۱۴ ترفند کلیدی برای کسب‌ و کارهای کوچک از زبان اهل فن

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچک خود را راه‌اندازی کنید و احتمال شکست را کاهش دهید، شانس به شما رو کرده است.
تبلیغات

کارشناسان زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که اشتباهات صاحبان کسب‌وکارها را مشاهده کرده‌اند و می‌توانند به شما کمک کنند تا آن اشتباهات را تکرار نکنید. کارشناسان ۶۳ مرکز توسعه‌ی کسب‌وکار‌های کوچک (SBDCs) خوشحال می‌شوند تجربه‌ی خودشان را برای آغاز و رشد و توسعه یک کسب‌وکار در اختیار بقیه قرار دهند. این کارشناسان همه‌روزه با کارآفرینان کار می‌کنند و به آن‌ها مشاوره ارزان و حتی مجانی ارائه می‌دهند. این مراکز هر ۳۱ دقیقه به راه‌اندازی یک کسب‌وکار کمک می‌کنند و سالانه ۱.۳ میلیون ساعت به کارآفرینان مشاوره می‌دهند. از برخی از این مشاوران درخواست شد تا بهترین نکات برای شروع یک کسب‌وکار را در اختیار ما قرار دهند.

اساس استارتاپ یا کسب‌وکار نوپا

لی‌لمبرت، مدیر آلامدا کانتی اس‌بی‌دی‌سی در اوکلند کالیفرنیا، می‌گوید:

مشتری خود را بشناسید. شما برای موفق شدن به‌عنوان یک کارآفرین باید مشتری خودتان را بشناسید و بدانید چه چیزهایی از شما می‌خواهد. کلید موفقیت شما این است. وقت خود را صرف بازاریابی پارتیزانی کنید و ابتدا از سطوح پایین شروع کنید. قبل از اینکه کسب‌وکار خود را شروع و راه‌اندازی کنید، سراغ مشتری‌های خود بروید و با آن‌ها صحبت کنید. همیشه سعی کنید بازخوردهای آن‌ها در مورد کسب‌وکار خودتان را بررسی کنید. انجام این کارها رابطه‌ی شما با مشتری‌ها را قوی‌تر و طولانی‌تر خواهد کرد.

تاملا دارنر، مشاور مدیریتی کنتاکی اس‌بی‌دی‌‌سی، می‌گوید سعی کنید تجزیه و تحلیل دقیقی از رقابت داشته باشید. او اظهار می‌کند:

بسیاری از کارآفرینان فکر می‌کنند که رقیبی ندارند، ولی این‌گونه نیست. شما هم رقیبان مستقیم و هم رقیبان غیر مستقیم دارید.

برخی از مالکان کسب‌وکار‌ کارشان را با یک دید متمایز آغاز می‌کنند و دقیقا می‌دانند چه کاری می‌خواهند انجام دهند، درحالی‌که راه رسیدن به موفقیت برای بقیه مالکان به این شفافیت نیست. انریکه رومرو، مدیر منطقه‌ای دانشگاه تگزاس، حوزه پرمین اس‌بی‌دی‌سی، پیشنهاد می‌کند اگر جزو مالکانی هستید که راه رسیدن به موفقیت برایتان واضح نیست، سعی کنید ذهنتان را نسبت انواع گزینه‌ها باز بگذارید و افراد و چیزهای بیشتری وارد کارتان کنید. او می‌گوید:

اگر شما با مشتری‌های مختلف و زیادی کار کنید، در نهایت خواهید توانست بازار مخصوص خود را پیدا کنید و پایگاهی برای مشتری‌های خود بسازید که تا آخر باقی بماند.
استارتاپ

رابرت بان، مشاور تجاری اصلی مرکز توسعه فناوری و کسب‌وکار‌های کوچک آرکانزاس، پیشنهاد می‌کند که قبل از اینکه کسب‌وکار خود را شروع کنید، تکالیف خودتان را انجام دهید. رابرت بان در کارش با افرادی درگیر است که فکر می‌کنند اگر پول کافی برای اجاره و هزینه‌های ابتدایی داشته باشند، می‌توانند کارشان را آغاز کنند. او می‌گوید:

این افراد بعد از این، از خود می‌پرسند پس مشتری‌ها کجا هستند؟

اینکه اطلاعات یا تحقیقات در مورد بازار در چگونگی آماده شدن شما برای کسب‌وکار و به‌ دست آوردن سرمایه مهم هستند، یک چیز است و اینکه منابع در دسترس زیادی برای کمک به شما برای آماده‌سازی قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار وجود دارند، چیز دیگری است. 

حال سؤال اینجا است که اگر شما ایده‌های خوب بسیار زیادی داشته باشید، چه مشکلی پیش می‌آید؟ مارلنا سندی، مدیر برنامه ایلینوی اس‌بی‌دی‌سی در دانشکده دوپیج، می‌گوید مراقب باشید که در زمینه‌های مختلف زیادی سرمایه‌گذاری نکنید. او می‌گوید:

این که شما بخواهید ایده‌های مختلف خود را در یک زمان به کار بندید و انتظار داشته باشید همه‌ی آن‌ها به‌خوبی کار کنند، شدنی نیست.

او پیشنهاد می‌کند به‌جای اینکه از ایده‌های مختلف به‌طور همزمان استفاده کنید، ایده‌های خود را در لیستی وارد کنید و سپس فکر کنید و ببینید کدام ایده برای شما از بقیه بهتر است. او می‌گوید:

سؤالاتی که باید از خود بپرسید این است: بازار چه چیزی را می‌پسندد؟ رقیبان شما چه کسانی هستند؟ آیا شما در این زمینه‌ تجربه کافی دارید؟ سعی کنید تنها یک ایده را انتخاب کنید. این ایده باید بهتر از بقیه باشد. بعد از اینکه در این ایده به موفقیت کامل رسیدید، می‌توانید ریسک کنید و ایده‌های دیگر خود را نیز به همین ترتیب اجرا کنید.

مسائل مربوط به پول و اهمیت آن

رومرو معتقد است که شما باید یک وضعیت مالی مشخص قبل از راه‌اندازی داشته باشید. او می‌گوید:

قبل از شروع کار باید به‌خوبی سازمان‌یافته و آماده شده باشید. این سازماندهی شامل مرور و کار کردن روی اعتبار، ذخیره‌ی پول و به‌روز شدن در مورد موارد مالی مثل مالیات می‌شود؛ چراکه شما در حال آغاز کردن یک کار جدید هستید و راه پیش روی شما سخت است و نباید مانعی سر شما قرار بگیرد.

در مورد پول باید کارتان را با سرمایه‌‌ی کافی برای پوشش هزینه‌ها آغاز کنید تا به نقطه سربه‌سر برسید و هزینه و درآمد شما برابر شود. در آینده باید تصمیمات هوشمندانه‌ای برای حفظ اموال و اعتبار کسب‌وکار خود بگیرید. بان می‌گوید:

اگر شما پول خود را از یک کارت اعتباری، بانک یا یکی از اعضای خانواده دریافت می‌کنید، مراقب باشید. او می‌گوید:

اینکه شما با پول خود بدرفتاری کنید یک مسئله است و اینکه با پول اعضای خانواده‌ی خود برای شروع یک کار بدرفتاری کنید، یک مسئله‌ی دیگر. وقتی از فرد دیگری پول می‌گیرید، باید به نحوه‌ی دیگری با این پول برخورد کنید؛ چرا که این پول قرض است و باید در آینده آن را پس بدهید.
پول

او همچنین می‌گوید باید راه را برای سودآوری فراهم کنید:

اکثر مالکان کسب‌وکار می‌خواهند پول در بیاورند؛ اما باید بدانید که چه موقع به نقطه‌ی سربه‌سر می‌رسید. اگر نتوانید به‌موقع به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید، باید تصمیمات بزرگی بگیرید که یکی از آن‌ها، دست کشیدن از کار است.

سندی می‌گوید:

صفحات گسترده‌ی حساب‌وکتاب‌ و اطلاعات کاری به‌منزله‌ی دوستان کارآمد شما هستند. یک لیست از استارتاپ و هزینه‌های عملیاتی تهیه کنید و حساب دقیق خرج‌هایی که می‌کنید داشته باشید. مخاطبان خود را سازماندهی کنید و هرجور که می‌توانید آن‌ها را به‌روز نگه دارید.

وقتی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنید، باید به یاد داشته باشید که هرچیزی بهایی دارد. می‌توانید رسانه اجتماعی را به‌عنوان نمونه در نظر بگیرید. رسانه‌ی اجتماعی مجانی نیست. دارنل می‌گوید:

شما باید هزینه‌ی چیزها را یا با پول یا با وقتتان بپردازید. ساختن رسانه‌ی اجتماعی به‌عنوان یک استارتاپ زمان می‌برد.

تقاضای کمک کنید

بدانید چه موقع باید کمک بگیرید. بسیاری از کارآفرینان تلاش می‌کنند همه‌ی کارها را خودشان انجام دهند. سندی در این مورد هشدار می‌دهد:

مسئولیت‌های شما به‌اندازه کافی زیاد هستند. مدیریت زمان، یک نکته کلیدی برای انجام اکثر وظایف شما است. گاهی‌ اوقات باید یک گام روبه عقب بردارید و فکر کنید که آیا به کسی برای کمک نیاز دارید یا خیر و اگر نیاز داشتید، او را به‌موقع استخدام کنید.
همکاری

لمبرت می‌گوید:

دنبال افرادی بگردید که در کار شما مهارت فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند به شما در رویارویی با مشکلات سر راه به ‌عنوان مالک کسب‌وکار کمک کنند. تحقیقاتی از مؤسسه‌ی توسعه اقتصادی شرکت‌های کوچک نشان داد که ۷۰ درصد کسب‌وکار‌های کوچکی که از افراد ماهر و کارشناس کمک می‌گیرند، بیش از ۵ سال دوام می‌آورند که این رقم دو برابر کسب‌وکار‌هایی است که از این افراد ماهر کمک نمی‌گیرند.

در آخر و مهم‌تر از همه، رومرو می‌گوید:

همیشه درصدد یادگیری، یادگیری و یادگیری باشید. قطعا در آینده اشتباه خواهید کرد؛ آن هم به مقدار زیاد. سعی کنید از این اشتباهات درس بگیرید، رو به جلو حرکت کنید و این اشتباهات را بهبود ببخشید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات