

ممکن است به توصیه‌ی والدین خود در رشته‌ی مهندسی تحصیل کرده‌ باشید. یا رئیس شما تشخیص داده است که به درد بازاریابی می‌خورید؛ حال آن که بیشتر به امور مالی علاقه داشته‌اید. شما یک رؤیا داشتید، اما آن را کشتید! هنگامی که با رؤیای فرد دیگری روبرو می‌شوید، به همان میزان از انگیزه و انرژی شما در ادامه‌ی مسیر کم خواهد شد.

از این رو در ناخودآگاه خود احساس رکود می‌کنید و به این نتیجه می‌رسید که برای کار فعلی ساخته نشده‌اید. وقتی در جایگاه واقعی خود قرار بگیرید هر روز احساس با‌انرژی بودن می‌کنید. گاهی اوقات هم کار درست را انجام می دهید اما در محیط اشتباهی قرار دارید! شاید سبک مدیریتی سازمانی که در آن کار می‌کنید مناسب شما نباشد. قبل از هر چیز خودتان را بشناسید و برای رسیدن به شغل رؤیایی‌تان خطر کنید.

اشتباه دوم: اجازه بدهید دیگران ارزش شما را تعیین کنند

ارزش گذاری های دیگران

برای ساخت یک سکه‌ی ۵ سنتی، حدود ۱۱ سنت صرف می‌شود اما همه‌ی ما قبول کرده‌ایم که ارزش آن همان ۵ سنت است؛ چرا که برچسب ۵ سنتی روی آن زده‌ایم. چقدر برای شما پیش آمده است که به دیگران اجازه داده‌اید در خصوص ارزش شما نظر بدهند؟ چند بار شنیده‌اید که به شما بگویند «به درد ورزش نمی‌خوری» یا «فکر می‌کنی چه کسی هستی؟!»

افراد موفق برچسب‌های نادرستی را که به آن‌ها زده می‌شود قبول نمی‌کنند. پس به خودتان اعتماد کنید و بر نقاط قوت خود مسلط شوید. اجازه ندهید برداشت شما از خودتان گفته‌های دیگران باشد. چرا به کسی غیر از خودتان اجازه می‌دهید تا ارزش شما را تعیین کند؟

اشتباه سوم: بهانه می‌آورید و توجیه می‌کنید

این مورد را خیلی زیاد انجام می‌دهیم. وقتی شخصی زیاد عذر و بهانه می‌تراشد، حتی اگر قانع‌کننده هم باشد، بیشتر مردم به آن اهمیت نمی‌دهند. دنیای امروز در مالکیت رهبران است؛ کسانی که اشتباه خود را قبول می‌کنند. آن‌ها می‌گوید: تلاش کردم و جواب نگرفتم. این بار راه درستش را امتحان می‌کنم. آن‌ها از اشتباهات خود فرار نمی‌کنند. وقتی افراد رویه‌ی عذرتراشی را در پیش می‌گیرند به احتمال زیاد ارتقاء جایگاه پیدا نخواهند کرد.

اشتباه چهارم: با افراد اشتباه در ارتباط هستید

کتاب‌هایی که می‌خوانید و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، ۵ سال آینده‌ی شما را رقم می‌زنند. اطراف خود را با چه کسانی پر کرده‌اید؟ ذهن خود را چگونه تغذیه می‌کنید؟ در واقع شما تبدیل به فردی خواهید شد که ترکیبی از افراد دور و بر شما است. پس دقت کنید آن‌ها شما را به چه سمتی سوق می‌دهند؟

به همکاران خود توجه کنید. آیا آن‌ها برای بهبود وضعیت خود تلاش می‌کنند؟ یا در حال سرزنش دیگران هستند؟ دوستان خود را با همان وسواسی انتخاب کنید که لباس‌های خود را انتخاب می‌کنید.

اشتباه پنجم: از منطقه امن خود جدا نمی‌شوید

رشد شما در مرزهای منطقه‌ی امن شما اتفاق خواهد افتاد. به‌عنوان مثال، آخرین تکرارهای یک حرکت ورزشی در سالن بدن‌سازی زجرآور می‌شود؛ اما آن لحظه همان زمانی است که به سطح جدیدی از قدرت بدنی رسیده‌‌اید. ساعات اوج انرژی در هنگام غروب است. در این لحظات چه کار می‌کنید؟ با روی کاناپه نشستن و تماشای تلویزیون می‌خواهید آینده‌ی خود را تغییر دهید؟

یادگیری یک مهارت جدید در ابتدای کار می‌تواند عصبی‌کننده باشد. با این حال، یکی از تعاریف موفقیت انجام وظایف ناخوشایند است. چنانچه از حصار امن خود خارج نشوید، به موفقیت هم نخواهید رسید. بیشتر از اینکه در خصوص شغلتان کار کنید، روی خودتان کار کنید. به این ترتیب منطقه‌‌ی امن شما وسعت بیشتری پیدا خواهد کرد و به دنبال آن، قابلیت‌های بیشتری هم پیدا خواهید کرد.

افراد موفق به این درک رسیده‌اند که موفقیت مقدار ثابت و محدودی ندارد. موفقیت یک منبع نامحدود برای همه‌ی ما است. وقتی فرد موفقی را می‌بینید به‌جای حسرت، سنسورهای کنجکاوی خود را فعال کنید. شما هم می‌توانید به خوبی او باشید و با روش مخصوص به خودتان، موفقیت را تجربه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات