نکاتی برای یک ارائه‌ی تأثیرگذار و قوی

یک‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برای ارائه‌ای که پیش رو دارید، تمرکز خود را بر درست کردن پاورپوینت نگذارید؛ در عوض انرژی خود را برای نکات ضروری‌تر مصرف کنید.
تبلیغات

تصور کنید که برای هفته‌ی آینده باید یک ارائه‌ی خیلی مهم انجام دهید. بسیاری از افراد مسیر اشتباهی برای ارائه‌های خود انتخاب می‌کنند. اغلب آن‌ها در اولین مرحله نرم‌افزار پاورپوینت را اجرا و شروع به ساختن اسلاید می‌کنند یا اگر مشابه آن را قبلا درست کرده باشند از همان نمونه‌های قبلی استفاده می‌کنند و تنها بخش‌هایی از آن را تغییر می‌دهند. موفقیت ارائه‌ی شما به اسلایدهایی که درست می‌کنید، بستگی ندارد و عوامل مهم‌تری در موفقیت آن دخیل هستند؛ بنابراین اگر برای سخنرانی‌ تمام انرژی خود را برای ساختن پاورپوینت صرف کنید، مطمئن باشید که نمی‌توانید بر دیگران تأثیر بگذارید. در این مقاله‌ی زومیت ۷ نکته‌ برای یک ارائه قوی آورده شده است.

presentation

۱- از آخر شروع کنید

قبل از اینکه اقدام به هر کاری، باید هدف خود را مشخص کنید. باید از خودتان بپرسید هدفتان از ارائه چه چیزی است. باید ببینید دیگران بعد از ارائه‌ی شما چه اطلاعات جدیدی کسب می‌کنند و به انجام چه کاری تشویق می‌شوند.

۲- ایده‌‌های بزرگ بسازید

اغلب شنوندگان تنها ۲۵ درصد از ارائه‌ی شما را به یاد خواهند آورد. درواقع بعد از گذشت مدت‌زمان اندکی تمام جزئیات از خاطر آن‌ها محو خواهد شد؛ بنابراین باید بر ۱ یا نهایتا ۲ موضوع مهم تمرکز کنید تا مردم شما را به خاطر بسپارند.

۳- برنامه‌ریزی مناسب انجام دهید

سخنرانی یکی از بهترین راه‌های رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه شما است. تمام هدف شما باید این باشد که به مردم موضوع جدیدی یاد بدهید. بنابراین باید سخنرانی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که هم بتوانید نیازهای شنوندگان را تأمین کنید و هم به اهداف خودتان برسید. به‌عنوان مثال می‌توانید از تکنیک‌های کوچک استفاده کنید و از حضار سؤال بپرسید. با استفاده از راه‌های خلاقانه‌ی مختلف، شنوندگان را با خودتان همراه کنید.

presentation

۴- به داستان خودتان ساختار بدهید

ارائه شما نیاز به داستان دارد و شما باید با انتخاب یک راه مناسب به داستان خودتان شکل بدهید؛ در غیر این صورت ارائه‌ی شما کسل‌کننده خواهد شد. بنابراین برای ساختاردهی ارائه‌ی خود از داستان استفاده کنید. به‌عنوان مثال بگویید: ما ابتدا با این چالش روبه‌رو شدیم. سپس تصمیم گرفتیم که این راه را انتخاب کنیم. این کار را انجام دادیم اما بعد به یک مشکل جدید برخورد کردیم. بنابراین راه دیگری انتخاب کردیم و درنهایت به موفقیت رسیدیم.

۵- از پاورپوینت استفاده کنید

پاورپوینت نرم‌افزاری است که می‌تواند برای تولید محتوای خوب به شما کمک کند. سخنران‌های حرفه‌ای متن ارائه‌ی خود را از روی اسلایدهای پاورپوینت نمی‌خوانند بلکه هرازگاهی به آن نگاه می‌کنند تا به آن‌ها یادآوری شود که در مورد چه موضوعی باید صحبت کنند. همچنین سخنرانان خوب از تعداد زیادی اسلاید استفاده می‌کنند تا شنوندگان موضوع مورد بحث را راحت‌تر دنبال کنند.

presentation

۶- خاص باشید

حرف‌های کلیشه‌ای، بدیهیات، فلسفه و علوم نظری موضوعاتی کسل‌کننده هستند و شنوندگان نمی‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. در عوض باید سعی کنید با استفاده از مثال‌های ملموس، محتوا را برای شنونده قابل‌فهم‌تر کنید. سخنرانان موفق در صحبت‌های خود از عباراتی مانند: «اجازه بدهید به شما بگویم منظورم چیست» استفاده می‌کنند تا توجه مخاطب را بیشتر جلب کنند.

۷- طبیعی باشید

افرادی که در سخنرانی موفق هستند از روش‌های مخصوص به خود برای ارائه دادن استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال بعضی‌ها در طی سخنرانی خود پشت میز می‌ایستند و برخی دیگر قدم می‌زنند. شما نیز باید ببینید با کدام روش راحت‌تر هستید. این کار اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات