چگونه مهارت‌های جدید را به اعضای تیم خود آموزش دهیم

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آموزش و تلاش برای افزایش مهارت‌های اعضای تیم، از وظایف مهم هر مدیر و رهبر کسب و کار است که باید به‌خوبی انجام شود.
تبلیغات

شما به‌عنوان یک مدیر کسب و کار باید بتوانید مهارت‌های خود را به اعضای تیم آموزش دهید. اولین راه حلی که همه‌ی افراد برای آموزش پیشنهاد می‌دهند، استفاده از اسلایدهای پاورپوینت است که به‌صورت مرحله‌ای، موارد را آموزش می‌دهد؛ اما همه‌ی ما می‌دانیم که این روش قدیمی بسیار خسته‌کننده می‌شود و افراد تمایلی برای ادامه‌ی آموزش از خود نشان نمی‌دهند.

یک تکنیک بسیار مفید برای آموزش‌ جذاب وجود دارد. با استفاده از این تکنیک، افراد در فرآیند آموزش درگیر می‌شوند، با چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و به موضوع علاقه‌مند می‌مانند. این تکنیک که در مراکز آموزشی متعدد استفاده می‌شود، از سناریو برای آموزش استفاده می‌کند و مطالعه‌ی موردی یا Case Study نام دارد.

مطالعه‌ی موردی برای اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مدیریت، حقوق و پزشکی آشنا و ملموس است. نتایج جدیدترین تحقیقات مرکز آموزش دانشگاه بوستون نشان می‌دهند که این نوع از آموزش برای تمامی مواردی که آموزگاران قصد دارند دیدی قابل درک از مسئله به دانشجویان بدهند، مفید است. با استفاده از کیس استادی، دانشجویان (در اینجا کارمندان) به‌خوبی از نتایج آموزش خود در دنیای واقعی آگاه می‌شوند.

سناریوهای این روش آموزشی، انواع مختلفی دارند. از یک سؤال ساده که واکنش افراد را در موقعیت‌های مختلف جویا می‌شود تا بررسی‌هایی که نیاز به پردازش داده‌های حجیم دارند، می‌توانند به‌عنوان سناریوی کیس استادی استفاده شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که سناریوها علاوه بر انگیزه دادن به افراد، ساختار آموزش را قوی‌تر می‌کنند و بسیار مفیدتر از سخنرانی‌های آموزشی هستند.

انسان‌ها به‌طور ذاتی به داستان علاقه دارند و علاوه بر آن، اشتیاق زیادی به حل کردن مسئله از خود نشان می‌دهند. این نوع درگیری بسیار مفیدتر از گوش دادن به یک آموزش تئوری است. در بحث‌های آموزشی محیط کاری، نیازی نیست که بسیار رسمی باشید و مانند دانشگاه با کارمندان خود رفتار کنید. می‌توانید طنز و تفریح را به سناریوی خود اضافه کنید و موقعیت‌هایی فانتزی را در آموزش خود به کار ببرید.

جریان آموزش به‌صورت مطالعه موردی همواره با تفریح و اشتیاق کارمندان همراه است. به‌عنوان مثال برای آموزش ارتباط با مشتریان عصبانی، می‌توانید سناریویی طرح و چند مشتری با خصلت‌های گوناگون را برای افراد معرفی کنید. سپس از آن‌ها بخواهید پاسخ‌ها و رفتار مناسب خود را در برخورد با این افراد توضیح دهند. درگیر شدن در مسئله و تصور این‌که چالش‌ها واقعی هستند، کارمندان را در موقعیتی ملموس قرار می‌دهد که برای حل آن مشتاق هستند.

برای بهبود روند آموزش و پیشرفت کارمندان، جلسات آموزشی دوره‌ای را فراموش نکنید. آن‌ها را با چالش‌هایی ملموس درگیر کنید تا خودشان برای ادامه‌ی آموزش ترغیب شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات