صرفه‌جویی؛ عادت مشترک ثروتمندترین مردم دنیا

جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
صرفه‌جویی کمک می‌کند که از نظر مالی به نقطه آسایش برسید و آرامش ذهنی پیدا کنید. در چنین شرایطی می‌توانید تصمیم‌های مالی هوشمندانه‌تری بگیرید.
تبلیغات

«آیا صرفه‌جویی کردن در زندگی کار سختی است؟» این سؤالی است که اخیرا در سایت کوئرا مطرح شده و برنی کلیندر، کارآفرین، سرمایه‌گذار و مشاور به آن پاسخ داده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت پاسخ او را از زبان خودش بخوانید:

صرفه‌جویی کردن در زندگی بسیار راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. بسیاری از مردم تمام حقوق ماهیانه‌ی خود را بلافاصله بعد از دریافت خرج می‌کنند. آن‌ها حتی قادر نیستند در روز مبادا بدون قرض کردن یا فروختن اشیاء قدیمی خود مبلغ مورد نظرشان را به دست آورند. این مدل زندگی کردن بسیار دردناک است. مخصوصا زمانی که از کارتان متنفر باشید و به دلیل نیاز مالی نتوانید حتی به خارج شدن از محیط کار فکر کنید. اگر یک سال به خودتان سختی بدهید و هر ماه ۱۰ درصد حقوق ماهیانه‌ی خود را پس‌انداز کنید، در پایان سال مبلغ قابل توجهی برای روز مبادا خواهید داشت. بعد از گذشت ۵ سال، حقوق ۶ ماهتان را پس‌انداز خواهید کرد و این موضوع بسیاری از استرس‌ها و اضطراب‌ها را از بین خواهد برد.

saving money

بعد از گذشت مدتی، صرفه‌جویی تبدیل به یکی از عادات زندگی شما خواهد شد. دیگر می‌دانید که کدام فروشگاه مواد غذایی ارزان‌تری دارد و فاصله‌ی کدام پمپ بنزین تا محل کار و خانه‌ی شما کمتر است. من همین کار را در زندگی انجام می‌دهم. اول هر ماه مقداری از حقوق ماهیانه‌ام را نقد می‌کنم و سعی می‌کنم تا پایان ماه با همان مقدار پول زندگی کنم. من با استفاده از این روش توانسته‌ام ماشین خوبی برای خودم بخرم و حتی می‌توانم بخشی از پس‌اندازم را سرمایه‌گذاری کنم. سرمایه‌گذاری کردن روی پروژه‌های سودمند باعث افزایش میزان درآمد من می‌شود. درنتیجه می‌توانم همین امروز بدون هیچ نگرانی از شغلی که دوستش ندارم استعفا دهم.

البته این را هم بگویم که من آدم خسیسی نیستم و برای هر یک دلاری که خرج می‌کنم برنامه‌ریزی ندارم. من برای وقتم ارزش قائل هستم و در هیچ چیزی زیاده‌روی نمی‌کنم. من زندگی ارزانی ندارم تنها یاد گرفته‌ام که صرفه‌جویی کنم. حتی در رستوران انعام خوبی می‌دهم و لوازم گران قیمتی می‌خرم که می‌دانم سال‌ها برای من کار خواهند کرد. از اینکه قیمت کامل محصولی را پرداخت نمی‌کنم احساس لذت می‌کنم. بخشی از این طرز تفکر به این دلیل است که من سرمایه‌گذار هستم. می‌دانم خیلی سخت است که بخشی از درآمد باید برای مالیات کنار گذاشته شود. بنابراین اگر بتوانم درآمدم را ۱۰ درصد افزایش بدهم، مانند این است که مالیاتی پرداخت نمی‌کنم. شما به‌طور معمول اگر سالیانه ۱۰ هزار دلار بابت بنزین، مواد غذایی و لوازم خانگی خرج کنید و خرید خود را از فروشگاه‌های تخفیف‌دار انجام دهید، در پایان سال می‌توانید ۱۰۰۰ دلار صرفه‌جویی کنید.

اینکه به‌طور منطقی در زندگی خود صرفه‌جویی داشته باشید کمک می‌کند که پول خوبی برای روز مبادا ذخیره کنید. همین موضوع اعتمادبه‌نفس شما را افزایش و میزان استرس و اضطراب را کاهش خواهد داد. مطمئنا زمانی که ذهن شما درگیر پرداخت بدهی و قبض‌ها باشد، نمی‌تواند تصمیم‌های مالی درستی اتخاذ کند. هرچقدر مقدار پس‌انداز بیشتر باشد، مقدار آرامش ذهنی نیز بیشتر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات