سرمایه گذاران در استارتاپ به دنبال چه چیزی هستند

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های هر استارتاپی است؛ اما سرمایه‌گذاران به دنبال ایده‌های جدید و جذاب نیستند. مشتری، اتوماسیون و حمایت شرکت‌های معروف اولویت این افراد است.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید، هیچ استارتاپی بدون در اختیار داشتن پول و سرمایه نمی‌تواند رشد کند. بنابراین می‌توان گفت بقای یک استارتاپ به تصمیم سرمایه‌گذاران بستگی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از سرمایه‌گذاران حتی ایده‌ی یک استارتاپ را به‌درستی درک نمی‌کنند و برای اینکه پول خود را در اختیار یک کسب‌وکار قرار دهند، به موارد دیگری توجه می‌کنند. بنابراین در طول سخنرانی خود علاوه بر معرفی ایده، باید در مورد افتخارات، موفقیت‌هایی که داشته‌اید و جوایزی که کسب کرده‌اید نیز صحبت کنید.

آیا توانسته‌اید مشتری برای کسب‌و‌کار خود جذب کنید؟ آیا یک شخصیت معروف یا یک شرکت بزرگ کار شما را تأیید کرده است؟ آیا مدل درآمدی داشته‌اید که از اتوماسیون و بیش از یک یا دو جریان درآمد پشتیبانی کند؟ پاسخ این سؤال‌ها همان مواردی هستند که سرمایه‌گذاران بیش از هر چیزی به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

investor

آیا توانسته‌اید مشتری جذب کنید؟

مهم نیست که یک میلیون کاربر داشته باشید یا هزار مشتری برای خرید خدمات شما هزینه کرده باشند، مطمئنا اگر این اعداد و ارقام واقعی بودند به سرمایه‌ی شخص دیگری نیاز پیدا نمی‌کردید. داشتن حداقل یک مشتری بزرگ و جدی، به شما و دیگران ثابت می‌کند که محصولات و خدماتتان ارزش سرمایه‌گذاری دارند. ایده‌ها نمی‌توانند فروخته شوند؛ بلکه محصولات یا خدمات مفید این کار را انجام می‌دهند.

آیا از حمایت یک شخصیت معروف یا شرکت بزرگ برخوردار هستید؟

مطمئنا هیچ استارتاپی در ابتدای کار خود از حمایت شخصیتی که همه او را بشناسند یا شرکت‌هایی که در صنعت مربوطه، بزرگ و معروف شده‌اند بهره‌مند نیست. پس راه حل چیست؟ پاسخ این این است که باید به‌طور سخت و مداوم تلاش کنید که حداقل توجه یکی از چنین شرکت‌هایی را به سمت استارتاپ خود جذب کنید. افراد معروف در یک صنعت یا نمایندگان شرکت‌های بزرگ معمولا در رویدادها و همایش‌های مهم حضور پیدا می‌کنند. خودتان را به این افراد معرفی کنید و در مورد محصول یا خدماتی که تولید کرده‌اید توضیح دهید. ساختن برخی از این روابط ممکن است چند سال زمان ببرد. حتی ممکن است صدها ایمیل بدون پاسخ از طرف شما ارسال شود. پس بیش از هر چیزی روی روابط خود کار کنید. زمانی که مشتری‌ها نام یک شخصیت یا شرکت معروف را در سایت شما ببینند بیشتر به خرید محصولات علاقه‌مند می‌شوند. سرمایه‌گذاران نیز به همین صورت هستند و با دیدن یک نام آشنا بیشتر به استارتاپ مورد نظر اعتماد می‌کنند.

investor

آیا مدل درآمدی داشته‌اید که از اتوماسیون و بیش از یک یا دو جریان درآمد پشتیبانی کند؟

فرض کنید استارتاپی دارید که خدمات رنگ کردن منازل ارائه می‌دهد. مطمئنا هیچ شخصی حاضر نمی‌شود روی چنین خدماتی سرمایه‌گذاری کند. حتی اگر ده‌ها کارمند داشته باشید باز هم هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به انجام چنین کاری نمی‌شود. چرا؟ به دلیل اینکه شرکت شما از خدمات اتوماسیون استفاده نمی‌کند. قدرت کارمندان انسانی گران است، محدودیت دارد و قابل اعتماد نیست. همچنین عوامل زیاد دیگری می‌توانند چنین شرکتی را با شکست مواجه کنند. اما نرم‌افزاری که بتواند در اداره‌ی کسب‌وکار به استارتاپ کمک کند، نظر سرمایه‌گذاران را جلب خواهد کرد.

نیازی به سرمایه‌گذاری کلان برای ساخت نرم‌افزار نیست. نرم‌افزار ساده‌ای که به آسانی قابل فهم باشد، ارزش‌های آن تشخیص داده شود و مدیریت کسب‌و‌کار را راحت‌تر کند توجه مشتری‌ها و سرمایه‌گذاران را جلب خواهد کرد.

بنابراین سعی کنید ارزش‌های خودتان را بالا ببرید. کتاب بنویسید و روی روابط خود کار کنید. سعی کنید با افراد شناخته‌شده‌ای که در صنعت مرتبط با استارتاپ شما معروف هستند همکاری داشته باشید. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری انجام‌شده سوددهی بیشتری داشته باشد. وقت خود را برای جلب نظر سرمایه‌گذاران هدر ندهید و پیش از هر چیزی ارزش‌های خود و کسب‌وکارتان را بالا ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات