گوش دادن به نظرات کارمندان و مشتریان از وظایف اولیه مدیران است

شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یک مدیر موفق می‌داند که برای بهبود اوضاع شرکت خود، باید زمانی به گوش دادن نظرات مشتریان و کارمندان اختصاص دهد.
تبلیغات

آخرین باری که به یکی از کارمندان یا مشتریان خود زمانی اختصاصی برای ابراز نظرهایشان اختصاص دادید، چه وقت بوده است؟ آیا تاکنون برنامه‌ای ویژه برای این نظرخواهی اختصاص داده‌اید؟

به‌عنوان مالک یک کسب و کار، ذهن شما همیشه پر از کلمات و حرف‌های گوناگون افراد مختلف است. به بیان دیگر، شما همیشه در حال شنیدن حرف‌ها هستید؛ اما آیا واقعا به آن‌ها گوشی می‌دهید؟

حجم زیاد کارهای مدیریتی بعضی اوقات باعث می‌شود نتوانید مدیریت کاملی روی صحبت‌ها و تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها داشته باشید. این مشکلات نه‌تنها می‌توانند تأثیر بدی بر فرهنگ شرکت شما داشته باشند، بلکه ممکن است شما را از یک رهبر به مدیری نالایق تبدیل کنند. علاوه بر آن، این گوش نکردن در طولانی‌مدت می‌تواند ضررهای مالی زیادی نیز به شما تحمیل کند.

به عنوان مثال، مدیر یک شرکت معتبر همیشه با فرزندان خود (که مدیران رده دوم شرکت نیز بودند) بحث و جدل داشت و برخی اوقات این بحث‌ جلوی افراد دیگر شکل می‌گرفت و به دعوای فیزیکی منتهی می‌شد. از طرفی این مدیر نظرات کارمندان دیگر که این بحث و جدل را نامناسب می‌دانستند، نادیده می‌گرفت و حتی از رفتار خود و پسرانش دفاع  می‌کرد. پس از مدتی، بهترین کارمندان آن‌ها که نمی‌توانستند فضای سمی شرکت را تحمل کنند، از آنجا استعفا دادند و اکنون به‌عنوان رقیبان اصلی این تجارت فعالیت می‌کنند.

به مثال بالا دقت کنید و ببینید که از دست دادن چند کارمند تأثیرگذار چه ضررهای مالی هنگفتی به شما تحمیل خواهد کرد. در این مثال، گوش ندادن ساده به نظرات باعث این شکست بزرگ شده است. با از دست دادن کارمندان مفید، نه‌تنها استعداد و منابع فکری آن‌ها را از دست خواهید داد، بلکه چند رقیب جدید نیز برای خود ایجاد خواهید کرد.

در مورد گوش دادن به نظریان مشتریان همین موارد صادق است. وقتی بهترین مشتریان شما ببینند اهمیتی به نظرات آن‌ها داده نمی‌شود، به‌سرعت سراغ رقیبان خواهند رفت و شرکت شما با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات