هر رزومه کاری تنها ۶ ثانیه برای اثبات ارزش خود فرصت دارد

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تحقیقات نشان می‌دهند که رزومه‌ها‌ی کاری کامل خوانده نمی‌شوند و اگر در عرض ۶ ثانیه نتوانند توجه مسئول منابع انسانی را جلب کنند، دور انداخته خواهند شد.
تبلیغات

گاهی اوقات ما ساعت و روزها زمان صرف می‌کنیم تا بتوانیم رزومه‌ی کاری خود را تکمیل کنیم. حتی گاهی اوقات مقدار قابل توجهی هزینه می‌کنیم تا یک فرد متخصص برایمان رزومه بنویسد؛ اما باز هم نمی‌توانیم در سمت شغلی یا شرکت مورد نظر دعوت به مصاحبه شویم. دلیل این موضوع چیست و چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟

مسئولین منابع انسانی رزومه‌ها را نگاه نمی‌کنند

این روزها تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است و بسیاری از شرکت‌ها از فرم‌ آنلاین برای درخواست استخدام استفاده می‌کنند. از آنجایی که پر کردن فرم‌ آنلاین راحت‌تر است، متقاضیان زیادی آن‌ را پر می‌کنند. درنتیجه مسئولان منابع انسانی از ATS (سیستم ردیابی متقاضیان) استفاده می‌کنند تا بتوانند درخواست‌های دریافت‌شده را در مدت‌زمان کمتری بررسی کنند. این سیستم‌ها متقاضیانی که شرایط مورد نظر را نداشته باشند کنار می‌گذارند. حتی تحقیقات نشان می‌دهند که تنها ۳ درصد افرادی که به‌صورت آنلاین تقاضانامه پر می‌کنند برای مصاحبه‌ی حضوری دعوت می‌شوند. بنابراین اگر فرم آنلاین پر کردید و برای مصاحبه‌ی حضوری دعوت نشدید، یعنی سیستم‌های ATS فرم شما را رد کرده‌اند.

resume

رزومه‌ها ممکن است دیده شوند اما خوانده نمی‌شوند

تصور کنید که هزاران نفر برای یک موقعیت شغلی درخواست پر می‌کنند و بعد از بررسی ATS-ها، رزومه‌ی صدها نفر برای بررسی بیشتر در اختیار مسئولان منابع انسانی قرار می‌گیرد. این افراد فرصت ندارند که رزومه‌ی صدها متقاضی را با دقت بررسی کنند؛ بنابراین باید طوری طراحی شده باشند که توجه این افراد را به خود جلب کنند. درواقع نتیجه‌ی یک مطالعه نشان می‌دهد که اگر رزومه‌ی شما نتواند در مدت‌زمان ۶ ثانیه توجه کارمند منابع انسانی را به خودش جلب کند، دور انداخته خواهد شد.

استفاده از فضای سفید به نفع شما است

برای اینکه یک رزومه بتواند در عرض ۶ ثانیه ارزش خودش را ثابت کند، باید باارزش‌ترین محتوا را در کمترین زمان در اختیار کارمند منابع انسانی قرار دهد. ۲ نکته‌ی زیر در نوشتن یک رزومه‌ی تأثیرگذار کمک می‌کنند:

۱- فضای سفید داخل رزومه، خوانایی متن را افزایش می‌دهد: هرچقدر مقدار فضاهای سفید داخل صفحات رزومه بیشتر باشد، راحت‌تر خوانده می شود. بنابراین به جای اینکه رزومه‌ی خود را در یک صفحه خلاصه کنید، آن را در ۲ صفحه بنویسید. یک صفحه‌ی شلوغ ممکن است باعث شود که فرد استخدام‌کننده، رزومه‌ی شما را کنار بگذارد. یک قاعده‌ی کلی برای افزایش خوانایی رزومه وجود دارد و این است که مقدار حاشیه‌ی صفحه نباید کمتر از ۷ اینچ و اندازه‌ی فونت آن نباید کمتر از ۱۱ باشد.

۲- حقایق را ذکر کنید و از خودتان تعریف نکنید: برای اینکه رزومه‌ی خود را خلوت کنید تمام جملاتی را که در مورد ارزش و اهمیت یک دستاورد توضیح می‌دهند کنار بگذارید. جملاتی مانند «من یک فرد نوآور و خلاق هستم که در این زمینه تخصص دارم.» هیچ تأثیر مثبتی روی افراد استخدام‌کننده نخواهد گذاشت. در عوض حقایق را بیان کنید. به‌عنوان مثال بگویید: «من یک تیم ۲۰ نفره با بودجه‌ی ۵۰۰ هزار دلاری را مدیریت کرده‌ام.» استفاده از اعداد نه‌تنها خوانایی رزومه را بالا می‌برد بلکه در ذهن خواننده بیشتر ماندگار می‌شود.

resume

یاد بگیرید خودتان رزومه بنویسید

نوشتن رزومه‌، علم پرتاب موشک نیست و نیازی نیست که حتما توسط یک فرد متخصص انجام شود. بسیاری از افراد هزینه‌های بسیار بالایی می‌پردازند تا بتوانند یک رزومه‌ی تأثیرگذار داشته باشند. اما واقعیت این است که هر شغلی مهارت‌های خاص خودش خود را می‌خواهد و بهتر است که با توجه به هر شغل روی موارد مورد نظر تأکید بیشتری شود. اینکه بخواهید برای هر درخواست شغل از یک نفر تقاضا کنید برایتان رزومه بنویسد، بسیار پرهزینه خواهد بود. از طرفی نوشتن رزومه یک مهارت محسوب می‌شود. بنابراین کمی زمان بگذارید و خودتان این کار را انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که این روزها توصیه‌نامه‌های تخصصی، تأثیر بیشتری نسبت به رزومه دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات