قدرت و اعتماد به نفس را با گوش دادن به موسیقی افزایش دهید

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نتیجه تحقیقات علمی نشان می‌دهد که موسیقی باعث می‌شود شما و کارمندانتان احساس قدرت و کارآمدی بیشتری بکنید.
تبلیغات

موسیقی مدت‌ها است به‌عنوان ابزاری برای رام کردن چهارپایان شناخته شده است. در مورد انسان‌ها نیز نتایج جالبی در مورد کارایی موسیقی به دست آمده است. به عنوان مثال یک آهنگ ملایم به شما برای مدیتیشن کمک می‌کند و یک موسیقی ضربی به شما حس و حال بیشتری برای میهمانی می‌دهد. یک آهنگ پاپ شما را برای ورزش کردن آماده می‌کند. به بیان دیگر موسیقی برای همه موقعیت‌های زندگی کارایی دارد.

یک گروه از دانشمندان اجتماعی برای این سؤال مهم که «آیا گوش دادن به نوع موسیقی صحیح می‌تواند به شما احساس قدرت بیشتری دهد» تحقیق کرده‌اند و چنین پاسخ داده‌اند:

به‌دفعات پیش می‌آید که می‌خواهیم بهترین و قوی‌ترین وجهه از خودمان به نمایش بگذاریم؛ حتی اگر از درون چنین احساس و باوری نسبت به خودمان نداشته باشیم. مثلا می‌خواهیم برای اجرای یک نمایش برویم، می‌خواهیم یک گفتگوی نسبتا دشوار با یک مشتری داشته باشیم، یک ارائه مهم برای اولین بار در یک جمع داریم یا از همه مهم‌تر یک جلسه هیئت مدیره در پیش است.

آیا عالی نبود اگر راهی وجود داشت که اعتماد به نفس را در ۸ دقیقه یا کمتر افزایش می‌داد؟ محققین دانشکده مدیریت کیلاگ می‌گویند برای این منظور یک راه وجود دارد.

پروفسورهای دانشکده‌ی کسب و کار کلمبیا با همکاری دانشگاه هنگ‌کنگ، با الهام گرفتن از حضور ورزشکاران در مسابقات جهانی که عموما با یک هدفون به آهنگ‌هایی انرژی‌زا گوش می‌‌دهند، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا موسیقی می‌تواند در تجربه فردی از قدرت مؤثر باشد؟

روند تحقیق آن‌ها ساده بود: در یک گروه از هر یک از اعضا درخواست شد به تعدادی موسیقی گوش بدهند و سپس از آن‌ها خواسته شد با امتیاز دادن به آهنگ، میزان احساس قدرتمندی‌شان بعد از گوش دادن به آن را بیان کنند.

در یک گروه دیگر، هر شرکت‌کننده یک آهنگ گوش کرد و سپس از آن‌ها خواسته شد واژه‌های جاافتاده در یک متن را پر کنند. این آزمایش نیمه خودآگاه به‌منظور بررسی برقراری احساس فرد و آهنگ انجام شد. به دلیل این‌که از شرکت‌کننده‌ها خواسته شده بود جای خالی را به اولین واژه‌ای که به ذهنشان می‌رسد پُر کنند، اثر قدرت بخشی موسیقی می‌تواند غیر آگاهانه و خودکار باشد.

موسیقی

نتیجه چه بود؟ بله برخی موسیقی‌ها به شما احساس قوی‌تر بودن، غالب‌تر بودن و مصمم‌تر بودن می‌دهد. سایر موسیقی‌ها تأثیر خاصی بر شما ندارند.

محققین کم‌اثرترین آهنگ‌ها را در لیست «کم قدرت» و  تأثیرگذارترین آهنگ‌ها را همان‌طور که حدس می‌زنید در لیست «پرقدرت» قرار دادند.

برندگان این لیست موسیقی‌های پرقدرت کدام موارد بودند؟ شاید برایتان جالب باشد و بخواهید این موسیقی‌ها را بشناسید. سه آهنگ برتر این لیست عبارت‌اند از:

۱. «We Will Rock You» از Queen

۲. «Get Ready for This» از Unlimited

۳. «In Da Club» از 50Cent

لیست کامل‌ این موسیقی‌ها را می‌توانید در سرویس اسپاتیفای بیابید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات