موفقیت در زندگی با تمرین «نه» گفتن

جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مهارت «نه» گفتن از جمله عواملی است که در مدیریت زندگی و موفقیت افراد تأثیر بسزایی دارد. بعلاوه باید بدانیم که به چه مواردی جواب منفی دهیم.
تبلیغات

در زندگی بعضی افراد که قلب رئوفی دارند یا خجالتی‌ هستند، لحظاتی پیش می‌آید که با درخواست‌هایی از طرف دوستان و آشنایان‌ روبرو می‌شوند. اما با وجود مشغله یا بی‌میلی که نسبت به انجام آن درخواست دارند، نمی‌توانند پاسخ «نه» بدهند. با توجه به اینکه زمان بسیار محدود و گران‌بها است، این عدم توانایی موجب می‌شود که فرد دچار مشکلاتی در زندگی شخصی و شغلی‌اش گردد.

کیمانزی کانستبل کارآفرین، نویسنده، مشاور، مدافع آزادی است که شرایط زندگی‌اش را این‌گونه تعریف می‌کند: «از زمانی که خودم را شناختم به مدت ۱۲ سال یک رؤیا را در سرم می‌پروراندم؛ اما هیچ برنامه‌ای برای تحقق آن نداشتم. هر روز صبح از خواب بیدار می‌شدم و امیدوار بودم که کمی بیشتر از روز قبل تلاش کنم. اما بالاخره در سال ۲۰۱۱ رؤیایم را برای برپایی یک کسب‌وکار جدی‌تر دنبال کردم و برنامه‌ای مشخص برای زندگی‌ام تدارک دیدم.»

کیمانزی کانستبل: پس از اینکه نه گفتن را آغاز کردم، از نتایج مثبت آن و تأثیرش بر زندگی و کسب‌وکارم شگفت‌زده شدم.

او ادامه می‌دهد: «تلاشم را بیشتر کردم و زمان کار‌ کردنم به ۶۰ الی ۸۰ ساعت در هفته رسید. اما گاهی اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای می‌افتاد که مرا از مسیر اصلی‌ام دور می‌کرد. من یاد گرفتم که برای کم کردن وقایع مزاحم لازم است به یک سری موارد در زندگی‌ام نه بگویم تا فضا و زمان و انرژی بیشتری برای برنامه‌های شخصی‌ام پیدا کنم.»

در ادامه ۶ موردی که «نه» گفتن به آن‌ها الزامی است را معرفی می‌کنیم:

وابسته نباشید

زندگی گاهی بسیار سخت می‌شود و ما احتیاج داریم تا یک همراه، مانند والدین، دوست، شریک کاری، همکار یا همسر در کنار خود داشته باشیم. لازم است دقت داشته باشید که مشورت کردن بسیار ارزشمند است اما وابستگی در تصمیم‌گیری می‌تواند بسیار مخرب باشد. اگر فرد درست و قابل اعتمادی در کنار شما است، عالی است! اما همه‌ی وظایف را به او واگذار نکنید تا موجب تنبلی و نزول تلاش شما نشود.

ارتباطات نامناسب را قطع کنید

در زندگی گاهی به افراد نادرستی برمی‌خورید؛ همان افرادی که حرف و عملشان یکی نیست، کنترل اعصابشان را ندارند، در زندگی شخصی و شغلی‌ جدی و هدفمند نیستند و موجب ناراحتی و حتی شکست شما می‌شوند. یادتان باشد که مجبور به معاشرت و هم‌نشینی با این افراد نیستید و وقتی تصمیم بگیرید آن‌ها را از زندگی‌تان کنار بگذارید، درمی‌یابید که چه بار سنگینی از شانه‌هایتان برداشته شده و صعودتان سرعت گرفته است.

مشاغل اجباری را ترک کنید

اگر به شغلی مشغول هستید که به آن علاقه‌ای ندارید از آن دست بکشید. من به مدت ۱۲ سال در بخش فروش یک شرکت کار می‌کردم اما از انجام دادن هر روز این مسئولیت فراری بودم تا اینکه تصمیم گرفتم رؤیای کارآفرینی خودم را دنبال کنم. در حال حاضر عاشق شغلم هستم و هر روز پیشرفت و شادی‌ام افزایش می‌یابد.

رهایی

عادات ناسالم را کنار بگذارید

عادت‌هایمان سبک زندگی ما را کنترل می‌کنند. پس برای رسیدن به نتایج خوب لازم است عادات خوب را جایگزین عادات بد کنیم. برای مثال انتخاب غذاهای سالم تأثیر بسیاری بر انرژی بدن و سطح تمرکز و عملکرد ذهنی‌مان دارد. همچنین اضافه‌وزن داشتن موجب می‌شود در محیط کار و اجتماع منزوی‌تر شویم و اعتمادبه‌نفسمان کاهش یابد. عادات دیگر نیز مانند ساعت خواب، ورزش، مطالعه‌ی منظم، برنامه‌ریزی و... بر زندگی شخصی و شغلی‌مان تأثیرگذارند.

افراد منفی را حذف کنید

در انتخاب دوستان و نزدیکانتان بسیار آگاه باشید تا افرادی را که منفی‌نگر هستند برنگزینید. چنین افرادی انرژی شما را هدر می‌دهند و اجازه‌ی ریسک کردن و خلاقیت را از ذهن شما می‌گیرند. پس آن‌ها را از اطراف خود حذف کنید و به مشارکت‌های تجاری با افراد نادرست پایان دهید.

در گذشته جا نمانید

اگر در کودکی‌ دوران سخت و خاطرات تلخی داشته‌اید. اگر وضع مالی‌تان خوب نبوده است یا اگر در راه خلافی رفته‌اید، هم‌اکنون مسیر درست را بپیمایید. همه‌چیز به تصمیم شما بستگی دارد، پس برخیزید و تغییرات مثبت ایجاد کنید. قرار نیست گذشته تکرار شود. هر فصلی از زندگی می‌تواند شروعی نو باشد، کافی است راه مختص خودتان را پیدا کنید.

اجازه ندهید دیگران برای شما تصمیم‌گیری کنند. این زندگی و این کسب‌وکار متعلق به خود شما است. به تمام مواردی که به ضررتان است «نه» بگویید و با اعتمادبه‌نفس بالا تصمیماتتان را عملی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات