چرا شرکت در برخی جلسات شبکه‌سازی تلف کردن وقت است

یک‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
امروزه همایش‌های بسیاری برای فراهم کردن فرصت آشنایی با افراد موفق برگزار می‌شود اما شاید به اندازه‌ای که گمان می‌کنید سودمند نباشند.
تبلیغات

یکی از راه‌های موفقیت آشنا شدن با افراد موفق و صاحب نفوذ یا همان شبکه‌سازی است، ولی جان رامپتون کارآفرین موفق و مشاور کسب و کار عقیده‌ی دیگری دارد. در ادامه نظر او را می‌خوانیم:

من گاهی وقت‌ها حرف‌هایی می‌زنم که چندان برای عموم خوش‌آیند نیست. برای نمونه شرکت در جلسات شبکه‌سازی را بی‌فایده می‌دانم. این به آن معنی نیست که من ضد اجتماعی هستم یا از دعوت شدن در این مراسم بیزارم. هر زمان که این جلسات هدفی داشته باشند و سخنران قابل توجهی دعوت شده باشد، من در آن‌ها شرکت خواهم کرد. اگر افرادی که آن‌جا هستند ایده‌های فوق‌العاده یا انرژی اثربخشی داشته باشند، من هم حضور خواهم داشت. اما تمایلی به حضور در جلساتی که با یک کارت دعوت فرستاده می‌شوند و در پس آن به دنبال جذب مشتری هستند، ندارم.

صادقانه از خودتان بپرسید که چه تعداد ارتباط مفیدی در جلسات قبلی شبکه سازی ایجاد کرده‌اید؟ اگر این مراسم دستاورد قابل توجهی برایتان نداشته است، بهتر است وقتتان را هدر ندهید.  

گرگ مک‌کوین مولف کتاب «تلاش بیش‌تر نتیجه‌ی کم‌تر» و نویسنده‌ی مجله کسب و کار هاروارد درباره‌ی مصاحبه‌ی خود با انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ثروتمند استروم‌بک (که به خاطر مهارت بالا در واسطه‌گری به او لقب آقای داوس داده‌اند) می‌گوید اکثر این افراد اعتقاد داشتند که ۹۹ درصد مراسم شبکه‌سازی چیزی جز اتلاف وقت نیست.

شبکه سازی

چرا رویدادهای شبکه‌سازی ممکن است اتلاف وقت باشد

به دلایل زیر بسیاری از افراد نمی‌توانند از فایده‌های این جلسات بهره‌مند شوند.

  • درک صحیحی از شبکه‌سازی ندارند. شبکه‌سازی تبادل ارزش‌های سودمند برای طرفین است نه فقط یک مهمانی برای دوست‌یابی. 
  • تمرکز به فروش محصول یا خدمات و غفلت از آشنایی و رابطه‌سازی.
  • دنبال نکردن ارتباطات جدید.
  • مراجعه به رویدادهای اشتباه‌ و ضعیف.
  • ذهنیت نامناسب در مورد شبکه‌سازی و پنداشتن آن به عنوان تحمیل کاری.

به عقیده‌ی الکس ترن‌بول بنیان‌گذار و مدیر عامل گوروو؛ رویدادهای شبکه‌سازی لزوما بهترین محل برای تجربه‌ی این امر نیستند. این رویداد‌ها افراد مختلفی را کنار هم جمع می‌کنند، اما پس از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا چیزی غیر از سروصدا و شلوغی در انتظارتان خواهد بود؟

افرا‌د مهمی که اکثر حاضران مایل به آشنا شدن با آن‌ها هستند، توسط جمعیت احاطه و سوال‌ پیچ می‌شوند. سایرین نیز توسط دلالانی که فقط برای بازاریابی به آن‌جا آمده‌اند، به صحبت گرفته می‌شوند. 

در اغلب دعوت‌نامه‌های مراسم استارتاپی، از چهره‌های مطرحی نام برده می‌شود که عملا قابل دسترسی نیستند و شرکت در آن مراسم تفاوتی با تماشای عکس وی نخواهد داشت!

شبکه سازی

شبکه‌سازی را کنار بگذارید

با دقت در سخنان استروم‌بک متوجه می‌شویم که او اهمیت اولین تاثیر را اغراق شده می‌داند. به گفته‌ی وی: «هر کسی دچار این اشتباه می‌شود. آن‌‌ها تلاش می‌کنند که بهتر به نظر برسند و ذهنیت خوبی ایجاد کنند و در نهایت این که فراموش‌ نشدنی باشند. من برای خودم معیار‌هایی دارم. مانند بقیه افراد لباس شیک و رسمی نمی‌پوشم. به تاثیر اولین برخورد اهمیتی نمی‌دهم. اغلب در ملاقات‌های اول به دنبال ذهنیت‌سازی نیستم. ترجیح می‌دهم که مردم در طول زمان من را بشناسند.» 

استروم‌بک اضافه می‌کند که که اغلب فرصت‌های مهم شبکه‌سازی در لحظات غیررسمی رخ می‌دهند. شاید در هنگام صرف چای در یکی از کافی‌شاپ‌های شهر یا در حین بازدید از نمایشگاهی که فقط افراد خاصی به آن‌جا دعوت می‌شوند. گپ‌زنی‌های آن‌جا می‌توانند تا پاسی از شب ادامه داشته باشد.

سخن آخر او این است که در کل شبکه‌سازی را کنار بگذارید. هر کسی که کار مهمی برای انجام دادن دارد، به خصوص آن‌هایی که درجات بالایی در تجارت یا سیاست دارند، تمایل به شرکت در جلسات شبکه‌سازی را ندارد. آن‌ها مشتاق صحبت‌های ارزشمند با افراد ارزشمند هستند که می‌تواند دوستانه و خصوصی باشد. من به ظاهر افراد اهمیتی نمی‌دهم اگر آن‌ها ارزش وقت من را داشته باشند.

داوس در حدود سه‌ هزار آشنای قدرتمند دارد. او می‌گوید: «من هنوز هم نیاز دارم که انتخابی رفتار کنم. باانگیزه و متمرکز  و ریسک‌پذیر باشم. در نهایت این که من خودم را در میان افراد باارزشی قرار می‌دهم و با جریان آن‌ها همراه می‌شوم. زمانم را با کسانی صرف می‌کنم که از بودن با آن‌ها لذت می‌برم.»

شبکه سازی

در عوض چه باید کرد

از سخنانم اشتباه برداشت نکنید. رابطه‌سازی به خصوص وقتی که بخواهید تجارت خود را توسعه دهید، بسیار مهم است. اما برای این منظور راه‌های بهتری از شرکت در این جلسات بی‌فایده وجود دارد.

ترن‌بول پیشنهاد می‌دهد کار ارزشمندی انجام دهید که سایر افراد را به شبکه‌سازی با شما علاقه‌‌مند کند. چیزی بسازید که برای عده‌ای ارزشمند‌ باشد. مطالب مفیدی به رایگان منتشر کنید. به طور خلاصه برای افرادی که علاقه‌مند به شبکه‌سازی با آن‌ها هستید، کار مفیدی انجام دهید.

بهتر است بگذارید کارتان به جای شما صحبت کند. من همیشه قابل اعتماد، قوی و ثابت قدم بوده‌ام و کارم را با کیفیت انجام داده‌ام. در نتیجه افرادی که مطالب من را به اشتراک می‌گذاشتند یا ارتباطاتی که داشتم، من را به دیگران معرفی می‌کردند. یک محصول فوق‌العاده‌ای عرضه کنید. یک مطلب ارزشمند منتشر کنید. سعی کنید فراتر از انتظار بازار ظاهر شوید تا افراد ارزشمند خودشان به دنبال رابطه با شما باشند. پس از آن باید سعی کنید رابطه‌تان را با افراد ارزشمندی که مایل به همکاری با آن‌ها هستید حفظ کنید.

بهترین راه برای ایجاد ارتباط با افراد تاثیرگذار اشتراک مطالب‌ آن‌ها و پیدا کردن راهی برای کمک به آن‌ها است. اگر مقاله‌ای دارید که به نقطه ضعف‌های آن‌ها اشاره می‌کند، می‌توانید آن را به همکاری ارجاع دهید تا به کمک رسانه‌های اجتماعی به گوش آنان برساند. فراموش نکنید که در کمک‌های خود سخاوتمند باشید و نباید هیچ توقعی داشته باشید.

ارتباط

راه‌های ایجاد ارتباط

مراسم خود را برگزار کنید

اگر به دنبال تقویت روابط با مشتریان خود هستید، بهتر است دعوت‌نامه‌ی عرضه‌ی محصول یا جشن انحصاری را برای آن‌ها ارسال کنید. اجازه دهید که مهمانانی را با خود به همراه آورند تا با افراد جدیدی آشنا شوید. فراموش نکنید که هدف اصلی تامین ارزش‌های اضافی برای مشتریان فعلی است.

دوست‌یابی را بیش‌تر کنید

فرض کنیم که برای یک رویداد ورزشی یا کنسرت چهار بلیط در اختیار دارید. یکی از مشتریان یا شرکای استراتژیک را دعوت کنید. از آن‌ها بخواهید افرادی را به همراه خود بیاورند که ملاقات با آنها سودمند باشد. با این کار هم یک ارتباط جدید دارید و هم رابطه‌ی فعلی را تقویت کرده‌اید.

روابط سابق را احیا کنید

این کار برای وقتی است که شما یکی از افراد حرفه‌ای مانند همکار یا همکلاسی سابق که سابقه‌ی آشنایی با او را داشته‌اید، دنبال می‌کنید. پس از ترک هر شغلی یا موقعیتی سعی کنید رابطه‌ی خود را حفظ کنید. شاید یکی از آن‌ها به موقعیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند یا با فرد مهمی ارتباط داشته باشد.

ارتباطات آنلاین

به لطف گسترش اینترنت، اکنون می‌توان بدون محدودیت های جغرافیایی و تلف شدن وقت در مسیر رفت و آمد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با افراد مهمی از سراسر دنیا ارتباط برقرار کرد که فرصت فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات