نارضایتی از عملکرد مدیران، احساس مشترک همه‌ کارمندان

شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج یک نظرسنجی آزاد از بیست هزار کارمند نشان می‌دهد که آن‌ها معتقدند رئیسشان بزرگ‌ترین عامل تخریب فرهنگ شرکت است.
تبلیغات

همه‌ی ما تجربه‌ی کار کردن با یک کارفرمای بد را داشته‌ایم. افرادی که هیچ تبادل فکری را با کارمندانشان نمی‌پذیرند، واکنش‌های تند و غیرمنتظره‌ای دارند و حتی تا حدی مرعوب‌کننده‌ هستند. این افراد می‌توانند روحیه‌ی کارمندان را حتی در بهترین شرکت‌ها به پایین‌ترین حد ممکن برسانند.

اگر از سبک رهبری رئیس خود راضی نیستید، بدانید که در این موضوع احساس تنها نیستید. ولی فقدان یک رهبری مؤثر تا چه حد در توقف یک شرکت نقش دارد؟

در نظرسنجی سایت Career Comparably از ۲۰ هزار کارمند شاغل در صنایع تکنولوژی، ۳۱درصد از مردان و ۳۹ درصد از زنان معتقد بودند که رئیسشان  به فرهنگ شرکت آسیب می‌زند. نکته‌ی جالب‌توجه اینجاست که کارمندان بخش‌های اداری بیشتر از کارمندان سایر بخش‌ها، از شیوه‌ی عملکرد رئیس خود رنج می‌برند (با نسبت ۴۸ به ۲۱ درصد). کارمندان جوانی که در محدوده‌ی سنی ۱۸ تا ۲۵ سال قرار دارند، بیشترین سطح سازگاری را با مدیر خود دارند و کارمندان باسابقه‌تر، بیش از همه نسبت به نیت و برنامه‌های رئیس خود بدبین هستند.

در همین نظرسنجی، کارمندان خواستار این بوده‌اند که کارفرما یا رئیسشان، ۵ ویژگی را در خود بهبود ببخشد: ارتباطات، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، صراحت، صداقت و اخلاق حرفه‌ای. ۵۰ درصد از مردان و ۴۸ درصد از زنان روابط و ارتباطات خوب را در صدر فهرست خود قرار داده‌اند.

۳۶ درصد از مردان و ۳۸ درصد از زنان به این سؤال که آیا آن‌ها بهتر از رئیس خود می‌توانند وظایف مدیریتی را انجام دهند، پاسخ مثبت داده‌اند. کارمندانی که در محدوده‌ی سنی ۴۱ تا ۴۵ سال قرار دارند، بیش از سایر کارمندان فکر می‌کنند که در انجام وظایف از رئیس خود برترند. البته سطح تحصیلات هم نقش مهمی در پاسخ به این سؤال ایفا می‌کند: ۵۳ درصد از افرادی که تحصیلات دبیرستانی یا دیپلم دارند، خود را کاراتر از رئیسشان می‌بینند، درحالی‌که ۳۲ درصد از کارمندانی که مدرک کارشناسی دارند به چنین امری معتقدند.

در پاسخ به این سؤال که اگر شما مسئولیت رهبری شرکت را به عهده داشتید چه مسائلی را تغییر می‌دادید، ترجیحات کارمندان به ترتیب به این شرح بود: استراتژی و راهکارهای شرکت با ۳۳ درصد، بهبود فرهنگ اداری با ۲۳ درصد و افزایش حقوق کارکنان با ۲۳ درصد. بااین‌حال وقتی همین سؤال را به لحاظ سن کارمندان موردبررسی قرار دهیم، نتیجه این است که کارمندان جوان بیش از اینکه به استراتژی یا هدف شرکت اعتراضی داشته باشند، خواستار افزایش حقوق و دستمزد خود هستند.

شما از چه گروهی هستید؟ معمولاً در برابر رئیس خود سکوت می‌کنید یا واکنش‌های او شما را به اعتراض وا‌می‌دارد؟ در این نظرسنجی، در پاسخ به این سؤال که آیا شما به‌راحتی می‌توانید به رئیس خود بازخورد منفی نشان بدهید، ۶۴ درصد از مردان و ۵۸درصد از زنان پاسخ مثبت داده‌اند.

یکی دیگر از عناصری که نقش پررنگی در پاسخ به این سؤال بازی می‌کند، فیلد کاری است. زنانی که در بخش‌های مهندسی، پشتیبانی و اجرایی کار می‌کنند، نسبت به زنانی که در بخشه‌ای اداری و حقوقی کار می‌کنند، راحت‌تر به رئیس خود اعتراض می‌کنند. هم‌زمان، مردانی که در بخش‌های منابع انسانی و خدمات مشتریان مشغول به کار هستند، راحت‌تر از کارمندان بخش‌های اداری از کارفرمای خود انتقاد می‌کنند. ۶۶ درصد از کارمندانی که در محدوده‌ی سنی ۳۶ نا ۴۰ ساله قرار دارند، در بازخورد نشان دادن به رئیس خود احساس راحتی می‌کنند، درحالی‌که کارمندانی که در محدوده‌ی سنی ۱۸ تا ۲۵ سال و ۴۱ تا ۴۵ سال هستند، اعتمادبه‌نفس کمتری در تقابل با رئیس خود دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات