۱۵ نکته برای افزایش کارایی روزانه که تاکنون نشنیده‌اید

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر جستجوی مختصری در اینترنت انجام دهید با تعداد زیادی از توصیه‌های مختلف برای افزایش کارایی در امور روزانه مواجه خواهید شد. اما اگر این مطالب را دقیق‌تر بررسی کنید؛ خواهید دید که اکثر این نظریات مشابه یکدیگرند. با زومیت همراه شوید تا نکات کارایی مهمی که شاید تا به حال نشنیده باشید را مورد بحث قرار دهیم.
تبلیغات

گاهی تنوع و تعداد کارهای روزانه بقدری افزایش می‌یابد که رسیدگی درست و دقیق به همه‌ی آن‌ها با روال عادی امکان پذیر نیست. امروزه تکنیک‌های مختلفی برای افزایش بهره‌وری در امور روزانه مطرح است. هر فرد با توجه به نوع کارهایی که در طول روز انجام می‌دهد می‌تواند تعدادی از این تکنیک‌ها را بکار بگیرد. در ادامه تعدادی از این تکنیک‌ها را مطرح می‌کنیم. شما نیز حسب نیازتان می توانید تعدادی از آن‌ها را بکار بگیرید تا شاهد بهبود قابل ملاحظه در سرعت و دقت کارهایتان باشید.

۱. یک ساعت شنی بخرید

بسیاری از ما برای اینکه بتوانیم کارهایمان را بهتر مدیریت کنیم به تقسیم‌ و زمانبندی آن‌ها می‌پردازیم. مشکل اینجاست که ما برای اطلاع از اینکه دقیقا چقدر از زمانمان باقی مانده، مدام ساعت تلفن همراه خود را چک می‌کنیم. نگرانی و اضطراب حاصل از این کار موجب کاهش کارایی می‌شود. اگر چند ساعت‌ شنی متفاوت که زمان‌های مختلفی را می‌سنجند، تهیه کنید؛ با استفاده از آن همیشه می‌توانید زمان سپری شده را بدون داشت نگرانی از باقیمانده کارتان، مشاهده کنید. ساعت شنی در عین حال که حسی از زمان سپری شده و باقیمانده را فراهم می‌کند، به دلیل عدم محاسبه دقیق زمان باقیمانده، موجب کاهش اضطراب و افزایش کارایی می‌شود.

۲. یک ساعت معمولی تهیه کنید

traditional-alarm-clocks

آیا می‌دانید صدای تیک تاک ساعت‌های معمولی می‌تواند کارایی‌ شما را افزایش دهد؟ البته اگر تمرکزتان را به هم نزند! صدای تیک تاک یک حس ناخودآگاه اضطرار در انسان ایجاد می‌کند. این حس باعث می‌شود تا سریعتر کار کنید. اگر ساعت‌های معمولی را دوست ندارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های متنوعی که امکان پخش صدای تیک تاک را دارند، استفاده کنید.

۳. از تکنیک ساینفیلد استفاده کنید

lFQQLD4

جری ساینفیلد کمدین و نویسنده معروف، یک تکنیک بسیار ساده و اثرگذار ابداع کرده است. او برای اینکه بتواند مطالب کمدی بنویسد و این سیر نوشتن را هر روز و به صورت پیوسته ادامه دهد؛ از تکنیک ضربدرهای قرمز که به نام خودش معروف است استفاده می‌کند. کافی است که یک تقویم دیواری بزرگ تهیه کنید و آن را مقابل چشمان خود نصب کنید هر روز که کار مد نظرتان را انجام می‌دهید یک ضربدر بزرگ روی آن روز بزنید. پس از مدتی خواهید دید که این ضربدر‌ها تشکیل یک زنجیره را می‌دهند. کار شما حفظ زنجیره و جلوگیری از شکستن آن است. با استفاده از این روش شما می‌توانید در انجام کارهای مهمی که خسته کننده هستند، مداومت داشته باشد. این روش همچنین در ایجاد عادات جدید نیز موثر است.

۴. تنظیمات اتوماتیک را فعال کنید

بسیاری از موبایل‌ها و کامپیوتر‌های امروزی امکان انجام امور مختلف را بصورت اتوماتیک دارند. تجهیزات الکترونیکی خودتان را طوری تنظیم کنید که تغییرات روزانه را خودشان در زمان مقرر به طور اتوماتیک انجام دهند. به عنوان مثال یک آهنگ خاص را برای کمک به بیدارشدن شما پخش کنند یا ایمیل‌تان را در بازه‌های زمانی خاص باز کنند یا میزان نور و انرژی خود را با توجه به محیط تغییر دهند. برنامه‌هایی مانند Start My Day برای ویندوز، Automator برای مک یا Tracker برای اندروید می‌توانند در این خصوص مفید باشند.

۵. از ناخودآگاه خود یاری بگیرید

آیا در مورد یک مسئله بزرگ به بن بست خورده‌اید؟ مشکل را به ناخود‌اگاه خود بسپارید تا برای‌تان حل کند. شرایط متفاوت در ناخودآگاه انسان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که فرد از عهده کارهایی که قادر به انجام‌شان نبود، برآید. وودی آلن در فیلم "به رم با عشق" با به تصویر کشیدن مردی که فقط زیر دوش آب می‌تواند به زیبایی آواز بخواند و به این دلیل یک حمام روی سن سالن اپرا برای آواز خواندن او ترتیب داده می‌شود؛ سعی دارد به شرایطی که در ناخودآگاه فرد تاثیر دارد و موجب بهبود کارایی او می‌شود بپردازد.

۶. برای انجام کار بعدی تعلل نکنید

معمولا وقتی که یک پروژه بزرگ را به پایان می‌رسانیم؛ شروع به استراحت و ایجاد وقفه در کار می‌کنیم. تقریبا همه چنین حس مشترکی را تجربه کرده‌اند. اما شروع بلافاصله پروژه جدید باعث می‌شود که آمادگی شما برای کارکردن کماکان حفظ شود. این همان روشی است که نویسندگان معروفی مانند هنری جیمز برای داشتن کارایی بالا بکار می‌بردند و پس از اتمام هر کتاب بلافاصله شروع به نوشتن کتاب جدید می‌کردند.

۷. زمانبندی مختص خودتان را داشته باشید

بیاد داشته باشید که برنامه زمانی کلی برای انجام بهتر کارها وجود ندارد. اگر شما در زمان‌های خاصی کارایی بالاتری دارید بهتر است کارهای مهم‌تان را برای آن زمان‌ها نگهدارید. اگر در ساعت ۱۰ شب کارایی بالایی دارید؛ از کار کردن در این زمان مایوس نشوید. زمان‌های کارایی در افراد مختلف، متفاوت است بنابراین از برنامه زمانی خودتان پیروی کنید.

۸. وقت شناس باشید

how to work efficiently

اگر به جلسه سخنرانی دعوت شده‌اید، سر موقع در آن حاضر شوید. بسیاری از افراد همیشه پنج دقیقه دیرتر به جلسات می‌رسند. برای اجتناب از این مشکل که موجب ایجاد اضطراب نیز می‌شود بهتر است برنامه زمانبندی را پیگیری کنید و سعی کنید دقیقا آن را اجرا کنید.

۹. تغییر وضعیت دهید

حتما برایتان اتفاق افتاده است که در یک گفتگوی ناخواسته با همکار خود گرفتار شوید. این موارد تاثیر زیادی بر کاهش کارایی شما دارند. در این گونه موارد سعی کنید موقعیت خود را تغییر دهید به عنوان مثال اگر در حالت نشسته هستید، بلند شوید و بایستید این کار باعث می‌شود آن‌ها متوجه شوند که شما قصد ادامه گفتگو را ندارید!

۱۰. از هدفون استفاده کنید

استفاده از هدفون باعث می شود که دیگران متوجه شوند شما فعلا مشغول هستید و وقت صحبت کردن ندارید. از هدفون‌ها حتی می‌توانید برای کاهش صدای محیط و افزایش تمرکز نیز استفاده کنید.

۱۱. از وسایل الکترونیکی کمک بگیرید

آیا در بیرون از خانه در حال انجام امور کاری‌تان هستید؟ سعی کنید شارژر لپ‌تاپ را در منزل جابگذارید و کارتان را تا اتمام شارژ به پایان برسانید. 

۱۲. به دوستتان گزارش کار بدهید

همچنان که رفتن به ورزش با دوستان در افزایش کارایی تاثیر مثبت دارد، ارتباط با یک دوست در انجام کارها نیز باعث افزایش کارایی می‌شود. دلیل این امر وجود فردی است که شما در انجام امور به او پاسخگو هستید. سعی کنید هر صبح به دوستتان بگویید چه کارهایی را در نظر دارید انجام دهید و در آخر روز نیز میزان تحقق آن کارها را به او گزارش دهید. همیشه وجود شخصی مشابه مدیرتان که کارهای‌تان را مدنظر دارد موجب بهبود کارایی‌تان می‌شود.

۱۳. محیط و منظره دیدتان را تغییر دهید

یک تغییر ساده در محل یا منظره کاری باعث افزایش انگیزه کاری و ایجاد ایده‌های جدید می‌شود. برای انجام کارتان به کافی شاپ بروید یا محل دیگری را به جز محل همیشگی انتخاب نمایید.

اگر مجبور به انجام کار در دفتر کاری‌تان هستید، می‌توانید با تعویض میز کار با همکارتان یا تغییر موقعیت صندلی موجب ایجاد تنوع و انگیزه در خود شوید. 

۱۴. برنامه غذایی منظم داشته باشید

اگر می‌خواهید به کارایی بالایی در انجام کارها دست یابید باید از سلامتی و تناسب اندام بالایی برخوردار باشید. این امر جز در سایه فعالیت بدنی و تغذیه مناسب امکان پذیر نیست. برای اینکه از لحاظ زمانی و مالی نیز بهره‌وری داشته باشید می‌توانید خریدهای غذایی خود را به صورت هفتگی انجام دهید و تا حد امکان پخت و پز خود را به صورت یکجا انجام دهید تا زمان کمتری را در طول روز صرف تهیه غذا کنید. البته در انجام این توصیه سلامتی غذایی را باید مد نظر قرار دهید.

۱۵. تفریح را از یاد نبرید

تحقیقات نشان می‌دهد کارمندان شاد و خوشحال ۳۰ درصد کارایی بالاتری دارند. همچنین خنده یکی از سریعترین و موثرترین عوامل بهبود روحیه کاری است. برای اینکه روحیه خود را بالا ببرید تفریحاتی مانند تماشا ویدیوهای خنده را فراموش نکنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات