افراد دارای اعتمادبه‌نفس از چه لغاتی استفاده نمی‌کنند

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر می‌خواهید میزان فروش خود را بالا ببرید، تیمتان را تحت تأثیر قرار دهید یا اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید، بهتر است هنگام سخنرانی این لغات را از دایره‌ی واژگان خود حذف کنید.
تبلیغات

زمانی که فردی دچار اضطراب می‌شود معمولا کنترل بالایی روی صحبت‌های خود ندارد و استفاده از واژه‌های اشتباه احساس واقعی او را به مخاطب نشان خواهد داد. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد زمانی که تلاش می‌کند بااعتمادبه‌نفس به نظر برسد، احساسات درونی واقعی‌اش به شخص مقابل نشان داده شود. برای همه‌ی ما پیش آمده است که هنگام سخنرانی در جمع یا حتی صحبت کردن با یک نفر، رشته‌ی کلام را از دست بدهیم و میان کلمه‌ها فاصله بیندازیم. در چنین مواقعی معمولا سکوت ناخوشایندی حکم‌فرما می‌شود و انتخاب کلمه‌ی مناسب برای شکستن این سکوت بسیار مهم است؛ زیرا با انتخاب واژه‌ی نامناسب، شاید مخاطب احساس کند طرف مقابل دروغ می‌گوید، احساس معذب بودن می‌کند یا آمادگی کافی ندارد؛ درصورتی‌که با انتخاب واژه‌ی مناسب چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر لغات نامناسبی می‌پردازیم که بهتر است در برخی شرایط از بیان آن‌ها خودداری کرد. لغاتی که استفاده از آن‌ها در مکالمه‌ی روزمره ایرادی ندارد؛ اما بهتر است برای استفاده از آن‌ها در سخنرانی یا مکالمات مهم دقت شود.

speech

۱- واقعا؟

زمانی که مخاطب شما داستانی تعریف می‌کند یا در مورد موقعیتی توضیح می‌دهد، از کلمه‌ی «واقعا؟» استفاده نکنید. این به این معنا است که به صداقت طرف مقابل شک دارید و با پرسیدن این سؤال می‌خواهید مطمئن شوید آیا طرف مقابل راست می‌گوید یا خیر. اگر احساس می‌کنید لازم است وارد جزئیات شوید، بگوید: «بیشتر در موردش توضیح بده» یا «بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟» یا هیچ چیزی نگویید و اجازه دهید طرف مقابل صحبت‌هایش را تمام کند.

۲- فقط

گفتن کلمه‌ی «فقط» اهمیت آنچه می‌خواهید بگویید یا موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید تضعیف می‌کند. به‌عنوان مثال دو عبارت «این فقط پروژه‌ای است که در حال حاضر روی آن کار می‌کنم» و «این پروژه‌ای که در حال حاضر روی آن کار می‌کنم» را در نظر بگیرید. گفتن جمله‌ی اول اهمیت توانایی‌هایتان را کوچک جلوه می‌دهد.

۳- بنابراین

«بنابراین» کلمه‌ای است که معمولا بدون اینکه متوجه باشیم زیاد به کار می‌بریم. استفاده از این کلمه نشان می‌دهد که عجله دارید هرچه زودتر نکته‌ی بعدی را بیان کنید یا اینکه از صحبت‌های خود به نتیجه‌گیری برسید. اگر می‌خواهید منظور خود را شفاف‌تر و قدرتمندتر بیان کنید کلمه‌ی «بنابراین» را از ابتدای جملات حذف کنید.

۴- اساسا

چیزی که از نظر شما پایه و اساس موضوعی را تشکیل می‌دهد، شاید به نظر فرد دیگری این‌طور نباشد. استفاده از این عبارت یعنی مخاطب نیز در مورد پایه و اساس بودن چیزی با شما هم عقیده است در صورتی که همیشه این‌طور نیست. حرفی را که لازم است بیان کنید، بگویید و از گفتن کلمات اضافه خودداری کنید.

speevh

۵- مشخصا

این لغت نیز مانند کلمه‌ی «اساسا» نظر شما را به شنونده تحمیل می‌کند و ممکن است باعث شود شنونده هیچ میل و رغبتی به گوش دادن ادامه‌ی صحبت‌هایتان نداشته باشد.

۶- می‌دانی؟

این پرسش زمانی مطرح می‌شود که فرد سخنران قصد داشته باشد با مخاطب خود ارتباط برقرار کند یا توجه او را به موضوعی معطوف سازد. اما زمانی که شنونده نداند در مورد چه موضوعی می‌خواهید صحبت کنید، مطمئنا نمی‌تواند به این پرسش پاسخ مناسبی بدهد. بهتر است ابتدا در مورد موضوع مورد نظر کامل صحبت کنید و سپس به او اجازه دهید نظرش را در این رابطه بیان کند.

۷- به‌طور معمول/ معمولا

زمانی که می‌خواهید در مورد یک رفتار یا اتفاق معمول توضیح دهید، استفاده از عبارت مانعی ندارد. اما زمانی که می‌خواهید در مورد توصیف کاری که در انجامش بهترین هستید توضیح بدهید، نباید از این عبارت استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید با یک سرمایه‌گذار در مورد شرکت خود صحبت کنید، نگویید: «مردم معمولا با دیدن این ویژگی در محصولات ما شگفت‌زده می‌شوند.» در عوض بهتر است به علاقه‌ی کاربران اعتراف کنید و بگوید: «مردم با دیدن این ویژگی در محصولات ما بسیار هیجان‌زده می‌شوند.»

انتخاب و استفاده از کلمات مناسب مخصوصا زمانی که استرس داشته باشید کار ساده‌ای نیست اما فراموش نکنید هدف نهایی هر سخنرانی این است که بااعتمادبه‌نفس به نظر برسید و شنونده احساس کند روی موضوع مورد نظر تسلط کامل دارید. استفاده نکردن از این لغات کمک می‌کند ارتباط بهتری با خودتان و مخاطبان داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات