راهکاری علمی برای داشتن مغزی جوان

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مغز هم مانند سایر اعضای بدن، برای سلامت و جوان ماندن به ورزش‌ها و تمرین‌هایی نیاز دارد؛ تمرین‌هایی خاص برای ذهن، قوه‌ی تفکر و تشخیص که آن‌ها را پویا نگاه دارند.
تبلیغات

کتاب‌خوان‌ها، متخصصین دستور زبان، واژه‌شناس‌ها و متخصصین تریوییم (علوم سه‌گانه‌ی منطق، دستور زبان و فن بیان) از موهبت دارا بودن مغز جوان‌تر برخوردارند. چرا که آن‌ها هر روز مهارتی خاص را تمرین می‌کنند.

محققین دانشگاه پزشکی اکستر و کینگ کالج لندن اطلاعاتی که توسط ۱۷ هزار نفر افراد بالای ۵۰ سال تهیه شده است، پردازش کردند و بین انجام جدول کلمات متقاطع و بهبود عملکرد شناختی آن‌ها یک همبستگی پیدا کردند و نشان دادند سن مغز افرادی که جدول کلمات متقاطع حل می‌کنند از سن بیولوژیکی آن‌ها ۱۰ سال جوان‌تر است. این جوانی بخصوص در سرعت برهان آوری و دقت حافظه کوتاه‌مدت بیشتر نمایان است.

بر اساس نظر هنری ماهنک، مدیر ارشد پوزیتساینس و توسعه‌دهنده‌ی BrainHQ که یک برنامه‌ی آموزش مغز بر اساس علم نوروپلاستیسیتی (انعطاف‌پذیری عصبی/مغزی) است، در گزارش این مطالعه در رابطه با علت و معلول، بزرگنمایی شده است.

«این گزارش به ما نشان نمی‌دهد که کسانی که جدول متقاطع حل می‌کنند به خاطر این کار کاهش شناختی کمتری دارند یا کسانی که کاهش شناختی کمتری دارند، احتمالا از حل جدول‌های متقاطع لذت بیشتری می‌برند و به همین دلیل سراغ آن می‌روند.» او این مطالب را با اشاره به یک تحقیق دیگر که توسط محققین دانشگاه ویرجینیا انجام شده، بیان کرده است. در گزارش تهیه‌شده توسط دانشگاه ویرجینیا، افراد بر اساس سن طبقه‌بندی شده‌اند. بر طبق همین دسته‌بندی، کسانی که جدول کلمات متقاطع حل می‌کنند عملکرد شناختی بهتری دارند. اما آن‌ها هیچ نشان و گواهی پیدا نکردند که تأییدی باشد بر این موضوع که حل جدول متقاطع بر روند کاهش شناختی مرتبط با سن، تأثیرگذار است.

BrainHq

برای آنکه به جواب صحیح و رابطه‌ی علت و معلول مرتبط با این موضوع دست یابیم، دانشمندان کاری را انجام دادند که به آن «آزمایش‌های تصادفی کنترل‌شده‌ی آینده‌نگر» می‌گویند. در چنین مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به گروه‌های جدول متقاطع و بدون جدول متقاطع تقسیم‌بندی می‌شوند و در طول زمان مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا بررسی شود که آیا حل کردن جدول کلمات متقاطع به عملکرد شناختی آن‌ها کمکی می‌کند؟

ماهنک می‌گوید چنین آزمایشی یک‌ بار انجام شده است. محققین دانشگاه آیوا روی ۶۸۱ نفر این تحقیق را انجام دادند. آن‌ها از جدول کلمات متقاطع به‌عنوان فعالیتی برای مقایسه با تمرین‌های برنامه‌ریزی شده، بر اساس پلاستیسیتی که در BrainHQ وجود دارد، استفاده کردند. محققین دریافتند که اعضای گروه BrainHQ به‌طور قابل توجهی از نظر سرعت پردازش، توجه و عملکرد اجرایی از گروه جدول کلمات متقاطع بهتر هستند و پیشرفت بیشتری داشته‌اند. اعضای گروه BrainHQ همچنین پیشرفت بیشتری در کارهای روزمره و معیارهای استاندارد حال و حوصله نشان دادند.

به گفته ماهنک: «دلیل این موضوع این است که کسانی که جدول کلمات متقاطع حل می‌کنند، بخشی از زمان را در حالت ایستا و برای پیدا کردن یک کلمه صرف می‌کنند. کاربران BrainHQ دائما با تمرین‌های پویا و تنظیم‌شده به چالش کشیده می‌شوند تا سرعت و دقت پردازش اطلاعات در ذهن خود را بهبود بخشند و از آن‌ها خواسته می‌شود که نتایج شخصی بهتری به دست آورند.»

Brain

آیا می‌خواهید ذهن خود را تیز و دقیق نگه دارید؟ آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا به‌تازگی گزارشی منتشر کرده است که ۳ راهکار برای مبارزه با کاهش ادراک و پیری مغز پیشنهاد می‌دهد:

۱. تمرین‌های مغزی

تمرین تفکر و اندیشیدن سریع یک روش بسیار مؤثر است. سرعت پردازش تمرینی است که شرکت ماهنک، ۱۰ سال پیش به آن دست یافت و در  BrainHQ از آن استفاده کرد.

۲. تمرین‌های بدنی

هر چیزی که برای قلب خوب باشد برای مغز نیز خوب است. هرچند که نتایج به‌دست‌آمده از تمرین‌های فیزیکی و مبارزه با زوال ادراک گاهی کمی مبهم هستند.

۳. داروی فشار خون

درمان نکردن فشار خون بالا در طول زمان اثر منفی روی عملکرد مغز می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات