بعد از دعوا با همکارمان چه کاری انجام دهیم

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
از ایجاد اختلاف نظر در محیط کار  نمی‌توان اجتناب نکرد؛ مهم این است که بعد از دعوا اوضاع را کنترل کنید و اجازه ندهید دلخوری‌ها ماندگار شوند.
تبلیغات

در همه‌ی محیط‌های کاری و به خصوص زمانی که کار به‌صورت تیمی انجام می‌شود، میان اعضا اختلاف نظر به وجود می‌آید. گاهی اوقات زمانی که فشار کار بالا باشد، یک اختلاف کوچک منجر به دعوا می‌شود. در چنین شرایطی بهترین کار این است که بعد از گذشت چند دقیقه شرایط را آرام کنید. معمولا یک معذرت خواهی رسمی جواب نمی‌دهد و هر اتفاق کوچکی می‌تواند شرایط را بدتر از قبل کند. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، بهتر است مسئله را به طور کامل باز کنید و با همکارتان حرف بزنید. شاید کمی سخت به نظر برسد، اما کدورت‌ها را به‌طور کامل از بین می‌برد. ۳ روش زیر در انجام این کار به شما کمک می‌کنند.

fighting

۱- به مدت چند دقیقه از محیط دور شوید

اگر امکانش را دارید، از محیط کار بیرون بروید و کمی هوای تازه بخورید. سعی کنید خودتان را آرام کنید و شرایط محیط را در ذهن خود مرور کنید. بهترین راه این است که بعد از دعوا خودتان را کاملا تخلیه کنید. به‌عنوان مثال یک ایمیل بنویسید و همه‌ی حرف‌هایی را که در ذهنتان دارید، به فرد مورد نظر بگویید. انسان معمولا بعد از مرور حرف‌های خود متوجه می‌شود که ناعادلانه برخورد کرده‌‌ است و از ارسال ایمیل پشیمان می‌شود. نوشتن یک نامه یا ایمیل به شما کمک می‌کند که همه‌ی حرف‌های خود را یکجا ببینید. همچنین متوجه شوید که تند برخورد کرده‌اید و نیازی به تکرار کردن بعضی جملات نیست. حتی شاید به خودتان بیایید و احساس کنید که کمی زیاده روی کرده‌اید. حال که آرام شده‌اید و درک بهتری از شرایط پیدا کرده‌اید، راحت‌تر می‌توانید وارد مراحل بعدی شوید.

۲- اشتباهات خود را بپذیرید

حتی اگر احساس می‌کنید کاملا حق با شما است، بازهم کمی زمان بگذارید و شرایط پیش‌آمده را تحلیل کنید. به این فکر کنید که چه اتفاقی افتاده است و شما چگونه برخورد کرده‌اید. حتی اگر احساس می‌کنید همکارتان مقصر است، بازهم به واکنش خودتان فکر کنید. بنابراین قبل از صحبت دوباره با همکارتان، نقش خود را در دعوا مشخص کنید. سپس یک جلسه با همکارتان بگذارید و اشتباهاتی را که انجام داده‌اید، بپذیرید.

اعتراف کردن به اشتباه کار آسانی نیست. مخصوصا زمانی که بدانید تنها هدفتان این بوده است که پروژه را به سمت جلو هدایت کنید. اما گفتن کلمه‌ی «متأسفم» از ته دل به همه‌ی اعضای تیم نشان می‌دهد که شما توانایی مدیریت و رهبری یک تیم را دارید. راه‌های زیادی برای معذرت خواهی کردن وجود دارد و شما می‌توانید هرکدام را که راحت‌تر هستید، انتخاب کنید. معذرت خواهی کردن میزان اثربخشی مکالمه را به شدت بالا می‌برد.

fighting

۳- به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید

اجازه بدهید همکارتان نیز نظرش را بیان کند و بگوید چه احساسی دارد. بعد از اتمام صحبت‌های خود سکوت کندی و به حرف همکارتان گوش بسپارید. اگر به طرف مقابلتان اجازه‌ی صحبت کردن ندهید، حتی صادقانه‌ترین معذرت خواهی هم فایده‌ای نخواهد داشت. اینکه سعی کنید مکالمه را خودتان به پایان برسانید، تأثیر بدی بر طرف مقابل می‌گذارد. فراموش نکنید که همکارتان نیز باید احساساتش را بابت این جریان بیان کند. این موضوع هم به نفع شما و هم به نفع دیگر اعضای تیم خواهد بود. مطمئنا بعد از این گفتگو، روابط دوستانه‌ای میان شما شکل نخواهد گرفت، اما حداقل هر دوی شما به درک بهتری از منظور طرف مقابل خواهید رسید.

اینکه بعد از دعوا همه چیز را نادیده بگیرید و وانمود کنید که اتفاق خاصی نیفتاده است، ساده‌ترین راه حل است. اما گاهی اوقات گذر زمان هم نمی‌تواند رفتار شما را از ذهن دیگران پاک کند. مطمئنا گفتگوی بعد از دعوا سخت‌ترین مکالمه‌ی عمرتان است؛ اما تأثیر مثبتی روی شما خواهد گذاشت. نشان دادن یک رفتار حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که تجربه‌ی خوبی به دست آورید و در آینده رابطه‌ی بهتری با همکارانتان برقرار کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات