۵ ذهنیتی که می‌توانند باعث اخراج شدن شما شوند

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ترس از تغییر کردن در همه‌ی انسان‌ها مشترک است؛ اما برای بقا در دنیایی که هرروز ما را به چالش می‌کشد و رسیدن به موفقیت، باید ذهنیت خود را تغییر دهیم.
تبلیغات

همه‌ی ما خیلی سخت با تغییر کردن کنار می‌آییم؛ زیرا می‌ترسیم اوضاع از شرایط موجود بدتر شود. به‌عنوان مثال چندین سال پیش از این می‌ترسیدیم که موزیک ویدئو جایگزین رادیو شود یا اینکه تبلت‌ جای کتاب‌ سنتی را بگیرد. درست است که تغییر کردن نگران‌کننده است؛ اما مجبوریم به آن عادت ‌کنیم. تغییر در همه‌ی جنبه‌های زندگی و مخصوصا در محیط کار دلهره‌آور است؛ زیرا همه‌ می‌خواهیم یک جای ثابت و مناسب برای کار کردن پیدا کنیم. اما واقعیت این است که مقاومت در برابر پذیرش تغییر خطرناک است؛ زیرا نحوه‌ی کار، ساعات کار و پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنیم دائما در حال تغییر هستند. همین موضوع باعث می‌شود که ما کار خودمان را از دست بدهیم؛ زیرا گاهی اوقات سیستم کاری شرکت عوض می‌شود و ما باید خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم. علاوه بر این موضوع، ۴ ذهنیت اشتباه دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند آینده شغلی شما را به خطر بیندازند. اگر احساس می‌کنید که شما نیز همین ذهنیت را دارید، پس زمان آن رسیده است که طرز تفکر خود را تغییر دهید.

change

۱- من از تغییر کردن متنفرم

علوم اجتماعی مدت‌ها است که نشان داده عدم تمایل مردم به تغییر کردن یک رفتار طبیعی است. همین موضوع باعث شده است عادت‌های زندگی ما راحت، کارآمد و قابل‌اعتماد باشند. اما گاهی اوقات کسب‌و‌کارها برای رشد خود نیازمند تغییرات هستند. بعضی مواقع تغییرات به‌صورت تدریجی و گاهی اوقات شدید و قوی هستند. کارمندانی که تغییر کردن را به‌عنوان بخش هیجان‌انگیز کسب‌و‌کار خود می‌پذیرند افراد شادتری هستند. همچنین پذیرفتن تغییرات به‌جای شنا کردن در خلاف جهت رودخانه، نشان می‌دهد که شما برای کار تیمی ارزش قائل هستید.

۲- این وظیفه‌ی من نیست

همه‌ی ما زمانی که مسئولیت‌های جدید به ما سپرده می‌شود، همین واکنش را از خودمان نشان می‌دهیم. اما این طرز تفکر به‌قدری اشتباه است که حتی از آن به‌عنوان ۴ کلمه‌ای که هرگز نباید در محل کار خود به کار ببرید، یاد شده است. بنابراین سعی کنید این رفتار خود را تغییر دهید. زمانی که یکی از کارمندان درخواست کمک می‌کند و رئیستان از شما می‌خواهد به او کمک کنید، فقط برای رفع تکلیف این مسئولیت را قبول نکنید. بلکه جنبه‌های مثبت آن را نیز در نظر بگیرید. به این فکر کنید که او از میان همه کارمندان موجود، شما را برای این مسئولیت قبول کرده‌ است. پس از این شانس استفاده کنید و خودتان را به چالش بکشید. سعی کنید کار خودتان را به بهترین نحو انجام دهید. رئیس و دیگر اعضای تیم متوجه این موضوع خواهند شد و درنتیجه روی شما حساب ویژه‌ای خواهند کرد.

no news is good news

۳- بی‌خبری خوش‌خبری است

ما در یک دنیای خلاق زندگی می‌کنیم. بنابراین بی‌‌خبری همیشه به معنی خوش‌خبری نیست. اگر احساس می‌کنید این ضرب‌المثل واقعا شرایط شما را به‌خوبی توصیف می‌کند؛ یعنی تلاش کافی برای تغییر شرایط تیم خود انجام نمی‌دهید. البته گرفتن بازخوردهای مثبت نیز همین معنی را می‌دهد. اگر اخیرا هیچ انتقاد سازنده‌ای از شما نمی‌شود؛ یعنی شما در حال یادگیری هیچ‌چیز جدیدی نیستید. بنابراین با دیگران صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید به شما بازخورد بدهند. با فکر باز به نظر دیگران گوش بدهید و آن‌ها را بپذیرید.

۴- نباید دیگران را از خودم برنجانم

عقاید متضاد به‌سختی هدایت می‌شوند. بنابراین بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای اینکه عضو خوبی از یک تیم باشند، باید انتقادات خود را به حداقل برسانند. این ذهنیت نه‌تنها اشتباه است بلکه جلوی شکوفایی توانایی‌ها و نوآوری شما را نیز می‌گیرد. پس نترسید از اینکه در یک گروه نظرات خود را بیان کنید؛ حتی اگر مورد استقبال دیگران قرار نگیرند. عبارات خود را با دقت و به‌طور سازنده انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که طرز تفکر شما منحصربه‌فرد است و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند مانند شما فکر کند؛ بنابراین اگر راه‌حل جدیدی برای انجام کارها به نظرتان می‌رسد، آن را مطرح کنید. در مکالمات شرکت کنید و از دیگران بازخورد بگیرید. گاهی اوقات ممکن است میان اعضای تیم تنش ایجاد شود؛ اما ایده‌های سازنده نیز به همین صورت شکل می‌گیرند. به اشتراک گذاشتن نظرها کار خوب شما را تبدیل به کار عالی می‌کند.

relaxing

۵- وقتی رئیس نباشد، با خیال راحت استراحت می‌کنم

فرض کنید مدیر برای شرکت در یک کنفرانس از اداره خارج شده است؛ شما چه واکنشی نشان می‌دهید؟ پایتان را روی میز می‌گذارید و استراحت می‌کنید یا مانند همیشه و اینکه انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است، به انجام کارهای خود مشغول می‌شوید؟ مطمئنا یک سری تغییرات مانند جابه‌جا شدن زمان قرارها و ملاقات‌ها پیش خواهد آمد. اما استراحت کردن و عقب انداختن کارها به هیچ عنوان نباید جایگزین انجام دادن مسئولیت‌ها شود. رئیس و دیگر اعضای تیم روی شما حساب باز می‌کنند؛ پس نباید تنها به این دلیل که کسی شما را نگاه نمی‌کند از اعتماد آن‌ها سوءاستفاده کنید. در عوض سعی کنید بر کار و نتیجه نهایی خود بیشتر تمرکز کنید و با انجام به موقع کارها رئیس خود را غافل‌گیر کنید.

زندگی کردن در دنیایی که هرروز ما را با چالش‌های جدید روبه‌رو می‌کند، برای بعضی‌ها هیجان‌انگیز و برای برخی دیگر استرس‌آور است. اما در همه‌ی این سال‌ها بشر توانسته است با تغییرها روبه‌رو شود و بر آن‌ها فائق آید.      

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات