استراتژی های رشد از زبان یک استارتاپ تکنولوژی

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استراتژی‌های ناشی از تجربیات واقعی ارزش بسیار بالایی دارند و به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند که مسیر درست را تشخیص داده و به رشد و سوددهی برسند.
تبلیغات

کسب‌و‌کارهای نوپا یا استارتاپ‌ها همواره به دنبال استراتژی‌های رشد دهنده هستند تا بتوانند با افزایش مشتری‌های وفادار خود، کسب‌و‌کارشان را رونق دهند. علاقه و تمایل کسب‌و‌کارهای استارتاپی به رشد سریع باعث به وجود آمدن عبارت جدیدی به نام «هک رشد» شده است. این عبارت زمانی به کار می‌رود که یک استارتاپ بخواهد از طریق روش‌های بازاریابی به رشد سریعی برسد. به طوری که بسیاری از آن‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر خود از ایده‌ها و روش‌های جدید استفاده می‌کنند. استارتاپ MonDevices در سال ۲۰۱۵ تحت نظر شرکت موفق فعالیت خود را آغاز کرد و با استفاده از هک رشد توانست به پیشرفت مورد نظر خود برسد. این استارتاپ یکی از ارزان‌ترین مانیتورهای خواب هوشمند را به بازار عرضه می‌کند. این مانیتورها تنفس و حرکت بچه‌ها را در خواب زیر نظر داشته و به والدین کمک می‌کنند که خواب خوب و راحتی را در طول شب داشته باشند. لو گرونکو (Lev Grzhonko)، مدیرعامل این استارتاپ در مورد استراتژی‌های تأثیرگذار روی موفقیت این شرکت صحبت کرده است که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

idea

۱- تیمی از افراد سرمایه‌گذار روی پروژه تشکیل دهید

یک تیم خوب، پایه و اساس رشد هر کسب‌و‌کاری است. استفاده از نقطه‌ی قوت هر یک از اعضای تیم و سپردن مسئولیت‌های مناسب به او باعث بالا رفتن میزان بهره‌وری و بهبود نتایج می‌شود. گرونکو یکی از دلایل موفقیت استارتاپ خود را استخدام افرادی می‌داند که نسبت به موفقیت شرکت متعهد بوده و ایده‌های جالبی ارائه می‌دهند. او می‌گوید: «شرکت ما ارزش اجتماعی بسیار بالایی دارد. محصولات ما تلاش می‌کنند که جان انسان‌ها را نجات دهند. ما فکر می‌کنیم اغلب کسب‌و‌کارها دارای ارزش‌های اجتماعی هستند که باید با دیگران به اشتراک گذاشته شوند.»

تمام افرادی که در تیم‌های کوچک مشغول به کار هستند باید با جدیت کار کنند. محیط کار گروه‌های کوچک باید شفافیت داشته و اعضای آن با هم احساس راحتی داشته باشند. همچنین باید اهداف شرکت را به خوبی بشناسند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند. اما دنیای استارتاپ برای همه‌ی افراد نیست. کسانی که دوست دارند به آن‌ها گفته شود چه کاری باید انجام دهند و ترجیح می‌دهند در محیط‌های ساخت یافته کار کنند، نمی‌توانند با فرهنگ استارتاپ کنار بیایند. کسانی که در محیط استارتاپ کار می‌کنند به کار خود علاقه دارند و هر روز خود را با عشق و علاقه به کارشان آغاز می‌کنند. کارآفرینان می‌دانند که چه موقع بهترین افراد را دور خود جمع کرده‌اند. زمانی که تمام اعضای تیم بتوانند به طور مستقل کار کنند و با ابتکارات خود شرکت را روبه‌جلو پیش ببرند.

۲- بودجه شرکت را خودتان تأمین کنید و رشد آهسته و مداوم داشته باشید

استارتاپ MonDevices تأکید زیادی روی تأمین بودجه شرکت توسط خود شرکت و داشتن رشد مداوم می‌کند. گرونکو می‌گوید: «دریافت میلیون‌ها دلار سرمایه بسیار وسوسه‌انگیز است و مشکلات شرکت را به سرعت حل می‌کند. اما این روش گاهی اوقات و مخصوصا برای کارآفرینان جواب نمی‌دهد.» پیدا کردن منابع مالی توسط خود شرکت از طریق بوت‌استرپ (عدم دریافت پول از سرمایه‌گذاران) و رسیدن به یک جریان ثابت از درآمد باعث سوددهی شرکت می‌شود. اهداف سرمایه‌گذاران کاملا متفاوت از اهداف بنیان‌گذاران است. سرمایه‌گذاران موفقیت شرکت‌های زیادی را هدف قرار می‌دهند در حالی که بنیان‌گذاران تنها برای پیروزی و موفقیت شرکتی که راه‌اندازی کرده‌اند وقت می‌گذارند. خیلی سخت است که یک شرکت بدون دریافت سرمایه‌ی اولیه به ارزش میلیون دلاری دست پیدا کند. اما احساس رضایت بعد از انجام چنین کاری به مراتب بیشتر از دریافت پول از سرمایه‌گذار خواهد بود.

growth

۳- محصول بدون نقص تولید کنید

روی محصول خود تمرکز کنید و به حرف‌هایی که در اطرافتان زده می‌شود توجهی نکنید. اخبار مرتبط با کارآفرینان جدید و باانرژی همراه با محصولات هوشمندانه‌تر تمام شدنی نیست. اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید باید به رقابت کردن عادت کنید. ارائه‌ی کار خوب و باکیفیت در هر بازاری ارزش دارد. بنابراین اگر بتوانید کار خود را ساده، قابل اعتماد و مقرون به صرفه ارائه دهید، هیچ جای نگرانی برای رقابت وجود نخواهد داشت. مشتری‌ها ارزش کار شما را تشخیص داده و به شما مراجعه خواهند کرد. طبق گفته‌های گرونکو، زمانی که توجهی به صحبت‌های اطرافیان نداشته باشید و روی کار خودتان تمرکز کنید، کسب‌و‌کارتان در موفق‌ترین موقعیت ممکن قرار خواهد گرفت. او می‌گوید« «ما سراغ یکی از ساده‌ترین تکنولوژی‌هایی رفتیم که نتایج قابل اعتمادی عرضه می‌کند و با پرداخت مبلغ کمی نسبت به رقبا در اختیار مشتری‌ها قرار می‌گیرد. ما قصد داریم تکنولوژی خود را در آینده پیشرفت دهیم و به موفقیت‌های بیشتری برسیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات