۶ راه برای مدیریت رشد سریع استارتاپ

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رشد سریع برای هر شرکتی هیجان‌انگیز است. کسب‌وکار رونق می‌گیرد، فروش بالا است و سودآوری بهتر از همیشه است. بااین‌حال رشد سریع مشکلات خودش را دارد.
تبلیغات

مرحله رشد می تواند مرحله‌ای گذرا باشد. اگر برای تغییرات بزرگ آماده نباشید، همه‌چیز از کنترلتان خارج می‌شود و رؤیای شما را تبدیل به کابوسی عذاب‌آور می‌کند. چالش‌های رشد سریع بسیار جدی هستند و باید با احتیاط با آن‌ها برخورد کرد. به بیان دیگر، به‌روز کردن شرکت ممکن است بسیار دشوار باشد. در طول این فرآیند پرحادثه، چند راهنمایی را به خاطر بسپارید:

علت اصلی رشد را پیدا کنید

اگر استارتاپ شما رشد سریعی تجربه می‌کند، پس یقیناً اوضاع شرکت شما بد نیست. باید دقیقاً بفهمید چه چیزی شما را از بازار رقابتی جلو انداخته است و این عامل را در مدل کسب‌وکار خود حفظ کنید. در طول یک رشد سریع، خیلی راحت‌تر از آنچه فکر کنید ممکن است قدرت تشخیص خود را از دست بدهید و اصول مهم را فراموش کنید.

فروش، دارایی‌ها، مخارج کلی، موجودی و مطالبات خود را دقیقاً بررسی کنید. هنگامی‌که بدانید به لحاظ مالی دقیقاً در چه نقطه‌ای ایستاده‌اید، می‌توانید برآورد کنید رشد چه تأثیری بر این فاکتورها گذاشته است و روی چه گزینه‌هایی باید سرمایه‌گذاری بیشتری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از جاده موفقیت خارج نشوید.

رضایت مشتری‌ها را در اولویت قرار دهید

صرف‌نظر از اینکه رشد کسب‌وکار شما در چه مرحله‌ای است، همیشه باید به حرف مشتریان گوش بدهید و ببینید آن‌ها چه نیازهایی دارند. برای همه ما پیش‌ آمده است که وقتی با یک شرکت بزرگ تماس می‌گیریم، صدایی دیجیتال به ما جواب می‌دهد و مجبوریم مدت‌ها آهنگ انتظار را تحمل‌ کنیم. اگر از مشتریان خود خوب پشتیبانی کنید، مانع از گلایه‌های آن‌ها می‌شوید و نمی‌گذارید چنین تجاربی آن‌ها را از شرکت شما فراری دهند.

نباید فراموش کنید که مشتریان چرخه‌ی مالی شما را می‌چرخانند و دلیل اصلی رونق کسب‌وکار شما هستند. آن‌ها را خوشحال و راضی نگه‌دارید. رسانه‌های اجتماعی و فرم‌های نظرخواهی و پیشنهادات و انتقادات منابع خوبی هستند که با رجوع به آن‌ها می‌توانید بفهمید کسب‌وکارتان در نظر مشتریان چه جایگاهی دارد. به یاد داشته باشید که در عصر اطلاعات، خبر یک تجربه‌ی ناخوشایند از شرکت یا محصول شما به‌سرعت در اینترنت پخش می‌شود.

تیم خود را هوشمندانه انتخاب کنید

کارمندانی که استخدام می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر آینده شرکت شما دارند. صرف‌نظر از اینکه کیفیت محصولات و خدمات شما چقدر خوب باشد، بدون داشتن تیمی خوب که رشد شرکت را هدایت کنند، شرکت شما سقوط خواهد کرد. از استخدام افراد باهوش‌تر از خودتان نترسید. آن‌ها می‌توانند ایده‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند و کمک کنند رشد شرکتتان در روندی ملایم ادامه پیدا کند. فقط باید مطمئن باشید که بینشی یکسان نسبت به آینده شرکت دارید.

نیاز به منابع انسانی را با دقت بررسی کنید

رشد سریع شرکت مستلزم استخدام کارکنان بیشتر و چرخه‌ی بزرگ‌تر پرداخت دستمزد است. حالا زمان آن رسیده  است که یک گام به عقب بردارید و کارمندان خود را زیر نظر قرار دهید. ببینید آیا آن‌ها می‌توانند خود را با مسئولیت‌های بیشتر یک شرکت پیشرفته‌تر سازگار کنند و آیا نیروهای مناسبی برای بهینه‌سازی کار شما هستند؟

اگر نیاز مبرمی به استخدام عوامل جدید باشد، یک استراتژی خوب استخدام کارکنان موقت است. این کار به شما کمک می‌کند بدون اینکه نگران استخدام تمام‌وقت آن‌ها باشید، متوجه شوید چه مقدار نیروی کار ویژه لازم دارید و آن را در مدل کسب‌وکار خود قید کنید. یکی دیگر از گزینه‌هایی که محبوبیت زیادی دارد، استخدام یک گروه آزادکار است. معمولاً شرکت‌ها نیروهای آزادکار را برای انجام کارهای تکراری از قبیل ثبت دیتا استخدام می‌کنند. این کار کمک می‌کند در هزینه‌های داخلی صرفه‌جویی کنید و زمان بیشتری برای کارهای شرکت وقت داشته باشید.

dealing with growth

خود را با شرایط تطبیق دهید

یکی از ویژگی‌های مشترک کارآفرینان موفق، توانایی آن‌ها در سازگاری با روندها و ایده‌های در حال تغییر است. یکی از رویکردهای ضروری در دوران رشد، امتحان کردن استراتژی‌های مختلف و تطبیق دادن کسب‌وکار با شرایط جدید است.

در این دوران حساس، همه‌چیز به یک رهبری قوی بستگی دارد که بتواند الهام‌بخش دپارتمان‌های دیگر شرکت باشد. بی‌شک شما مجبور به تصمیم‌گیری‌های چالش‌برانگیزی می‌شوید که قدرت سازگاری شما را محک می‌زنند. اگر در تصمیم‌گیری‌های اساسی انتظار تحولات بزرگ نداشته باشید، هم کسب‌وکار و هم کارمندانتان با مشکلی جدی مواجه می‌شوند.

یک مشاور خوب پیدا کنید

شما مدیر یک شرکت در حال رشد هستید، ولی ملزم نیستید همه‌ی کارها را به‌تنهایی انجام دهید. کمک و مشاوره‌ی یک کارآفرین باتجربه می‌تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش دهد. آن‌ها پیش از شما مشکلاتی مشابه تجربه کرده‌اند و می‌توانند راهکارهای خوبی پیش روی شما قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات