چگونه می توان شرایط سخت زندگی را بهتر اداره کرد

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با رعایت نکاتی که ذهنتان را آرام و شما را از عوامل استرس‌زا دور می‌کنند، می‌توانید دید بهتری به مشکلاتتان داشته باشید.
تبلیغات

سارابی سارندرا، مشاور و روانشناس، در سایت Quora در پاسخ به این پرسش که «وقتی حس می‌کنیم همه‌چیز زندگی خلاف میل ما پیش می‌رود، چگونه می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم؟» توصیه‌هایی بر اساس تجربیات شخصی و پزشکی خود به اشتراک گذاشته و معتقد است که با استفاده از این راهنمایی‌ها می‌توانید احاطه‌ی بهتری به مشکلات داشته باشید.

عجله نکنید

 اولین نکته برای آرامش در شرایط سخت، این است که صبور باشید. به ذهنتان استراحت بدهید و یک گام به عقب بردارید. سرعت جریانات زندگی‌تان را کمی کاهش دهید.

هوشیار باشید

 با آرامش ذهنی و هوشیاری، می‌توانید اضطرابتان را پایین بیاورید. به کمک تمرین‌های مدیتیشن احساسات خود را درک و کنترل کنید. فکرتان را از همه‌ی عناصر مزاحم خالی کنید و به‌آرامی روی خودتان متمرکز شوید.

خودتان را باور کنید

 مهم نیست که وضعیت کنونی تا چه حد دشوار است، در حال حاضر خودباوری و ایمان به خود، ضروری‌ترین چیزی است که به آن نیاز دارید. ما زمانی که با چالش‌های بزرگ مواجه می‌شویم، اعتمادمان را به توانایی‌هایمان از دست می‌دهیم. اما باید بدانید تفکری که افراد در شرایط بحرانی نسبت به خودشان دارند و درصد خودباوری آن‌ها است که برندگان را از افراد ترسو و بی‌اثر متمایز می‌کند.

با افراد مثبت در ارتباط باشید

 با افرادی معاشرت کنید که انرژی مثبت به زندگی‌تان می‌آورند. به‌ویژه اگر خانواده و دوستانتان حس بهتری به شما می‌دهند، حتماً برنامه‌ریزی کنید و زمانی را با آن‌ها بگذرانید. به دوستان مثبت و خوش‌بین زنگ بزنید. انرژی خوب آن‌ها حتماً در شما بازتاب پیدا می‌کند.

خوب بخوابید

 هرگز نمی‌توانید تأثیر شگفت‌انگیز خواب خوب را دست کم بگیرید. خواب، فاکتور فوق‌العاده‌ای است که حواس شما را تعدیل می‌کند و شما را از استرس رهایی می‌دهد. اگر به مشکل بی‌خوابی دچار شده‌اید، یک کتاب غیر داستانی انتخاب کنید (ترجیحاً کتابی که تم انگیزه بخشی داشته باشد) و آن را مطالعه کنید. احتمال بیشتری وجود دارد که با این روش، بتوانید کمی استراحت کنید.

 یک مطلب خنده‌دار تماشا یا مطالعه‌ کنید

 شکی نیست که در شرایط نامطلوب و دشوار، خندیدن اصلاً کار ساده‌ای نیست. بااین‌حال توانایی خندیدن در سختی‌ها، به تغییر افق دید شما بستگی دارد. تماشا یا خواندن یک مطلب طنز، ذهن شما را از عوامل استرس‌زا دور می‌کند و سنگینی افکارتان را کاهش می‌دهد.

ورزش کنید

 ورزش و تمرین‌های فیزیکی باعث ترشح اندورفین در مغز می‌شود. اندورفین‌ها مسکن‌ها و محرک‌های طبیعی بدن هستند که به ما کمک می‌کنند حس خوبی داشته باشیم. از خانه بیرون بروید و کمی بدوید. اگر دوست دارید به باشگاه بروید ولی مهم این است که با فعالیت زیاد، عرق کنید: مطمئن باشید که احساس بهتری خواهید داشت.

ویدیوهای انگیزشی TED Talks را تماشا کنید

 اغلب ویدیوهای TED Talks، در مدت ۱۵ دقیقه، شما را از انرژی و انگیزه‌ی واقعی پر می‌کنند. سارندرا با تأکید روی این گزینه می‌گوید: «حتی در شرایطی که صرفاً ناراحت هستید، این ویدیوها به تغییر خلق شما کمک می‌کنند.»

از یک یتیم‌خانه یا آسایشگاه دیدن کنید

 خیلی از اوقات، مشکلات ما آن‌قدر هم که فکر می‌کنیم بزرگ نیستند. با بازدید از نوانخانه یا آسایشگاه‌ها، می‌توانید متوجه شوید که میلیون‌ها نفر، دوست دارند در همین نقطه‌ای باشند که شما آن را وخیم میدانید.

کمتر حرف بزنید

 نکته‌ی آخر اینکه وقتی حس می‌کنید همه‌ی دنیا علیه شما است، تلاش کنید زیانتان را کنترل کنید. برای اجتناب از هرگونه استرس یا آسیب بیشتر، کمتر صحبت کنید. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند، پیش از حرف زدن، خوب فکر کنید. این نکته‌ی مهم یقیناً به کمک شما می‌آید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات