معرفی دانشکده کسب و کار هاروارد

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
دانشکده کسب‌وکار هاروارد، برترین دانشکده کسب‌وکار جهان است که علاوه بر رشته‌های اصلی خود، برنامه‌های تحصیلی MBA و دوره‌های آموزشی آنلاین نیز ارائه می‌کند.
تبلیغات

دانشکده کسب‌وکار هاروارد (HBS) در بوستون، ماساچوست آمریکا واقع شده است. این دانشکده در سال ۱۹۰۸، توسط بخش علوم انسانی دانشگاه هاروارد تأسیس و دو سال بعد، به‌عنوان یک دانشکده مستقل شناخته شد. در سال ۱۹۲۰، با پایه‌گذاری متد آموزشی مطالعه‌ی موردی، تعداد دانشجویان این دانشگاه به ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

Harvard Business School

رتبه‌ی جهانی

در آخرین رده‌بندی سازمان آموزش عالی آمریکا در سال ۲۰۱۷، دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد به‌عنوان برترین دانشکده مدیریت، اقتصاد و تجارت انتخاب شده است. به‌علاوه، در رده‌بندی نشریه و مرکز تحقیقاتی بلومبرگ هم این دانشکده در جایگاه اول قرار گرفته است.

دانشکده کسب و کار هاروارد (HBS) در کنار دانشکده‌های کسب‌وکار بوث، اسلون، کلاگ، استنفورد، وارتون و کلمبیا، گروه مراکز عالی نخبگان مدیریت (M7) را تشکیل داده‌اند.

مرکز تحقیقات بین‌المللی

HBS ۹ مرکز پژوهشی بین‌المللی و ۴ دفتر منطقه‌ای دارد که در آسیا و اقیانوس آرام (هنگ‌کنگ، شانگهای، سنگاپور) کالیفرنیا در آمریکا، پاریس در اروپا، هند در جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی (استانبول، دبی، تل‌آویو)، ژاپن و آمریکای جنوبی قرار دارند.

برنامه‌های تحصیلی

رشته‌های دانشگاهی

رشته‌های اصلی دانشکده کسب‌وکار هاروارد عبارت‌اند از:

حسابداری و مدیریت، مدیریت بازرگانی، اقتصاد دولتی و بین‌المللی، مدیریت کارآفرینی، مدیریت مالی، مدیریت عمومی، بازاریابی، مذاکرات، سازمان‌ها و بازارها، رفتار سازمانی، استراتژی، مدیریت تکنولوژی و عملیات.

دوره‌های MBA

دوره‌ای دوساله برای بررسی دنیای کسب‌وکار با متد مطالعه‌ی موردی است که در هر جلسه، دانشجویان را در مقام تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. طبق بیانیه‌ی دانشگاه هاروارد، آموزش کار تیمی، آموزش توسعه‌ی محصولات و خدمات، آموزش کار شراکتی در تجارت بین‌الملل و شیوه‌های شروع کسب‌وکارهای کوچک از اهداف دوره‌ی MBA هستند.  

دانشجویان در سال اول باید دروس اجباری را در دو ترم بگذرانند که ترم اول شامل شناخت ویژگی‌های درونی سازمان مانند تکنولوژی‌، مدیریت عملیات، بازاریابی، امور مالی، کنترل گزارش دهی، رهبری و رفتار سازمانی است و ترم دوم آموزش تجارت، دولت‌، اقتصاد جهانی، استراتژی، مدیریت کارآفرینی، مذاکرات، مالیه‌ی پیشرفته‌ و رهبری سازمانی را شامل می‌شود.

دانشجویان از سال دوم می‌توانند درس‌های خود را از بین ۹۶ واحد درسی متنوع انتخاب کنند.  

سیستم نمره‌دهی دانشکده کسب‌وکار هاروارد، ۵۰ درصد بر اساس نمره‌ی امتحان پایان‌ترم و ۵۰ درصد بر اساس مشارکت دانشجو در فعالیت‌های عملی طول ترم است.

دوره‌های مدیریت اجرایی پاره وقت

این دوره‌ها بر موضوعاتی نظیر رهبری، استراتژی، مالی، کارآفرینی و نوآوری متمرکز هستند. هدف این دوره‌ها، گسترش افق دید مدیران اجرایی و ارتقاء سطح سازمان‌ها است.

دوره‌های دکترا

شامل هشت برنامه‌ی تمام‌وقت برای دانش‌پژوهان علاقه‌مند به تحصیلات عالی است. برای آموزش آکادمیک دکترا، ۲ سال و نیم و برای بخش پایان‌نامه، ۲ سال زمان در نظر گرفته شده است. رشته‌های دکترا عبارت‌اند از: اقتصاد تجاری، رفتار سازمانی، استراتژی و مدیریت عملیاتی و تکنولوژی.

برنامه‌ی تابستانی بخش مدیریت، برای دانشجویان سال دوم به بالا و با هدف آشنا کردن آن‌ها با انواع فرصت‌های عملی دنیای کسب‌وکار است. در  این برنامه دانشجویان باید یک دوره‌ی کارآموزی دریکی از شرکت‌های معرفی‌شده بگذرانند و در پایان، تأییدیه‌ی آن شرکت را مبنی بر عملکرد موفق خود، به دانشگاه تحویل دهند.

دوره‌های آموزشی آنلاین (HBX)

HBX

دانشکده کسب‌وکار هاروارد، از مارس سال ۲۰۱۴، دوره‌های آنلاین آموزشی خود را با نام HBX ارائه می‌دهد. سطح مقدماتی این دوره‌ها در مباحث استراتژی‌های آزاد و حل بحران توسط پروفسور کلایتون کریستنسن برگزار می‌شود. از آگوست سال ۲۰۱۶، دوره‌ی مدیریت مالی هم به دوره‌های ذکرشده اضافه‌ شده است. بخش آنلاین هاروارد با همکاری شبکه WGBH، یک سری کلاس مجازی اینترنتی را هم به خدمات خود افزوده است. طول هر دوره‌ی آنلاین و مجازی دانشکده هاروارد، ۱۲ تا ۱۸ هفته است.

زندگی دانشجویی

دانشجویان این دانشکده می‌توانند به یک یا چند واحد از ۸۰ باشگاه کمپ دانشگاه ملحق شوند. انجمن دانشجویی این دانشکده که SA نام دارد، رابط اصلی دانشجویان و فضای اداری دانشگاه است.

مدیریت کارآفرینی (TEM)

همان‌طور که گفته شد، کلیه‌ی دانشجویان دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد در سال اول تحصیل باید دروس اجباری یکسانی را بگذرانند. دانشجویانی که متمایل به تحصیل در رشته‌ی مدیریت کارآفرینی هستند، از سال دوم گرایش خود را انتخاب می‌کنند.

هدف اصلی این رشته، آشنا کردن دانشجویان با مسائل واقعی کارآفرینان و راه‌حل‌های آن‌ها، متدهای تصمیم‌گیری در مراحل مختلف حیات یک شرکت، تجزیه‌وتحلیل مشکلات پیچیده‌ی تجاری و تعیین وظایف اجرایی مسئولین بازرگانی است. بینش این رشته بر مبنای این جمله تعریف می‌شود: مدیر کارآفرین، بررسی می‌کند که چگونه افراد دانش، آرمان و بینش خود را به عمل تبدیل می‌کنند.

برخی از دروس این رشته عبارت‌اند از:

کارآفرینی مالی، کارآفرینی و سرمایه‌داری جهانی، کارآفرینی در فناوری اطلاعات و خدمات بهداشتی، فروش و بازاریابی، کشف مشتری در مشاغل کارآفرینی، تفکر طراحی و متدهای خلاق حل مسائل، مدیریت تولید، مدیریت مالی بنگاه‌های کوچک، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، راه‌اندازی تکنولوژی‌های تجاری، مدیریت با علوم داده، بازار سازی، مدیریت نیروی فروش، شاخص‌های تجاری تکنولوژی، انرژی در قرن ۲۱، سرمایه‌ی ریسک‌پذیر و سرمایه‌ی خصوصی.

Harvard Business School Classes

 ثبت‌نام و پذیرش

متقاضیان برای ثبت‌نام اولیه در این دانشگاه، باید مراحل زیر را طی کنند:

۱- درخواست‌نامه باید به‌صورت آنلاین تنظیم شود و مدارک زیر به آن ضمیمه شوند:

  • مدرک لیسانس معتبر از یکی از دانشگاه‌های آمریکا یا مدرک معادل آن (مدارک کارشناسی سه و چهارساله از دانشگاه‌های بین‌المللی پذیرفته می‌شود)
  • مدارک تمام دوره‌های آموزشی، علمی و عملی که دانشجو پیش از این در هر مؤسسه‌ای گذرانده است
  • فهرست و مدارک کلیه‌ی دوره‌های غیر آکادمیک

۲- نمره‌ی آزمون GMAT یا GRE

۳- نمره‌ی آزمون TOEFL (مجموع امتیاز بالای ۱۰۵)، IELTS  (بالای ۷.۵) یا PTE (بالای ۷۵)

۴- یک مقاله درباره‌ی درک شخصی فرد از توانایی‌های خود در برنامه MBA هاروارد

۵- دو توصیه‌نامه از اساتید دانشگاهی یا کارشناسان باصلاحیت در مورد دانش تئوریک و مهارت‌های دانشجو

۶- رزومه (CV) استاندارد

۷- امضا و پذیرش قوانین و سیاست‌های دانشگاه هاروارد

۸- ۲۵۰ دلار هزینه‌ی بررسی درخواست‌نامه

پس از این مرحله و درصورتی‌که دانشگاه مدارک، نمرات و تقاضانامه‌ی دانشجو را بپذیرد، او را به مصاحبه دعوت می‌کند. جلسه مصاحبه، ۳۰ دقیقه به‌صورت حضوری یا از طریق اسکایپ، توسط چند تن از اعضای هیئت‌علمی بخش کسب‌وکار که مدارک پیشین دانشجو را مطالعه کرده‌اند انجام می‌شود.

پس از مصاحبه‌ی علمی، دانشجو باید تا ۲۴ ساعت، نظر و بازخورد خود را در مورد این مصاحبه در سایت دانشگاه ثبت کند.

Harvard Business School

مسیر شغلی

دانشکده کسب‌وکار هاروارد، تحصیلات را پایان راه دانشجویان نمی‌داند. این دانشکده با برپایی کمپ‌های حرفه‌ای و کارگاه‌های مدیریت، کارآفرینی و رهبری، معرفی دانشجویان به سمینارها و کنفرانس‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها و دعوت از کارآفرینان برتر دنیا، به دانشجویان کمک می‌کند علایق و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و آن‌ها را چه در دوران تحصیل و چه پس از فارغ‌التحصیلی، در راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی یا پیوستن به شرکت‌های موردنظر حمایت می‌کند.

۵۰ استاد متخصص در زمینه‌ی کاریابی، دانشجویان را از مرحله‌ی ارزیابی شخصیتی تا تهیه رزومه کاری، توصیه‌نامه‌ها، آمادگی برای مصاحبه‌های شغلی و مذاکرات و درنهایت تکنیک‌های شبکه‌ی کسب‌وکار جهانی یاری می‌کنند.

مرکز کارآفرینی و نوآوری هاروارد

مرکز کارآفرینی راک دانشگاه هاروارد، در سال ۲۰۰۳ توسط سرمایه‌گذاری به نام آرتور راک تأسیس شد. این مرکز از تحقیقات و مطالعات علمی دانشجویان در زمینه‌ی کارآفرینی حمایت می‌کند، به دانشجویان دکترا که متمایل به فعالیت در این زمینه باشند کمک‌هزینه‌ی سرمایه‌گذاری می‌دهد و هر سال رقابتی برای کشف بهترین ایده‌های تجاری برگزار می‌کند. درصورتی‌که دانشجویان بتوانند ایده‌ی نوین و ارزشمندی در زمینه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار ارائه دهند، ۱۵ هزار دلار جایزه می‌گیرند. در حال حاضر ۴۵۰ دانشجو در این مرکز توسط ۳۵ پروفسور مدیریت کارآفرینی، در حال آموزش هستند. 

در دوره‌های آموزشی کارآفرینی، فرآیندهای تجاری، امور مالی و زمینه‌های کارآفرینی تدریس می‌شوند. این برنامه‌ها بر از میان برداشتن شکاف تحلیل‌های تئوریک و واقعیات دنیای استارتاپ‌ها تأکید دارند.

دانشکده کسب‌وکار هاروارد، لابراتوار ویژه‌ای برای نوآوری‌های اقتصادی دارد که فضایی آموزشی برای توسعه‌ی کارآفرینی و نوآوری است. به دانشجویانی که متمایل به فعالیت در این حوزه باشند، وام‌های سرمایه‌گذاری داده می‌شود.

انتشارات هاروارد، کتاب‌ها و نویسندگان

انتشارات دانشکده کسب‌وکار هاروارد در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان یک مؤسسه‌ی خصوصی و با هدف بهبود عملکرد مدیریت در یک دنیای در حال تغییر تأسیس شد. این انتشارات کتاب‌های تجارت و بازرگانی، مقالات رهبری، مدیریت سازمانی، مطالعات موردی و نشریه‌ی ماهنامه‌ی کسب‌وکار هاروارد را منتشر می‌کند.

برخی از مشهورترین کتاب‌های منتشرشده‌ی هاروارد که برای مطالعات غیر آکادمیکی تألیف شده‌اند و به صورت آنلاین هم به فروش می‌رسند:

۱- از سری کتاب‌های همراه مدیران: ۱۷ مهارت رهبری

۲- راهنمای مدیریت اجرایی هاروارد

۳- راهنمای مبانی تحلیل داده برای مدیران

۴- بازاریابی تحلیلی چطور سازمان شما را متحول می‌کند

۵- ۱۰ مقاله درباره‌ی فروش

محبوب‌ترین کتاب‌های سال دانشگاه هاروارد:

۱- ایده‌های مدیریتی سال ۲۰۱۷ با مقدمه‌ی «نوآوری اخلالگر چیست» - نویسندگان: کلایتون کریستنسن، آدام گرنت، ویجای گاوینداراجان، توماس دونپورت

۲- راهنمای رهبری تیم - نویسنده: ماری شاپیرو

۳-  همکاری هوشمند - نویسنده: هایدی گاردنر

۴- سری کتاب‌های هوش هیجانی - نویسندگان: دنیل گیلبرت، آن مک کی، گرچن اسپریتزر، ترزا آمابایل

۵- انتخاب‌های هوشمندانه: راهنمای تصمیم‌گیری بهتر - نویسندگان: جان هاموند، رالف کینی، هاوارد رایفا

۶- ابر مصرف‌کنندگان: راهی ساده، سریع و پایدار برای رشد برتر - نویسنده: ادی یون

۷- سری کتاب‌های ۱۰ مقاله‌ی هاروارد: رهبری، مدیریت افراد، ارتباطات، تعامل، تیم، مدیریت زمان، اجرا، برگزاری جلسات، بازخورد مؤثر، مدیریت پروژه، تفویض، مبانی مالی، پیاده‌سازی طرح کسب‌وکار، مدیریت تغییر، نوآوری، راهبردها، مدیریت خویشتن

استادان برتر

Clayton Christensen

در فهرست برترین استادان مدیریت جهان، ۴ استاد از دانشکده کسب‌وکار هاروارد حضور دارند:

  • کلایتون کریستنسن (Clayton Christensen) - تخصص: نوآوری
  • مایکل پورتر (Michael Porter) - تخصص: استراتژی
  • نانسی کوهن (Nancy F. Koehn) - تخصص: رهبری
  • لیندا هیل (Linda A. Hill) - تخصص: رهبری

به علاوه، پروفسور روری مک دونالد (Rory McDonald)  در سال ۲۰۱۶ در لیست بهترین استادان زیر چهل سال دنیا قرار گرفته است.

Harvard Business School

دانشکده کسب‌وکار هاروارد در یک نگاه

ثبت‌نام سالانه : ۹۳۵ نفر از بین ۹۵۴۳ متقاضی

تعداد دانشجویان مقطع  دکترا: ۱۴۷ نفر از ۸۴۴ متقاضی

تعداد دانش‌پژوهان دوره‌های اجرایی: ۱۰,۶۱۴ نفر

تعداد دانشجویان دوره‌ی آنلاین: ۶۶۷۲ نفر

تعداد استادان و هیئت‌علمی دانشگاه: ۲۳۱ نفر

تعداد کتاب‌های منتشرشده در سال ۲۰۱۶: ۱۳ کتاب، ۱۸۳ مقاله‌ی تحقیقی، ۵۴۴ مقاله‌ی آموزشی

متوسط نمره GMAT دانشجویان: ۷۳۰

هزینه‌ی تحصیلات برای دانشجویان مقیم آمریکا، برابر با هزینه‌ی تحصیلات دانشجویان بین‌المللی : ۱۳۹.۱۸۶ دلار

درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان: ۹۰درصد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات