ویژگی‌هایی که مانع موفقیت می‌شوند

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر از ویژگی‌های شخصیتی منفی که مانع موفقیت می‌شوند آگاهی نداشته باشید، ندانسته به دست خود باعث نابودی موفقیتتان خواهید شد.
تبلیغات

هر یک از ما انواعی از شخصیت و ویژگی‌هایی داریم که هویت ما را تعریف می‌‌کنند. بعضی از آن‌ها مثبت و سازنده و بعضی دیگر به‌شدت زیان‌آور و مخرب هستند. آیا می‌‌‌توانید باور کنید که عامل اصلی بسیاری از شکست‌هایتان، خودتان هستید؟ یکی از مهم‌ترین ملزومات موفقیت، کنار گذاشتن ویژگی‌های منفی و تقویت موارد مثبت است. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های شخصیتی منفی که مانع موفقیت هستند و لازم است کنار گذاشته شوند، اشاره می‌کنیم.

منفی‌بافی و احساس یأس

منفی‌بافی منجر به تفکر اجتناب‌ناپذیر شکست و قربانی بودن می‌شود. شخص بدبین انگیز‌ه‌ای برای حرکت و خلاقیت نخواهد داشت؛ زیرا در صورت تصور هر هدفی، انبوهی از مشکلات معقول و غیر معقول در ذهنش مجسم خواهد شد. سعی کنید خودتان را به تفکرات مثبت عادت دهید. همیشه همه‌ی جنبه‌های مثبت و منفی هر مسئله‌ای را در کنار هم ببینید و به جای تسلیم شدن دنبال راه‌ حل‌ برد-برد باشید.

تنبلی و تعلل

اغلب افراد تنبلی را به شوخی می‌گیرند، اما در این دنیای رقابتی لازم است برای کنار گذاشتن این ویژگی فورا اقدام کنید. در غیر این صورت از رقابت عقب خواهید ماند و ضرر خواهید کرد. تنبلی باعث می‌شود که فرصت‌ها را از دست بدهید و نتوانید کارهایتان را در موعد مقرر تمام کنید. موکول کردن کار‌ها به لحظات آخر اختیار عمل را سلب می‌کند. حتی اگر گمان می‌کنید که با برنامه‌ریزی انجام‌شده زمان زیادی در اختیار دارید، همواره مشکلات و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای هستند که مانع از انجام کار‌ها در موعد مقرر می‌شوند. مسئولیت‌پذیری و برنامه‌ریزی صحیح لازمه‌ی هر موفقیتی است.

شخصیت دمدمی مزاج

دمدمی ‌مزاج

اگر به‌صورت متداول عکس‌العمل‌های متضادی در رابطه با احساسات، اعتقادات و روابط اجتماعی با افراد در خودتان احساس می‌کنید، سعی کنید به‌صورت شخصی حتی اگر مجبور به گوشه‌گیری و تأمل در این باب شوید، این مسئله را برای خودتان حل کنید. مزاج دمدمی باعث می‌شود که در ذهن دیگران مردد و نامطمئن به نظر برسید. به جای این کار، احساس تدبیر و اقتدار را در خودتان رشد دهید تا در ضمیر ناخودآگاه اطرافیان حس اطاعت و احترام نسبت به شما شکل گیرد.

حسادت

انسا‌ن‌ها وقتی می‌بینند کسی اموال یا موقعیتی دارد که خودشان در دست‌یابی به آن‌ ناتوان هستند، احساس حسادت می‌کنند. آن‌ها اغلب بدون آنکه به دنبال ریشه‌ی مشکلات (که خودشان هستند) باشند، دیگران را به خاطر این ناکامی سرزنش می‌کنند. در باب پستی حسادت همین بس که یکی از گناهان بزرگ است. حسادت باعث می‌شود قناعت و لذت از دستاورد‌هایی که کسب می‌کنید از دست بدهید، همیشه روی کمبود‌های خود متمرکز شوید و افسوس بخورید.

خود بزرگ پنداری

خود بزرگ پنداری

اگر خودتان را بالاتر از سایر افراد می‌دانید و گمان می‌کنید که سزاوار امتیاز‌ها یا احترام‌های خاصی هستید و مقررات عرف جامعه در مورد شما صدق نمی‌کند؛ در واقع خودتان را تافته‌ی جدابافته دانسته و از جامعه جدا کرده‌اید. این احساس کاذب دستاورد مفیدی برای شما نخواهد داشت. ضرر اصلی این تفکر ضعف در برقراری رابطه با دیگران است که عامل اصلی برای موفقیت محسوب می شود.

احساس همیشه قربانی بودن

تفکر قربانی دانستن خود منجر به انکار و نادیده‌ گرفتن اشتباهات شخصی می‌شود و مسئولیت‌پذیری را کاهش می‌دهد. انکار اشتباه و محکوم کردن دیگران باعث می‌شود که موفقیت برایتان غیر قابل دست‌یابی باشد؛ زیرا با انکار ضعف و اشتباه‌های خود همواره آن‌ها را تکرار خواهید کرد و به دنبال بهبود نخواهید بود.

کمال‌گرایی

هر یک از ما نقص‌هایی داریم. چه آن‌ها را قبول داشته باشیم یا نه، با دنباله‌روی از کمال‌گرایی در مورد خود یا دیگران متضرر خواهید شد. کمال‌گرایی در کنار جنبه‌های مثبتی که می‌تواند داشته باشد، در اغلب موارد نابودکننده‌ی روحیه است؛ زیرا فرد هیچ‌گاه از دستاورده‌هایش لذت نخواهد برد. بهتر است به محدودیت‌های خود احترام بگذارید و تا حد امکان سعی در بهبود آن‌ها داشته باشید. روحیه‌ی کمال‌گرایی منجر به شکل‌گیری تفکر صفر یا صد می‌شود که فرد در صورت ناتوانی در کسب عالی‌ترین دستاورد، انگیزه‌ای برای تلاش ندارد و بهترین نتیجه را نیز از دست می‌دهد.

خودشیفتگی

اگر فقط خودتان را شایسته‌ی بهترین‌ها می‌دانید و حتی با سوءاستفاده از دیگران روی این قضیه پافشاری می‌کنید، باید بدانید که دست بالای دست بسیار است و این حس خودشیفتگی دوستانتان را از اطراف شما پراکنده خواهد کرد. به استعدادهای دیگران احترام بگذارید و واقعیت را بپذیرید. در این صورت می‌توانید روابط دوستانه‌ای با افراد بهتر از خودتان داشته باشید و برای رشد بیش‌تر از آن‌ها کمک بگیرید.

غیر از موارد ذکرشده، ویژگی‌های شخصیتی مثبت یا منفی دیگری هم هستند که به‌صورت غیر مستقیم روی زندگی ما تأثیر می‌گذارند. زمانی را برای تفکر درباره‌ی خودتان و نحو‌‌ه‌ی کنار گذاشتن ویژگی‌های منفی اختصاص دهید. هر زمان که بتوانید احساسات و عادت‌های خودتان را مدیریت کنید، هرگز به دست خود مانع موفقیت خودتان نخواهید شد. سعی کنید همواره منطقی رفتار کنید تا همیشه موفق باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات