هک کردن مغز؛ راهی به‌ سوی موفقیت در سطوح بالا

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
افراد می‌توانند با ایجاد تغییرات کلیدی در مغز یا به‌ تعبیری هک کردن آن، عملکرد خود را به‌صورت محسوس بهبود دهند.
تبلیغات

 می‌گویند شما حاصل‌جمع ۵ نفری هستید که در زندگی‌تان بیشترین وقت را با آن‌ها می‌گذرانید. کارلین پرسیل، مدیر اجرایی یک شرکت وابسته‌ به تورنتو که به یک مربی و مشاور موفق تبدیل شد، همیشه سعی داشت خودش را در یک شرکت خوب قرار دهد. او درس‌های فوق‌العاده‌ای از افراد موفقی مثل تونی رابینز، آریانا هافینگتون، ریچارد برنسون، اپرا وینفری و ناپلئون هیل یاد گرفت.

پرسیل با هیچکدام‌ از این شخصیت‌ها به‌طور خصوصی و شخصی ملاقاتی نداشت؛ ولی این افراد را مربیان و مشاوران مجازی مورد اعتماد در نظر گرفت و سال‌ها عادات و شیوه‌هایی که به آن‌ها کمک کرد به اهدافشان برسند و برند خودشان را بسازند، با دقت مورد مطالعه قرار داد. زندگی این افراد برای پرسیل، تنها برنامه و طرحی برای موفقیت نبود؛ بلکه مدل محتملی بود که او می‌توانست در زندگی خودش پیاده کند و وقتی او شروع‌ به پیاده‌سازی نکاتی کرد که از آن‌ها یاد گرفته بود، احساس کرد زندگی‌اش به‌ سوی بهتر شدن پیش می‌رود.

با گذشت زمان، پرسیل متوجه شد که ریشه‌ی تمامی موفقیت‌های این افراد، نحوه‌ی آموزش و استفاده‌ آن‌ها از ذهن است. آن‌ها برای اینکه پیروز میدان باشند، مغز خودشان را هک کرده‌اند. پرسیل که برای به‌ اشتراک‌ گذاشتن معلومات و آموخته‌هایش مشتاق است، شروع‌ به تحلیل و بهینه‌سازی مغز کرد تا پتانسیل‌های انسان را به‌ حداکثر برساند. تحقیق او باعث شد وارد علوم اعصاب شود و مطالعاتی روی ذهن و مغز و چگونگی تأثیر آن‌ها روی رفتار بدن داشته باشد. او همچنین وارد روان‌شناسی مثبت‌گرا شد و روی روش‌هایی که باعث می‌شوند زندگی معنا پیدا کند، مطالعاتی انجام داد.

پرسیل یک دوره‌ی انعطاف‌پذیری اعصاب مثبت‌گرا با دکتر ریک هانسون گذراند و همچنین با کمک شانته جاوون تیلور در مؤسسه‌ی مربی‌گری آپتی‌مایند، به‌یادگیری در زمینه‌ی علوم اعصاب پرداخت. او از این مؤسسه‌، مجوز و گواهی مربی‌گری علوم اعصاب گرفت. پرسیل از طرفی روی کارهای دکتر مارتین، بنیان‌گذار روان‌شناسی مثبت‌گرا، مطالعات دقیقی انجام داد. مطالعات این‌چنینی پرسیل، روی‌‌هم‌‌رفته باعث موفقیت شغلی او به‌عنوان مربی و مشاور موفقیت شد و اساس محصولات، فضاها و پلتفرم‌هایی که او برای مشتریانش خلق می‌کند، از این مطالعات او نشأت می‌گیرد.

مغز

پرسیل می‌گوید جفت‌ شدن‌ با افراد برنده، به مشتریانش کمک می‌کند تصمیمات بهتری بگیرند، بر محدودیت‌های ذهنی فائق بیایند، مشکلات روانی را کاهش دهند و زندگی رضایت‌مندی داشته باشند. او توضیح می‌دهد:

اگر ما دلیل انجام کارهای خودمان را بدانیم (اگر رفتار و علت و محرک آن را درک کنیم و بدانیم چه چیزی به زندگی معنا می‌بخشد) فرمول لازم برای یک زندگی معنادار و رضایت‌بخش را به‌ دست می‌آوریم.

پرسیل علاوه‌ بر مربی‌گری یک‌به‌یک، اصول علوم اعصاب و روان‌شناسی مثبت‌گرا را در پلتفرم سیسترتاک به‌ کار می‌گیرد. سیسترتاک پلتفرمی است که برای قدرت بخشیدن‌ به زنان طراحی شده تا آن‌ها آن‌گونه که دلشان می‌خواهد، زندگی کنند. این برنامه، حاوی محفل‌هایی است که زنان در آن‌ها جمع می‌شوند و در مورد چالش‌های خود بحث می‌کنند و داستان‌های خود را تعریف می‌کنند. پرسیل با استفاده‌ از ضرب‌المثل فیل داخل اتاق (این ضرب‌المثل اشاره‌ به مشکلی دارد که همه از وجود آن آگاهی دارند؛ ولی کسی نمی‌خواهد درمورد آن صحبت کند)، از داستان‌سرایی برای کمک به زنان استفاده می‌کند تا آن‌ها از این طریق با تجارب گذشته‌ی خود که مانع رسیدن آن‌ها به موفقیت است، روبرو شوند. پرسیل می‌گوید:

ما فضایی خلق می‌کنیم که زنان بتوانند با مشکل «فیل داخل اتاق» روبرو شوند، راه‌حل‌های خودشان را برای بلند شدن بعد از زمین‌ خوردن با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند و مهم‌تر از همه اینکه چگونه زنان می‌توانند به‌طور بهتری از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنند.
موفقیت

جدیدترین مورد اضافه‌شده به برند هک مغز پرسیل، برنامه‌ریز موفقیت او است. این برنامه‌ریز که ابتدا درسال ۲۰۱۷ عرضه شد، فراتر از یک فضای فانتزی از لیست کارهایی است که باید انجام شود و درواقع خیلی با دقت گزینش شده است تا به کاربران کمک کند که روی مقاصد و اهداف خود تمرکز کنند. پرسیل می‌گوید به‌طور میانگین بالغ‌ بر ۷۰ هزار فکر روزانه وارد ذهن افراد می‌شود و برای اینکه مهم‌ترین افکار فرد اولویت‌بندی شوند به یک برنامه‌ریزی نیاز است. او در این خصوص می‌گوید:

مغز شما مانند کامپیوتر در انتظار برنامه‌نویسی است. برنامه‌ریزی از قبل، تمرکز شما را افزایش می‌دهد و به‌ شما کمک می‌کند از قدرت ذهنی محدود خود به‌طور مؤثر استفاده کنید.

ویرایش جدید امسال این برنامه‌ریز، دارای جدیدترین پژوهش‌های علوم اعصاب و همچنین اصول موفقیت رهبران پرسیل است. گرایش رایج در برند پرسیل در واقع نیت او برای کمک‌ به افراد است تا این افراد بفهمند اگر مغزشان را برای کارهایی تنظیم کنند که واقعا از انجام آن‌ها لذت می‌برند، چقدر می‌توانند قدرتمند شوند. ازآنجایی‌که مغز بر اساس عادات و رفتار یادگیری‌شده کار می‌کند، پرسیل خواستار این است که افراد وقتشان را صرف تمرکز بر عادات و رفتار خود برای رسیدن‌‌ به موفقیت کنند. پرسیل برای کسانی‌ که می‌خواهند مغزشان را هک و دستکاری کنند، نکات مفید زیر را مطرح کرده است:

  • اقدامات روزانه‌ای انجام دهید که مغز شما را آماده می‌کند: خوب بخوابید، ورزش کنید، زیاد آب بنوشید، غذاهایی مصرف کنید که امگا ۳ دارند و قدرشناس باشید. این‌ها ساده به‌ نظر می‌ٰرسند و واقعا هم ساده هستند. پرسیل می‌گوید: «کلید موفقیت در اینجا این است که روتین‌هایی منظم به‌ وجود بیاورید که به‌ شما کمک کند سبک زندگی سالمی داشته باشید و بتوانید مغزتان را بهینه کنید.»
  • یک تحلیل از زندگی شخصی‌تان به‌ عمل آورید. همان‌طور که این تکنیک می‌تواند نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات شغلی شما را نشان دهد، می‌تواند چشم‌انداز باارزشی درمورد زندگی به‌ شما بدهد تا بتوانید اقدامات قدرتمندانه‌ای انجام دهید.
  • برای زمان و انرژی خود از قبل برنامه‌ریزی کنید. افرادی که مدیریت زمان مؤثری دارند، ابتدا انرژی خود را مدیریت می‌کنند. زمانی‌که انرژی خودمان را مدیریت کنیم، می‌توانیم هوشمندانه‌تر کار کنیم که این کار ما را قادر می‌سازد از انرژی ذهنی و احساسی خود بیشترین استفاده را ببریم.
  • قدرت مغز را در اوایل صبح به مهم‌ترین وظایف خود اختصاص دهید. این بدین معنا است که نباید قبل‌ از بیرون آمدن از تخت، هیچ‌گونه رابطه‌ای با رسانه‌های اجتماعی یا چک کردن صندوق ورودی خود داشته باشید. پرسیل معتقد است که این کارها انرژی مغزی و ذهنی شما را تخلیه می‌کند و اگر شما دراوایل صبح تنها روی مهم‌ترین کارها و وظایف خود تمرکز کنید، بیشتر به‌نفع شما است.
  • زمانی را برای مراقبت‌ و رسیدگی‌ به خودتان در نظر بگیرید. شاید قبلا هم این مسئله‌ را شنیده باشید؛ چراکه واقعا مهم است. پرسیل پیشنهاد می‌کند که روتینی با زمان‌های بین ۵ تا ۱۵ دقیقه برای خود به‌ وجود بیاورید که حتی اگر روز پرمشغله‌ای هم داشته باشید، باز هم به‌ خودتان رسیدگی کنید. او توصیه می‌کند که گزینه‌ی شما نباید این باشد که این کار را حذف کنید، بلکه باید چیزی را جایگزین آن کنید و از خود بپرسید که باید در این ۱۵ دقیقه چه‌کارهایی انجام دهم.
مغز

پرسیل درنهایت می‌خواهد بگوید که اگرچه مغز خیلی پیچیده است، ولی باز هم می‌توان با تلاش کردن، آن را به‌سمتی سوق داد که مورد علاقه‌ی شما باشد. او می‌گوید:

فکر می‌کنم بزرگ‌ترین اشتباهی ما این است که متوجه نیستیم پرورش یک مغز و ذهن سالم‌تر، چقدر آسان است.

شما درحال حاضر هم قدرت برنامه‌ریزی مغزتان برای رسیدن‌ به موفقیت را دارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات